Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27303] Seehusen, Suleng, slektspapirer

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har kommet over korrespondanse mellom min bestefar og en lektor Henrik Suleng en eller annen gang på 1920- eller 1930-tallet. Suleng holdt da på med en etterslektsoversikt etter fire brødre Seehusen som kom fra Schleswig-Holstein til Sørlandet rundt 1850.Jeg er særlig opptatt av en oversikt over Seehusen-slekten tilbake til midt på 1600-tallet (altså ikke langt nok tilbake til å fastslå om det finnes noen forbindelse til Morten Seehusens slekt). Denne oversikten har jeg bare et avskrevet utdrag av - og pr. idag har jeg rimelig god oversikt over de eldste omtalte leddene i slekten, men mange huller når det gjelder de siste leddene før utvandringen.mvh Per

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/112927-27303-seehusen-suleng-slektspapirer/
Del på andre sider

Som sagt, det er helt åpent hvorvidt det er noen forbindelse mellom 'min' Seehusen-slekt og den Seehusen-slekten som er omtalt i debatten gjengitt under lenken. Det kan like gjerne være to slekter med utspring frasamme stedet det er snakk om.'Stamfar' i slekten jeg er interessert i, er Johann Seehusen, d. 1720, rektor i Quern i Angeln. Der slutter også sporet for tyske slektsforsere jeg har vært i kontakt med.Men i utdraget jeg har funnet, står også følgende: 'Johan var en slektning av Ludwig Seehausen eller Seehusen som var organist ved Nicolaikirken i Flensburg i midten av det 17de århundret, men slektskapet er ikke klarlagt. I Flensburg skjøtebok blir i 1623 nevnt en Claus von Sehusen. Han får tilskjøtet to hus. Han var vever. Det er ikke påvist, men det er meget sannsynlig at han var i slekt med Ludwig og Johann.'Det er en av grunnene til at jeg er interessert i hele brevet fra Adolph Seehusen til lektor Suleng, det kan gi flere ledetråder for om de tidligste generasjonene i slekten. Om sporene fører til Bredsted eller andre steder, må tiden vise.Per

Inntil det eventuelt blir mulig å trekke linjen fra Johann Seehusen tilbake til slektninger av Morten og Jan Seehusen i Schleswig-Holstein foretrekker jeg å se på dem som to separate slekter med samme navn. Det er den sistnevnte (og eldste i Norge) som gjentatte ganger har vært behandlet i dette forumet.De fire brødrene (etterkommere etter Johann Seehusen) som kom til Norge rundt 1850, var Ernst som slo seg ned i Kristiansand, Emil i Lillesand, Heinrich i Grimstad og Adolph i Arendal.Per

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.