Gå til innhold
Arkivverket
Gjest C Ruisdael

[#27313] Kristine Abrahamsdatter, Sortland - f. 1794

Recommended Posts

Gjest C Ruisdael

Hei !Landets eldste person ved folketellingen 3. desember 1900 var Kristine Abrahamsdatter fra Elvebakken, Sortland. Hun var født (ant.) i 1794, og var altså 106 år da hun ble talt. Hun står registrert som enke og 'fattigunderstøttet'.Referanse til FT 1900 her LenkeHar noen tilgang til kirkebøker for Sortland ?Jeg vil gjerne ha flere opplysninger om henne, særlig nøyaktig fødsels- og dødsdato.Mvh, Celvin Ruisdael

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest C Ruisdael

Rettelse:Fornavnet hennes skal være KirstineCelvin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan I. Borgos

Beklager, men Kirstine Abrahamsdtr var døpt 26.05.1806, og altså 'bare' 94 år da tellinga blei holdt. Hun døde 20.10.1903.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest C Ruisdael

Johan I Burgos,TAKK skal du ha.Pussig at FT 1900 registrerer henne som (ant.) født i 1794 - og dermed gjør henne 12 år eldre.Celvin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan I. Borgos

Det er faktisk ikke pussig. Slike overdrivelser er svært vanlige å finne både i folketellinger og ikke minst i kirkebøkene. Før 1900 var ikke eksakt alder noen viktig størrelse, aldersgrenser var jo ikke 'oppfunnet' enda. Dessuten ga det antakelig større prestisje å plusse noen år på alderen enn å trekke fra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest C Ruisdael

Johan (beklager at jeg skrev etternavnet ditt feil i mitt forrige innlegg),Takk for kommentarMed pussig mente jeg at det var pussig at dette foregikk såpass sent som i 1900.Prestisje, ja - så lenge den varte - 'Landets eldste' var ikke eldst allikevel ...En annen blandt landets fire eldste innbyggere var registrert i Hadsel :Lava Andersdatter, f. 1798Er det grunn til å anta at også hennes alder er oppgitt for høy ?Celvin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan I. Borgos

Nei, den er nesten rett. Hun blei døpt 07.07.1799!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Celvin Ruisdael

Johan,Takk skal du ha for hjelp til oppslag!Celvin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Børre Davidsen

Jeg tror nok også Lava er blitt i eldste laget i ft. 1900. Den Lava Andersdatter som Johan refererer til er datter av en Anders Christensen, med dåpsdato som oppgitt. Men det er feil Lava.Lava Andersdatter som bor på Rå i Hadsel i ft. 1900 er datter av Anders Lagesen/Lassesen (navnet varierer) på Hennes i Hadsel, skal man tro skiftet etter sistnevnte, jfr. Trekilen. Hun er døpt Olava 5. aug. 1804, og senere konfirmert som ” Lava Andersd 17 år. Far: Anders Lassesen Hennes” 23. juni 1822. Derimot gift 31. august 1824 som Olava Andersd. 21 år. Så både navn og fødselsår opptrer med variasjoner. I følge et jernkors på gravstedet hennes på Hadsel kirkegård er hun attpåtil født i 1800, mens dødsdatoen er oppgitt til 12. april 1904. Sistnevnte kan vi nok feste lit til, så gammel ble hun da uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan I. Borgos

Den databasen jeg har kopi av, oppgir at den Lava som blei født i 1804 og bodde på Rå, døde i 1875. Det er opplagt feil - og Børre har rett. Moralen er at man alltid bør dobbeltsjekke det andre har kommet fram til! Et par navneopplysninger: Olava og Lava er i praksis samme navn her oppe på den tida, mens Lasse ofte blei skrevet Lage av ymse prester, uten at jeg veit hvorfor. Lasse/Lage Nilssen i Sortland er et annet eksempel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.