Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27689] Lovisa Oline Larsdatter 'Smed-Lovisa' av romanislekt

Recommended Posts

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Jeg etterlyser opphavet til Lovisa Oline Larsdatter, født ca. 1846 død 1924, gift 1870 med Johan Pedersen fra Fagerlirøren under Bø i Sortland. Her er de 1900: Lenke Hun er også nevnt i Sortland Bygdebok Gård og Slekt Del I og navnet på faren; Lars Olsen, var det hun selv oppga ved ekteskapet. Fødestedet er visst Alstahaug i Nordland, men hennes fødsel er ikke registrert i kirkebøkene. Ei heller nevnes hun i noen av Eilert Sundts fantefortegnelser (1845, 1859, 1862 & 1865) som jeg har fått tak i via www.lor.no. Folketellingen 1865 viser at det finnes en del med navnet Lovisa/e Larsdatter i Alstahaug, Nordland. Til og med en med riktig alder, men tellingen 1875 viser at de som kan passe fortsatt bor hjemme i Alstahaug, mens min Lovisa giftet seg i Sortland allerede 1870.I følge morfar ble hun kalt 'Smed-Lovisa' og var både håndspålegger og urtekyndig, men jeg vet ikke om dette bare er røverhistorier han har funnet på selv eller om det faktisk er noe i det. Jeg har imidlertid fått bekreftet fra flere hold at Lovisa var tater eller av romanislekt, uten at det forenkler bildet noe særlig.Peter

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.