Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27625] Vikebukt Møre og Romsdal

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Forutsatt at det er Vikebukt, Vestnes, du sikter til, og Ingeborg er herfra, finner jeg to Ingeborg Larsdatter, døpt i Veøy i hhv. 1799 og 1801 (for kirkebøker for Vestnes før 1818, se Veøy):INGEBOR LARSEN Female Event(s):Birth: 17 JAN 1799 Christening: 20 JAN 1799 Veoy, More Og Romsdal, NorwayDeath: 31 JAN 1799 Burial: Parents:Father: LARS ELLINGSEN--------------------------------------------------INGEBOR LARSEN Event(s):Birth: Christening: 11 OCT 1801 Veoy, More Og Romsdal, NorwayParents:Father: LARS ELLINGSEN--------------------------------------------------Begge Ingeborg, hvor av den første dør kort tid etter fødselen, er døtre av Lars Ellingsen. Den siste Ingeborg vil du antakeligvis ikke finne i 1801-tellingen, for om 1801-tellingen i DA står det bl.a. følgende (og dette vet du sikkert fra før):”Folketeljinga skulle syna stoda den 1. februar 1801, men da det altså var grunn til å tru at arbeidet ikkje kunne sluttførast denne dagen, måtte teljarane få ytterlegare instruksjonar. Det heiter i reskriptet at dei skal la vera å telja born som er fødde etter den 1. februar, men ta med i listene dei som levde denne dagen og var døde seinare.”.I 1801 finner jeg en Lars Ellingsen på gården Wiigen i Vestnes, men du kan se at det er i allefall to alternativer til: Lenke.Kan hende at ikke noe av dette stemmer, men det er disse alternativene jeg har klart å finne fram til…

Gjest Grethe Flood

Er dette barn av Ole Olsen og Ingeborg Larsdatter? (FS/IGI) Ole, født 22.1.1836, døpt 28.2.1836, Vestnes Lars, født 22.7.1838, døpt 26.8.1838, Tresfjord Gjertrud, født 4.11.1840, døpt 29.11.1840, Tresfjord Christine, født 8.1.1845, døpt 24.3.1845, TresfjordSå vidt jeg kunne se av 1801-tellingen, lå gården ”Wiigen” hvor Lars Ellingsen bodde, i Tresfjord sogn i Veøy prestegjeld. Er denne gården identisk med Vike, hvor Ole Olsen kom fra? Eller er jeg helt på bærtur? Jeg er ikke veldig lokalkjent i området…

Gjest Kjartan Brastad

Vike er en gård i Vikebukt som ligger ved utløpet av Tresfjorden, på østsiden av fjorden. Viken ligger på vestsiden av Tresfjorden, rett nord for Skorgen/Skorgenes. Angående Viken så sier kirkeboka for 1800 at Elling Larsen Viken er født. Han dør 3 uker gammel. Det blir svært tett med barn hvis det først blir født en i 1799, en i 1800 og en i 1801. Dette er jo mulig hvis de to første dør rett etter fødselen. Da skulle naturligvis jente nr 2 ha navn etter den som døde. Forøvrig ser det ut som kirkeboka har blandet Vike og Viken en del ganger.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.