Gå til innhold
Arkivverket

[#27303] Seehusen, Suleng, slektspapirer


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har kommet over korrespondanse mellom min bestefar og en lektor Henrik Suleng en eller annen gang på 1920- eller 1930-tallet. Suleng holdt da på med en etterslektsoversikt etter fire brødre Seehusen som kom fra Schleswig-Holstein til Sørlandet rundt 1850.Jeg er særlig opptatt av en oversikt over Seehusen-slekten tilbake til midt på 1600-tallet (altså ikke langt nok tilbake til å fastslå om det finnes noen forbindelse til Morten Seehusens slekt). Denne oversikten har jeg bare et avskrevet utdrag av - og pr. idag har jeg rimelig god oversikt over de eldste omtalte leddene i slekten, men mange huller når det gjelder de siste leddene før utvandringen.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Som sagt, det er helt åpent hvorvidt det er noen forbindelse mellom 'min' Seehusen-slekt og den Seehusen-slekten som er omtalt i debatten gjengitt under lenken. Det kan like gjerne være to slekter med utspring frasamme stedet det er snakk om.'Stamfar' i slekten jeg er interessert i, er Johann Seehusen, d. 1720, rektor i Quern i Angeln. Der slutter også sporet for tyske slektsforsere jeg har vært i kontakt med.Men i utdraget jeg har funnet, står også følgende: 'Johan var en slektning av Ludwig Seehausen eller Seehusen som var organist ved Nicolaikirken i Flensburg i midten av det 17de århundret, men slektskapet er ikke klarlagt. I Flensburg skjøtebok blir i 1623 nevnt en Claus von Sehusen. Han får tilskjøtet to hus. Han var vever. Det er ikke påvist, men det er meget sannsynlig at han var i slekt med Ludwig og Johann.'Det er en av grunnene til at jeg er interessert i hele brevet fra Adolph Seehusen til lektor Suleng, det kan gi flere ledetråder for om de tidligste generasjonene i slekten. Om sporene fører til Bredsted eller andre steder, må tiden vise.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei !Slekten Seehusen er diskutert flere ganger på denne siden, og det er vært å merke seg den boken som er skrevet om denne slekten som jeg legger en lenke til herLenke Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Beklager ! Den boken som er omtalt i lenken omhandler mest slekten Busch. Det ligger flere innlegg om slekten Seehusen på denne siden, så dersom du søker på Seehus vil du få opp flere tema om emnet.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Inntil det eventuelt blir mulig å trekke linjen fra Johann Seehusen tilbake til slektninger av Morten og Jan Seehusen i Schleswig-Holstein foretrekker jeg å se på dem som to separate slekter med samme navn. Det er den sistnevnte (og eldste i Norge) som gjentatte ganger har vært behandlet i dette forumet.De fire brødrene (etterkommere etter Johann Seehusen) som kom til Norge rundt 1850, var Ernst som slo seg ned i Kristiansand, Emil i Lillesand, Heinrich i Grimstad og Adolph i Arendal.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.