Gå til innhold
Arkivverket

[#27937] Johanne Grue f. ca. 1833 i Feiring/Hurdal, Akershus


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Hei, Enken Johanne Grue var på Nymoen u/Opperud i Hurdal under FT 1900. Iflg. bygdeboken for Hurdal var hun g.m. smed Andreas Larsen Grue og sammen (hennes 2. ekteskap) hadde de datteren Johanne Mathilde som også var på Nymoen i 1900. Jeg søker etter foreldrene til Johanne og Andreas. Er det noe som har opplysninger om disse? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Ekteskap 09.06.1871 (s.132 nr 6 ): Johan Andreas Larsen ungkar, bosted: Fagerlid. Fødested: Glassværket 25.11.1831. Far Lars Grue. Johanne Marie Johannesdtr. Enke. Slektsnavn: Olsen. Fødested Oppegaard i Feiring den 18.03.1833. Far Johannes Jørgensen. Døpte i Feiring 1833 s. 38 nr 43. Johanne Maria født 19.03.1833, døpt 31.03.1833, far Johannes Jørgensen, Oppegaard. Mor: Hellene Iverdatter. (hvor slektsnavnet Olsen kommer fra kan jeg ikke finne ut, hennes første mann het Johan Peter Johnsen) Så blir det være med Johan Andreas. Hvis det er riktig som det står under vielsen at han er født 25.11.1831 er foreldrene Christian Halvorsen Grue og Anne Pedersdatter. Den Johan Andreas som er sønn av Lars Christiansen Grue (glaspuster) og Marthe Johansdatter er født den 19.03.1831. Her bør du vel sjekke originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Liv, Takk for opplysninger! Vedr. Johan Andreas er det vel grunn til å anta at foreldre som er angitt ifbm ekteskapet er de riktige? Faren burde vel likevel hatt fornavn Lars? Dette var en nøtt. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Finner Johan Andreas som leilending på Fagerlid Østbakken under FT 1865. Moren er også der, men forvirringen blir ikke mindre når hun heter Marthe Andersdatter, 79 år og fødested Østre Toten. Skal kanskje være Marthe Johannesdatter? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Den avskriften av kirkeboken jeg har er ikke kontrollert mot originalen. Jeg vet ikke om fødselsdatoen er oppgitt i kirkeboken ved vielsen eller bare alderen. Ettersom det er to Johan Andreas født i 1831 kan det jo ligge en feilkilde der. Hvis du leser i bygdeboka under Østbakken står det at Anders (bruker 3 Nymoen ) er sønn av Kristian Larsen, men det er kjent at bygdeboka inneholder endel feil. Har alle? barna til Lars og Marthe og hun står som Johansdatter på alle. Har ikke funnet vielsen. Det er en Lars Christiansen Grue som dør 09.03.1854. Andreas Larsen Grue på Oprudsmoen dør 24.05.1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.