Gå til innhold
Arkivverket

[#27486] SCAVENIUS og Strøm fra Brevik/Larvik

Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Karina; Det er en god del Schavenius'er i Christiania på 16- og 1700-tallet, men ingen av disse er så langt jeg kan se nevnt i innleggene ovenfor. Som en kuriositet, Rønne finnes også, men Volcher kan jeg ikke huske å ha sett.Din Maren Elisabeth kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen David! Tok meg en tur på Deickmann idag og kikket på bildet av Wright og frue. Snåle greier - det er jo veldig lenge siden. Jeg ser av responsen her på brukerforum at det ikke var så ille gæærnt å dra opp saken igjen. Som du ser er det nok mange fler Scavenius enn vi har tenkt oss. Men det går seg vel te får vi tru.Sjæl om vi er fra are sia av fjordn. Ha det fint mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Vet ikke om du har funnet ut mer om Johanne men etternavnet Strøm har jeg vært borti i området rundt Svelvik/Verket. Kan kanskje være en mulighet.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per Nermo(Innlegg 24).Ang. det eldste leddet: 'Claus Lauritssen Skavbo (1515-18/18-1590), professor i Fysikk, og hustru Magdalena Lauritsdatter Arctander,Her har jeg nok fått et tall for mye skla selvfølgelig være 18/8-1590!.Om disse to står det her:[url="http://vestraat.net/iea-p/p396.htm#i40102>http://vestraat.net/iea-p/p396.htm#i40102og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fant hjemmesida til Simon Ellefsen fortere enn det jeg trodde,har jo nevnt den før da.Ifølge denne påstår Dansk biografisk leksikon at denne Claus skulle kunne være sønn av rådmand Laurids Thomesen.dermed er vi kansje! et ledd lengre tilbake.Men her bør vi nok tre varsomt for dette har jo ingen av oss sett originalkilder på.Har noen tilgang til disse kildene:Christopher Giessing: Nye Samling af Danske, Norske og Islandske Jubel-Lærere, ... (Kiøbenhavn 1779-1786), s. III(1):364, Tab II.og:Dansk Biografisk leksikon(DBL!).-synes jeg har sett den på biblioteket i Tønsberg!.Bare for å få sjekket helt ut alle opplysninger!.Takk for all hjelp så langt,håper jeg har kunnet hjelpe noen jeg også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei David.Har med interesse fulgt med i denne debatten da også jeg har Henrik Wright, Eilert Bruun et co som mine aner. Spesielt Eilert Bruun og hans familie vet jeg lite om.Men fra sak til side, du behøver ikke lete på biblioteket etter Dansk Biografisk Leksikon, verket er i sin helhet lagt ut på følgende nettadresse:http://www.lysator.liu.se/runeberg/dbl/Her finner du en rekke Scavenius'er, de fleste, om ikke alle, er uaktuelle som våre forfedre.Jeg har ved hjelp av Morten Hansens bok, 'Norske slektsbøker' lett meg frem til bøker der Scavenius-navnet var å finne, men her var det ikke nye momenter i forhold til det denne debatten allerede har brakt frem.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Just a quick answer to David Widerberg Howden questions WRIGHT=Av Engelsk Yrkesnavn håndverker(hva slags?)(innlegg no 29).Wright is a general term for a worker that makes things mainly by assembling them. We have for example cartwright (vognmaker), shipwright (skipsbygger), wheelwright (hjulmaker).Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(Innlegg 3): Det er noe rart med kronologien vedr. de antydede barna til Maren Henriksdatter Wright (som skal være f. 1723) og Christian Eiler Christensen Bruun (1709-1764). Barna skal være - Peter (1731-1785) (g. Christine Eilertsdatter Bruun), - Christian Eiler (1745-1795) (g. Johanne Fredrikke Strøm) og - Else (f. når ?).Peter f.1731 kan selvsagt ikke være s. av Maren f. 1723. Hva er feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per!, mente selvfølgelig at Peter Wright(1731-1785)var gift med Maren Bruun-forvalterens datter og ikke Christine som jo giftet seg med Peter Bruun sønn av Eilert.Her har jeg nok bare surret litt med notatenePeter Wright hadde forøvrig en sønn som het Eylert Wright.Håper jeg fikk ryddet oppi det nå da!.Hvor skrev jeg at Peter Bruun var født i 1731? Else har jeg hentet fra Ekstraskatten for Larvik i 1762,da nevnes kun Else og Christian Eiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I perioden 1690-1730 er det en slekt Scanevius i Fredrikshald, og fra ca 1710 også i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 34): I debattgruppen '8516: Kjenner noen til slektene Bruun og Fabricius ?' inkluderer du (i innlegg 68) en Lenke til en web-side der Peter Wright er g.m. Christine (forvalterdatter) Bruun. Hva er rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og hvem er 'Peter Bruun sønn av Eilert' ? (Du har nok ikke skrevet at Peter Bruun var født i 1731, det skyldes forvekslingen med Peter Wright).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nok litt vel seint igår da jeg svarte mente nok at han var sønn av Christian EILER!.Christian Eiler Bruun skal ha hatt 10 barn.Kun 3 av de har jeg navn på Else,Peter og Christian Eiler(d.y).Har nok blandet Peter Bruun og Peter Wright sammen igjen-er nok litt for gamle notater.Har prøvd å se etter kirkebøker fra Larvik-men ser ut som de er tapt i en brann akkurat for den perioden som er mest interessant!.Peter Wright var han som var gift med Chirstine Bruun!.det var de som var foreldre til Eylert Bruun Wright.Christian Eiler(d.e.) skal ha hatt en sønn som het Peter Bruun-men ikke sikkert!. vet ikke noe mer enn bare navnet.Hvis noen kunne klare å finne alle barna til forvalter Bruun og til min Christian Eiler(d.e)så hadde det nok ikke blitt så mye surr.BEKLAGER så mye surret!.Notatene jeg gjorde som ung slektsforsker har nok ikke vært så gode tenker jeg, jeg får nok bare brenne opp de gamle papirene mine om familien Wright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Sem og Slagen fant jeg noe interessant om familien Strøm:[url="http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/145.html>LenkeOg så fant jeg dette:'Strøm, Børre, bestall. av 29 mai 1739 som bokholder ved vort saltverk [Vallø] i Norge konf. 29 aug. 1747.'på denne siden:LenkeHer blir Børre Strøm nevnt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Interresant å finne denne debatten. For noen år siden arbeidet jeg med samme tema da min kone er av samme folket. Kunne være interessant å få gedcom filer som forbinder dere samme!Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thor!.Ja det hadde jo vært interessant!.Kommer hun fra Strøm eller Schavenius?.Har akkurat hatt virus på PC`n min så jeg prøver akkurat nå å få ryddet opp og kopiere filer fra gamle CDer.Har ennå ikke fått skrevet inn alt om familien Schavenius og Strøm.Men mener jeg har noe på en gedcom på min hjemmeside:http://www.home.no/dawidhow/Genealogi.htmlHvis du da høyreklikker på teksten: 'Min Morfars morsslekt SCHAANNING' også trykker du på Quick Download=Lagre som.da mener jeg at du skal få lastet ned gedcomfilen om Schaanning og Bruun slekta(+Schavenius og Wright++).Tror ikke jeg har fått skrevet ned litteraturhenvisninger på alle ennå-men det kommer etterhvert!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For de som måtte ha interesse for familien til losoldermann Linaa midt oppe i dette, vil de se at det er mulig å finne flere Rasmussen i Linå. I 1803 dør det en Lars Rasmusen fra Linå, 68 år gammel. Altså ca 30 år yngre enn losoldermannen, men muligens et spor?LenkeThor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thor tenkte du på Linaae familien som giftet seg inn i Bruun slekta?.Min forfader: Johan Christian Bruun sin eldste bror Chrsitian Bruun giftet seg først med Marie Linnaae i 1815. og etter hun døde med hennes søster Karen Linaae i 1821.De var døtre av Borger og kjøpmann i Porsgrunn? i 1822 Hans Lund Linnaae.Eller hva tenkte du på?.Fikk du lastet ned gedcomen jeg hadde?. (fungerte den?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.