Gå til innhold
Arkivverket

[#27852] Foreldre Lars Andersen f.ca.1732, Hanevik, Askøy,(Hammer), Hordaland


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg søker foreldre til Lars Andersen f.ca.1732,Hanevik, Askøy; lå tidligere under Hammer, Alversund. Han var gift med Kari Brynjelsdatter f.1728, Mjåtvedt. De var bosatt på Mjåtvedt Holsenøy.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Signe Marie Solheim. Kan det være mulig å finne ut via bygdebøker , hvem Anders Larsen var gift med?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Det kan sikkert noen andre svare på. Jeg har ikke de bygdebøkene her nå. Er usikker på om Hanevik er med der.Trodde jeg skulle finne Anders Larsen i sjeleregisteret fra 1775, men det gjør jeg ikke. De telte kanskje bare de unge. Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Bjørn:Kjenner du søsken til Lars? Eg har ein Knud Andersen Hanevik, fødd ca 1725 i flg FT 1801. Lurer på om dei er brør. Eg kjenner heller ikkje til foreldra hans.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Melandboken s. 560. Folket på Mjåtveit. Lars Andersson f. kr. 1732 på Hanevik i Askøy, d. 1792 på Mjåtveit. Gift 1760 med Kari Brynjelsdtr. f. 1728 på Mjåtveit, d. 1805 på Mjåtveit. Barn:1. Anna f. 1761 d. 17792. Ola f. 1762, d. 1791 neste bruker3. Anders f. 1765, d. 1800 senere bruker4. Brynjel f. 1768, gift 1789 m. Siri Andersdtr. Vollo. Sjå Ytre Brakstad bnr. 55. Brita f. 1771, d.1771 på MjåtveitMen dette har du vel allerede.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Vigde i Hamre: Lars Andersen Hanevig ungkar g. 1758 (2/7) med pige Anna Heinesdtr. Hanevig.Lars Andersen Hanevig enkemand g. 1760 (2/7) med pige Kari Brynnildsdtr. Maatvetmvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til dere som har svart.Jeg har nok ikke noe om Lars Andersen's søsken, men har funnet mye om etterslekt i bygdebok for Meland.Hadde håpet å finne ut mere dersom det fantes en bygdebok som omfatter gården Hanevik.Finnes det bygdebok for Askøy?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må vera klår over at Hanevik, sjølv om det ligg på sjølve Askøy, ikkje høyrde til Askøy herad og prestegjeld før på 1960-talet. Det høyrde, saman med gardane Åzebø og Stien, til Meland (som tidlegare òg var ein del av Hamre). Difor finn må du leite i dei kyrkjelege og kommunale arkiva til Meland/Hamre om du vil finne noko om folket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Lars Andersen er oppgitt født ca. 1732.Finner på Konfirmerte i Askøy:en Lars Andersen Strudshavn konfirmert 1746 første søndag etter nye aar, gard Strudshavn, merknad: hos sin fader Anders Siursen i Strudshavn alder 17 år. (f. ca. 1729 ?)Dette kan være feilspor, men på en annen side er alder / f.år 1732 bare oppgitt med ca. årLykke til videre mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Lars Andersen i Strusshamn vert gift i 1749 med Søndele Biørsndtr. og i 1753 som enkjemann med enkja Marie Olsdtr. og bur heile tida i Strusshamn - i alle høve til 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.