Gå til innhold
Arkivverket

[#27689] Lovisa Oline Larsdatter 'Smed-Lovisa' av romanislekt


Gjest Peter Sigurdson Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Jeg etterlyser opphavet til Lovisa Oline Larsdatter, født ca. 1846 død 1924, gift 1870 med Johan Pedersen fra Fagerlirøren under Bø i Sortland. Her er de 1900: Lenke Hun er også nevnt i Sortland Bygdebok Gård og Slekt Del I og navnet på faren; Lars Olsen, var det hun selv oppga ved ekteskapet. Fødestedet er visst Alstahaug i Nordland, men hennes fødsel er ikke registrert i kirkebøkene. Ei heller nevnes hun i noen av Eilert Sundts fantefortegnelser (1845, 1859, 1862 & 1865) som jeg har fått tak i via www.lor.no. Folketellingen 1865 viser at det finnes en del med navnet Lovisa/e Larsdatter i Alstahaug, Nordland. Til og med en med riktig alder, men tellingen 1875 viser at de som kan passe fortsatt bor hjemme i Alstahaug, mens min Lovisa giftet seg i Sortland allerede 1870.I følge morfar ble hun kalt 'Smed-Lovisa' og var både håndspålegger og urtekyndig, men jeg vet ikke om dette bare er røverhistorier han har funnet på selv eller om det faktisk er noe i det. Jeg har imidlertid fått bekreftet fra flere hold at Lovisa var tater eller av romanislekt, uten at det forenkler bildet noe særlig.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.