Gå til innhold
Arkivverket

[#27522] Sogneprest i Høland Jonas Gill (1738-1809), f. i Oddernes

Gjest Jon H Heyerdahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Østro

Hjertelig takk til Harald Storaker. Det var mange gode opplysninger. Der er så lettvint alt som kommer dalan. Til Jon skal jeg sitere det som står i 'Boka om Gol', side 345: 'Jonas Gill, 1773-1783. ... Når han i Gol vart kalla 'Jødnpresten' kom det av, seier ei segn, at han måtte jule opp 'Jødnguten' på Løstegard då han skulle lesa til konfirmasjon. Men sume seier det var fordi han var so sterk, han vart kalla slik. Det er fortalt at han sat på den store steinen på Skaga og las med konfirmantane. Dei stod rundt steinen. Ein dag velta glepane ned stigen han hadde til å koma opp på steinen med, og so sprang ungdomane sin veg. Presten stod att på steinen. Han stod der og veifta med armar og flaksa med prestekjolen, skreik og ropte etter umagane, som rende i veg over alle haugar. Folk frå Skagagarden måtte koma og hjelpe han ned.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Til Odd Ottesen (24).Jeg er interessert i disse to kjeldene du viser til, særlig det som står om Gillfamilien i den boka om slekten Lie. På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!I innlegg nr. 12 blir det stilt spørsmålstegn ved om Peter Blix Gill kunne være sønn av sogneprest Jonas Gill siden han ikke var sammen med familien i Høland i 1801. Grunnen har jeg funnet ut. Han var i Oslo på Latinskolen (Storgaden no. 7) sammen med sin bror Casper. De står oppført som Petter Gihl og Casper Gihl. Aldersangivelse er to år feil på Peter. Men slike feil var vanlige.Og i DISTreff-basen og i andre kilder er det oppgitt at Johan Andreas Gill, f. 1810/1811 er sønn av Jonas Gill og Rebekka. Men det må være feil, da Rebekka var 61/62 år i 1810/1811. Tror forklaringen er at det er gjort en feil, slik at det rette er at han er sønn av Gunnerius. (innlegg 15).Det står noe om Gill i tema laget nylig av O. Johannessen.Grunnen til min interesse for Gill-familien, er at Peter Blix Gill var gift for 2. gang med søster til min 2. tippoldemor. Skrev tippoldemor i temaet laget av O. Johannessen. Men det var feil.Det rette: 2. tippoldemor.Peter Blix Gill og Ide Heiss flyttet til Kr.sand fra Nesodden med flere av barna. Peter var gift 1. gangen med Anne Mathea Monsen Baalerud/Hansdatter.Men Anne Mathea døde, så han giftet seg på nytt med søsteren til min 2. tippoldemor. Har funnet foreløpig Fritz,(Josefine) Maren Sophie, Maren Laura og Thedora Margrethe Caspara Fredrikke konfirmerte i Kr.sand. Er det noen som vet om skjebnen til Fritz? Jentene ble gift.Henholdsvis Brunnich,Pedersen,Horster.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 5 (muligens litt på siden av hovedtema, men...):Er det noen som vet om Jonas Gills far, Gunder Kristensen Leesland-Gill, var bror til Jens Kristensen Leesland? Sistnevntes sønn, Christen Jensen Leesland, bygslet et bruk i Drange (Randesund) i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min kilde her er bygdeboka for Randesund, der Jens Kristensen Leesland er nevnt med henvisning til Ivelandsboka s. 286.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

De var ikke søsken men tremenninger.Gunder var sønn til Christen Andersen Leesland f.1638 d. 1713 og Guri Sørensdatter Skaiaa. Christen var sønn til Anders Christensen Leesland f. i kr. 1610 og Ingerid Olsdatter. Anders var sønn til Christen Leesland, nemnd i skm. frå 1610 og Søgne Andersdatter. Ivelandsboka s. 270-272.Jens Christensen Leesland var sønn til Christen Ellingsen Leesland og Aasil Jensdatter Natveit Christen var sønn til Elling Christensen Leesland, Elling var bror til Anders! Ivelandsboka s. 285-286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Bente Aaris

Hei,Til interesserte kan dere her lese historien om et chatol som John Andreas Lie (Caspara's sønn) fikk laget i 1829 og som han ga sin datter Frederikke (gift Balle) i bryllupsgave i 1850, hvem som har det nu, og om Frederikkes efterkommere og flere detaljer vdr. Corpslægen John Andreas Lie.Mvh Bente Aarishttp://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,272471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.