Gå til innhold
Arkivverket

[#27976] Blegemand og Bleicher - er det samme yrke?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I Petersdorf i Schlesien var det på 17-1800-tallet en del med tittel Bleicher, og jeg lurer på hva de blekte.. Det fantes blekehus, men om det var boligene til yrkesutøverne eller arbeidsstedet, vet jeg ikke.Så kom jeg på at min datter hadde bodd i Blegedamsvejen i Köbenhavn, og fant ut at dette navnet skyldes en blekedam som lå der Rikshospitalet ligger nå. Og denne dammen ble brukt ved bleking av tøy. Ved søking på internett kom også følgende info fra Markus 9:'Og hans Klæder bleve skinnende, meget hvide, så at ingen Blegemand på Jorden kan gjøre Klæder så hvide.'Men var det klær som ble bleket av Bleicher-ne i Petersdorf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den var litt morsom: 'info fra Markus 9'Jo, jeg tror du har funnet riktig forklaring. Jeg har ikke funnet Blegehus i Oslo/Christiania, men flere Blegedammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.