Gå til innhold
Arkivverket

[#27380] Ætter i Gudbrandsdalen / Retting av anetavle.


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

På bakgrunn av enkelte feil i tidl. publisert materiale om noen gamle ætter i Gudbrandsdalen, skal jeg nu forsøke å få dette så korrekt som mulig.-Med fare for å bli kategoisert som uvitende og ignorant, får jeg prøve igjen.-- Ut ifra en art. i Genealigen, 1/99, som jeg blev anbefalt å lese, -side 46, - klarer jeg ikke å se om denne Ingebjørg.- her oppf. f.c. 1410, som blev g.m. Eindrid Eriksson på Bjølstad (n.1441 - 56), nu har 'mistet' sitt opphav.- Hun var tidl. oppf. som dr. av Erling Eysteinsson på Mytting, (n. 1427 - 58), g.m. Borgylla Fredriksdr.- Altså; er dette feil slik det før var oppf? (J.fr. Merknader i bind III, side 165 i Ættesoga.)--Vel, jeg har litt mere også, men det får vente litt.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det eksisterte på midten av 1400-tallet en bonde ved navn Elling på Mytting, kjent i to brev, 1442, da han arvet sine døde barn og 1458, da det vitnes om hans kones slektninger (bl a på Rørvik i Ringebu). Utifra sammenhengen kan ikke Elling på Mytting ha etterlatt seg barn da han døde. Jeg kan ikke finne argumenter for at Elling hadde Eysteinsson som patronym (farsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er mye å tvile om fortsatt. Bl a er det nevnt mange menn i Ringebu-Fron-området på 1400-tallet med fornavnet Elling (Erling), som kunne være identisk med eller i slekt med Elling på Mytting. Men hvem av dem, gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Greit og takk igjen.--Hvilket bringer meg til neste stopp på min liste.- Dette burde vel egnetlig ha vært lagt ut under egen rubrikk, men la gå.-- Ættetilhørighet og våpen (merke).- Guttorm Bratt Endridsson på Bjølstad er gitt et våpen (segl -merke) som jeg så et annet sted skulle være kjent fra bl.a. Sandbu.- Dennes sønn, Øystein Bratt Guttormsson, g.m. Tora Toresdr.har et våpen (gjengitt på side 46 i Genealogen) som vel må være en variant av Staur.- Mitt spørsmål i så måte blir da om hvorvidt det er kjent om noen av hans mors ætt på Sjåk har brukt dette (Staur) merke ? - Hans mor Cecilie Petersdr. skal vel ha ført en (Fransk) lilje i sitt segl, hvilket vel kunne indikere liljen i sønnen Øystein Bratt Guttormssons våpen.- Han var jo g.m. Tora Toresdr., fra Tjerne, - hvor det vel var nevnt en del liljer i segl,- hvilket igjen kunne være markert i lilje-rekken over 'Stauren'.-Men jeg har enda et spørsmål; -Om hvorvidt det er kjent om det har vært noen nye oppdagelser vedr. Tjerne delen ? -(Da bortsett fra det som er fremsatt i Soga)- Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

1). ja, det burde være under eget navn (f eks Slektsforum, adel, Bratt). 2). nei. 3). nei. 4). nei. 5). nei, seglet til *denne* Sissel er ukjent. 6). ja, Tjerne-ætten kan ha brukt liljer. 7). ja, forvåvidt vites mere om Tjerne-æætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan tilføye at det allerede har vært en rekke internettdebatter omkring disse ættene, der mange problemer som det for tiden fortsatt spørret etter, forlengst er debattert (og dels besvart). Så interesserte kan jo like gjerne lese de gamle debattene førdt. Det kunne være enklere enn å lese de gamle trykte artiklene. På den annen side vil mange bemerke at d eikke vet hvor de gamle internettdebattene er. Det vet heller ikke jeg. Og den debatten i vær inne i nå, vil også bli gjemt og glemt om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til nest siste innlegg;- Jeg kan vel være enig i at denne debatten (i likhet med mye annet) ganske snart blir borte og glemt.- Da forutsatt at ingen oppfordrer noen til å se i gamle diskusjoner.- Jeg var slik sett nu innom et par tidligere debatter vedr. samme tema som vedgikk samme sak som mitt siste spørsmål i siste innlegg. Nemlig forhold omkr. Tjeren-ætten.- Dette var svært interessant på flere måter, da jeg nesten satt med en følelse av at det var jeg som nu 'skulle tas'.- Hvilket da altså åpenbart ikke er noe nytt.-- Nuvel; Selv ville jeg latt være å irritere meg over disse 'teite' som spør om dette og hint. Slikt kan medføre helseplager på sikt.-- Selv er jeg i den lykkelige situasjon at jeg slett ikke har tengt å gjøre dette til en livsstil. Til det er jeg nok alt for resultatorientert. Og snart er jeg da også ferdig med det grøvste. Så om man får spandere en 'Smør' i klamme her og der, - så er det ikke all verden.- Ikke så lenge man gjør det hele for glede og på hobbynivå.-- Men så lærer man joe en hel del under veis også, - faktisk ! Ikke hadde vel jeg kommet til å gå igjennom minst 15 volumer av Gudbrandsdølske bygdbøker ellers. Da i tillegg til en mngde andre bøker og artikler.- Men nu har jeg snart det jeg trenger, så da får jo noen annen overta som 'irritasjonsmoment'. Er det ikke flott ? -- Ellers takk for invitasjonen til 'Dis' i site innlegg.-Tenk det er noe som sier meg at jeg burde holde meg langt- langt vekk. Selv foretrekker jeg å føre dialog med slike som ikke utsetter seg selv eller andre for 'mavesyre'- på grunn av meg.-- Men jeg må jo faktisk erkjenne at jeg faktisk også har fått aldeles fantastisk fin hjelp også og de trenger all honør og takk ! -- Ja, ja.- Som sagt er jeg nu nesten ferdig.--Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.