Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27728] Berte Marie Pedersdatter født på Brandbu- Badstubakken : Min Oldemor

Recommended Posts

Gjest Wenche Simensen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger ang. min oldemor Berte Marie Pedersdatter f: 18.12.1877 på Brandbu i Oppland? Gift med Hans Simensen f:04.01.1899. Det jeg lurer på er når og hvor hun døde? Står ikke registrert i kirkebok for Brandbu som død 1900-1912. Hun døde antagelig mellom 1905 og 1914. (mulig ca 1906) På forhånd takk for svar

Gjest Kjell H Myhre

Hei Wenche ! Som du riktig opplyser var din oldemor f. 18.12.1877 i plassen ''Sjåstad'' under Bleiken i Brandbu. Foreldrene, Peder og Anne, ble senere husmannsfolk i ''Bråtan'' u. ''sør-Bleiken'', (nåv. g.nr. 46/2 i Gran) og altså enda noe senere i ''Badstubakken.''Jeg finner heller ikke Berte Marie ført som død innen 1912. Heller ikke er hun ført i bøkene for Tingelstad sogn. Jeg vil tro den mest sannsynlige forklaringen er at hun er gått bort på et senere tidspunkt enn det du antar, m.a.o. etter 1912. Det er i praksis usannsynlig at hun skal være begravet i løpet av perioden 1900-1912 uten at dette er kirkebokført.Ved henvendelse til menighetskontoret i Gran vil du få tilgang til senere kirkebøker; jeg tror fortsatt ikke Brandbu-bøkene fra før 1920 er avlevert Statsarkivet. Om en legger til grunn at familien ble boende i Brandbu - og Berte Marie ble gravlagt ved Næs, kan du altså se bort fra Tingelstad-bøkene. Mvh. Kjell M.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.