Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Hamberg

[#27801] Kirkelige handlinger i Bragernes kirke etter bybranne i 1866

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Er det satt noe på papiret om hvor de kirkelige handlingene for Bragernes skjedde i årene etter bybrannen i 1866 og fram til den nye kirken ble vigslet (var det i 1873, tro?). Jeg regner med at de aktuelle handlingene fant sted i Strømsgodset/Strømsø/Skoger eller Frogner kirker, men ble det allikevel holdt en kirkebok for Bragernes for de årene?Mvh Kjell Hamberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

I slike spørsmål er alltid Riksarkivets mikrofilmkatalog god å ha. Den gir ikke svaret på alle dine spørsmål, men det ser i alle fall ut til at det ble ført egen kirkebok for Bragernes i disse årene: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Jeg formulerte meg litt krøkkete! At sognepresten i Bragernes fortsatte å føre kirkebok var vel innlysende. Jeg sitter imidlertid med en bestemt følelse at fordi det ikke fantes noen kirke i de aktuelle årene, ble de kirkelige handlingene også ført i kirkeboka for den kirken de faktisk ble utført i. (Dobbel bokføring, mao). Jeg har ikke gått inn i de aktuelle kirkebøkene med den vinklingen, men håpet at noen hadde sett ting som tydet på det.Forholdet har interesse i forhold til korrekt registrering av de kirkelige handlingene (f.eks i slektsprogrammer) ettersom begrepet 'i Bragernes kirke' i en periode var en teknisk umulighet.Mvh Kjell Hamberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive