Gå til innhold
Arkivverket

[#27580] 1875 ungkar i Langesund


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg leter etter opphavet til Ole Andreas Olsen , når hans datter Olalia Mathilde blir døpt i Langesund 1875 er han oppgitt å være ungkar , arbeider og jeg tror at han ikke giftet seg med barnets mor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan dette være den aktuelle Ole - hentet fra folketellingen for Langesund 1885:Gate: Skarpnord Nr.: 196 Etasje: 1 Navn Fødested YrkeOle Andreas Olsen 1850 Bamble SømandBirthe Chatrine født Larsen 1855 Skien Hans hustruOldemar Olsen 1878 Langesund Deres barnLardius Olsen 1880 Langesund Deres barnIngevald Andreas Olsen 1885 Langesund Deres barnOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg har også sett denne , 1875 er han arbeider og 10 år senere sjømann -finner også en Ole Andreas 8 år i 1865 under Herre lille - Bamble Kan ikke finne han i 1900 tellingen . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Takk Arne , men nå har nok hans kone skifta fornavn , hun kan jo ha flere å velge i for i 1885 heter hun Birthe Chatrine f 1855 i Skien . mener det er henne jeg finner 1865 i Bamble -Langesund Slotesnæs -far Lars Lars . 35 f i Skien -baptist. mor Inger Andrea Jensdatter 39 f i Skien -baptist .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sikkert samme kona,- trolig en feilregistrering av en kanskje litt tunghørt registrator. Familien er dissentere i 1900.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Ved dåpen til Olalia Mathilde i 1875 står far som Ole Andreas Olsen af Bamble,25 aar. Altså skal han være født 1850-51.Den eneste jeg finner i kirkeboka for Bamble som kan være aktuell,er denne:f.17.jan.1851,døpt 15.juni 1851 Ole Andreas foreldre:leil.Ole Aslaksen og hustru Aasild Halvorsdtr.,Gungerønningen.Det finnes også en Ole Andreas f.1852 på Stathelle,men da burde det kanskje stått Stathelle ved datterens dåp.Den Ole Andreas som bor i Langesund,gift med Berthea Katarina,står det slik ved sønnen Oldemars fødsel i 1878: gift 3/4 aar,har 1 barn. Om dette betyr at de har et barn sammen fra før,eller om en av dem har et barn,står ingenting om.Det står også at de tilhører baptistmenigheten i Skien,og ikke døper barnet. Denne Ole Andreas er f.26.nov.1850 i Langesund,døpt 13.april 1851,foreldre Ole Johannes Jonassen og Anne Marie Johnsdtr.af Langesund.Du kommer vel ikke noe nærmere med dette,men jeg ville holde en knapp på den Ole Andreas f.Bamble siden det står af Bamble ved datterens dåp.Det ville kanskje stå Langesund eller Stathelle ved de andre.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Takk Kari , jeg skal se om jeg finner mer , jeg er enig med deg at kandidaten fra Gungerønningen kan være den beste -finner han og foreldre + søsken i 1865 på/under gården Kaasene i Bamble.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.