Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Allan Øer Gøttrup

[#27905] Eski Güntelberg og Mette Kruckow - Fritsøgaard Norge ??

Recommended Posts

Gjest Allan Øer Gøttrup

Kender i til det ægtepar Eski Güntelberg og Mette Kruckow der optræder i forbindelse med Fritsøgaard, Norge ??Jeg har svært ved at finde deres afstamning men jeg ved de får en søn Jens Eskesen Güntelberg der gifter sig med en Kirsten Mogensdatter Lille.Venlig hilsen Allan Øer Gøttrup Aalborg - Denmark

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Når opptrer de i forbindelse med Fritzøgård og i hvilke kilder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Allan Øer Gøttrup

Skulle optræde i 1500-tallet men kom vist oprindelig fra Pommern med evt navn Güntersberge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Når på 1500-tallet og i hvilke kilder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Allan Øer Gøttrup

Dansk Adel Aarbog ved ikke præcisDe får en sød i 1500-tallet der senere dør i Danmark i 1600-tallet.Mere ved jeg ikke og har ikke kunne spore mere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Er det Danmarks Adels Aarbog som nevner deres navn og deres sønn ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser at Güntelberg/Güntersberg er behandlet i DAA 1941 II s. 11ff. Jeg har ikke denne boka privat men skal forsøke å få sjekket opplysningene der i bibliotek først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Du är en ängel! Vad tror du om min teori att Erling af Kruckow är samma person som Erling Einarson Hildugard?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Ja Han är jag inte så intresserad i men hon är jag nyfiken på vart hon hamnar i denna Kruckow släkt. Hennes son var gift med Kirsten Mogensdatter vars pappas kusin med Iversön Jernsjegg til Fritsö och Oddensrup. Min Gyntelberg är sonson till Mette. Han var präst i Gundelstrup men vem är hon???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Jag är faktiskt intressera av Eskild Guntelberg Han hade en son som hette Mattias vars dotter var gift med någon som hette Albert Abel Dyrgang. Och detta namn har alltid förundrat mig. hans son föddes 1700 tobaksbindare i Roskilde. Men det har varit så svårt att hitta detta namn 'Dyrgang' eller Djurgång Abel? Vet du något som inte jag vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Tror du inte på att min Gyntelberg var gift med Mette Kruckow? De var skrivna till Fritzö, Hennes son var gift med Kristin Mogensdatter vars pappa var kusin till Ivarsön til Fritsö. Roskilde historier har plaserat henne bredvid två Hanser Kruckow men de är 100 år äldre än vad hon är eller vad hon borde vara. Hon borde vara född1530 någon gång. Hennes sonson är född1580. Han var sockenpräst i Grunderup. Det finns tre porträtt där i kyrkan som visar han och hans fru Valborg Jensdatter och en man som hette Jacob Hansen Abel som antagligen gifte sig med hans fru efter hans död. De Hade många barn:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Ursäkta mig jag inser nu att du svarade på en annan fråga som jag ställde. Men varför heter han Erling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Erling är ett urnordiskt namn använt särskilt i Norge Kommer från ordet jarl som i England används som Earl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

(Elinor/9:) Kunne du angi hvordan Kirsten Mogensdatter's far var kusin (søskenbarn/fetter) av (Peder ?) Iversön Jernskjegg til Fritsö ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elinor henriksen

Kirsten Mogensdatter Lille är gift med Jens E Guntelberg . Hennes Farfar heter Peder Lauridsen (Baden)som är bror till Jens Lauridsen (1452-1501) Hans son heter Iver Jensen til Oddenstrup, och Fritsö.(han dog 19/2 1570) gift med Karen Olufsdatter Galde. Han är av norske Jersjeggslekt).Min Källa här är Roskildehistorier, Jag får återkomma med detta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

husk at ''Roskildehistorier'' er laget av skoleelever som et prosjektarbeid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Var Eskild Jenssøn Güntelberg f. ca. 1580 sogneprest i 'Gundelstrup' eller 'Grunderup' ?Og hvordan kommer 'Erling' plutselig inn i bildet her (innlegg 8 og 13).Eskild / Eskil / Eski / Eske / Esche er vel antakelig samme navn. Og ikke helt uvanlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Frank Pagh

ifølge Wiberg var Eskil jensen Gyntelberg født i Gundestrup, Odsherred på Sjælland.Han var præst i Rørbæk - Grynderup, Gislum herred, Ålborg.Vh, Berit Pagh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Tislevoll

Finst jo også portrett eller rettere epitafium av Eskild J. Gÿntelberg og kona Valborg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Ellinor,du skriver at Kirsten Mogensdatter Lillie hadde Peder Lauritzen (Baden) som farfar.Mellomladdet skulle da ha vært en Mogens Pedersen.Men hvorfor mener du at Kirsten hadde slektsnavnet Lillie mens hennes farfar hadde slektsnavnet Baden ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Ellinor, du skriver også at Kirsten Mogensdatter Lillies far (altså en Mogens Pedersen) skulle ha vært kusin (altså søskenbarn) til Peder Iversen.Men senere forteller du at Mogens (Pedersen) var Peder Iversens farfars brorsønn. Mogens skulle derved ha vært kusin til Peder Iversens far.Men jeg tror nok ikke på dette allikevel, når jeg kjenner etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Enkelte av påstandene fremkommer først her:LenkeDisse er like grunnløse, men bør komme med i sin rette sammenheng.Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

(1:) Henrik Güntersberg til Mel (Kvinnherad) (død 1578) skal 2. gang ha vært g.m. Adelus Johansdatter Kruckow (1524-1605) (til Gjersvik (Tysnes), 1593) (riksrådens datter).Henrik G. og Adelus K. må ha vært omlag jevngamle med ekteparet Eske Güntersberg 'til Fritzøegaard' og Mette Kruckow.Siden Vigerust spør som han gjør i innlegg ovenfor antar jeg at det er unødvendig å spørre om det er snakk om søskenbytte. Er Eske G. og Mette K. kjent fra andre kilder overhode enn 'Roskildehistorie' ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Den mest kjente Esge/Eske/Esche på den tid var jo norsk riksråd Esge Bille (c1482-1552) til Svanholm, g.m. Sophie Henriksdatter Krummedige.(Anses Esge/Eske å være 'samme navn' som Eskil / Eskild / Eschild ?).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive