Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#28000] Louise Adamsdtr. Schøller (f. ca, 1781), Kristiansund

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

I FS finner jeg denne: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=180522182&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeHer finner jeg også noe om Ole Rødberg og Lovise Skjøller LenkeOg her Lenke finner jeg følgende om sønnen, Adam Skjøller Olsen:”Adam flyttet hjemmefra som 16-årig ' læredreng ' til Tingvoll , ikke langt fra hjemstedet hans på Kirkelandet i Kristiansund . Antageligvis gikk han i murerlære , for i 1875 får vi vite at han var murer . Den 18. april 1833 leverte han inn en nyflytteattest og dro til Trondhjem . Neste gang han dukker opp i kildene , er på 1840 - tallet og da i Brønnøy . Han og familien førte et omflakkende liv i de første åra . Eldstedattera Johanna Karoline , som døde i det samme året hun ble født , 1847 , kom til på Trælnes . Siden gikk ferden til Torget , Rodal og Baustad før de endelig slo seg ned på Krokå . Utkommet på husmannsplassen deres i Sørvika var for nærmest å kalle ingeting . I 1875 var alt de hadde tre sauer , pluss at de dyrket ei halvtønne poteter . Hovednæringa til Adam var nok , som i likhet med de fleste andre , fiske , ved siden at han var murer . Han døde tre år senere som innerst og fattiglem i sitt gamle hjem , som dattera Elise og hennes mann , Johan , nå hadde overtatt .”Dette er vel Adam Skjøller Olsen i 1865 Lenke og i 1875

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.