Gå til innhold
Arkivverket

[#27354] Dåp og vielse og lysning før i tiden.


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Nå har jeg søkt på nettet for å finne ut litt om dåp, lysning og vielse, men fant ikke noe. Det jeg lurer på er: Hvordan foregikk dette på 1700-1800-tallet? Hvor mange faddere, vitner osv Er det noen som vet om noen interessante sider på nettet hvor jeg kan lese om dette?Håper på svar MvhØrjan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kristian Vs lov (2. bok, 5.kap., 5. artikkel) [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_05.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_05.html seier at ved dåp skal det vere faddrar, men ikkje meir enn fem tilsaman.I 8.kap 4.art. heiter det om prestane at 'De maa og ingen vie sammen, før end der om deris Egteskab er tre Søndage forkyndet paa Prædikestolen; Ej heller nogen Enkemand, eller Enkeqvinde, før end de have holdet Skifte og giort Rigtighed med deris Medarvinger.'Om sjølve handlingane heiter det (8.kap 2.art) berre at 'Trolovelsen og Samvielsen skulle de forrette med de sædvanlige Ceremonier.' Altså ikkje noko her om framgangsmåte og vitne.Elles står det noko i 'Schous Forordninger'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Regler om dåp og inngåelse av ekteskap var tatt inn i Danmarks og Norges Kirkeritual av 25. juli 1685. Jeg har ikke undersøkt om reglene er lagt ut på nettet, men biblioteker vil kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Ser igjennom noen av disse sidene, det står jo på gammelnorsk eller dansk. Jeg skjønner ikke stort av det. Håper flere har andre sider også som jeg kan pløye gjennom.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

...eh, ja. Lover frå dansketida er på dansk. Og skrifter trykte før 1900 er gjerne trykte i fraktur (også kalla 'gotisk' eller 'nordisk' skrift). Sånn er det berre. Det er like greit å lære begge delar - det er ikkje så vanskeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.