Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ørjan Larsen

[#27354] Dåp og vielse og lysning før i tiden.

Recommended Posts

Guest Ørjan Larsen

Hei. Nå har jeg søkt på nettet for å finne ut litt om dåp, lysning og vielse, men fant ikke noe. Det jeg lurer på er: Hvordan foregikk dette på 1700-1800-tallet? Hvor mange faddere, vitner osv Er det noen som vet om noen interessante sider på nettet hvor jeg kan lese om dette?Håper på svar MvhØrjan Larsen.

Guest Ivar S. Ertesvåg

Kristian Vs lov (2. bok, 5.kap., 5. artikkel) [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_05.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_05.html seier at ved dåp skal det vere faddrar, men ikkje meir enn fem tilsaman.I 8.kap 4.art. heiter det om prestane at 'De maa og ingen vie sammen, før end der om deris Egteskab er tre Søndage forkyndet paa Prædikestolen; Ej heller nogen Enkemand, eller Enkeqvinde, før end de have holdet Skifte og giort Rigtighed med deris Medarvinger.'Om sjølve handlingane heiter det (8.kap 2.art) berre at 'Trolovelsen og Samvielsen skulle de forrette med de sædvanlige Ceremonier.' Altså ikkje noko her om framgangsmåte og vitne.Elles står det noko i 'Schous Forordninger'

Guest Arne Arvid Rasmussen

Regler om dåp og inngåelse av ekteskap var tatt inn i Danmarks og Norges Kirkeritual av 25. juli 1685. Jeg har ikke undersøkt om reglene er lagt ut på nettet, men biblioteker vil kunne hjelpe deg.

Guest Ørjan Larsen

Takker begge for god hjelp! :)Ørjan

Guest Ørjan Larsen

Ser igjennom noen av disse sidene, det står jo på gammelnorsk eller dansk. Jeg skjønner ikke stort av det. Håper flere har andre sider også som jeg kan pløye gjennom.Ørjan

Guest Ivar S. Ertesvåg

...eh, ja. Lover frå dansketida er på dansk. Og skrifter trykte før 1900 er gjerne trykte i fraktur (også kalla 'gotisk' eller 'nordisk' skrift). Sånn er det berre. Det er like greit å lære begge delar - det er ikkje så vanskeleg.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.