Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27375] Elling Olsen; husmann i Førde, og kona Birthe Colbensdatter, ca. 1835.

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne opplysninger om Elling Olsen og kona Birthe Colbensdatter. Elling var husmann i Førde. 25.03.1835 ble datteren Anne Bergitte Helene født; min tipptippoldemor. Alle opplysninger om familien og deres forfedre mottas med stor takk!

Gjest Grethe Flood

ELLING OLSEN Male FamilyMarriages:Spouse: BRITHE COLBEENSDRFamilyMarriage: 06 JAN 1815 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway--------------------------------------------------I FS/IGI finner jeg følgende barn: Bendix og Barbara, f. 29.08.1822 Rise Caroline, f. 27.03.1826 Dette er muligens Rises ekteskap:RISE ELLINGSDR Female Parents:Father: ELLINGMarriages:Spouse: MARTINUS ANDREASENMarriage: 21 JUL 1844 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayI så fall er det Rise som bor her i 1865 (fødselsåret avviker med 3-4 år, så vi må ta litt forbehold) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61432.wc2&gardpostnr=300&personpostnr=2031&merk=2031#ovre>Lenke-------------------------------------------------- Andreas Engel, f. 28.01.1829 Bernt Henrik, f. 20.11.1832 Anne Bergitte, f. 25.03.1835Når det gjelder opphavet til Brite Kolbeinsdatter (Colbensdatter) finnes det flere kandidater i f.t. 1801, Sogn og Fjordane. Ved søk i Førde 1801, finner jeg i alt 6 personer som har en far som heter Colben, men ingen med fornavn Brite. Har søkt på Brite f. 1795 + / - 10 år, og kommer da opp med disse:Her en en Brite i Ytre Holmedal Lenke Så er det tre kandidater i Innvik (Indvig): Lenke, Lenke og LenkeI f.t. 1801 for Førde finner jeg en Elling Olsen, 15 år:

Gjest Olaf Hansen
Gjest M. Nicolaisen

Hei, og tusen takk for svarene; det var god hjelp!Nå lurte jeg på om dere kunne være enige i at det er Birthe jeg har funnet her, med familie; i 1865-tellinga for Førde:Barbra ELlingsd. Husmoder, husmandsenke med jord, 44 år. Henrik M. T. Bendixen, hendes søn, 21 år. ugift. Førde Anne Olianne Bendixd. hendes Datter ug 16 k Førde Prgj. Britthe Kolbjørnsd. hendes Moder Spinderske e 87 k Indre Holmedals Prgj. Ludvig Bernhard Marthinus. hendes Dattersøn Lægdslem ug 11 m Førde Prgj.Det hadde også vært fint om noen forklarte meg hvordan man lager en lenke....

Gjest Odd Brede

Hei!Litt opplysninger om den familien du har funnet i 1865 tellingen:I bygdeboka for Førde - bind I - under Via - bruk 21 - side 570:1845 til 1850 Bendik Olson Årset f. ca 1809 d. 1853 på Via. Gift 1. 1844 med Alette Olsdotter f. 1821 d. 1845 på Via i barsel, 'men dog forløst'. Ho fekk tvillinger der den ene overlevde. Dette skjedde 24. oktober, og jordmora Katrine Teigen var tilstede. Gift 2. med Barbara Ellingsdotter f. 1822 på Skei.Barn i 1. ekteskap:Henrik Martinius f. 1845, vigd 1866 med Anna Sofie Andersdotter Lia, utfl. 1863 til Kristiansand, men d. 1869 på ÅsaneBarn i 2. ekteskap:Alette Ingeborg f 1846Anna Olianna f. 1850Odd Brede

• 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.