Gå til innhold
Arkivverket

[#28010] Kristine Andersdatter Størset og Johanes A. Blæs, Skjervøy 1865


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Christin Walla

20. juni 20, 1880 giftet Kristine Andersdatter Størset, f. 1829 i Trondheim, seg i Kvænangen med Jens Mikael Jensen, f. 1.2.1847 i Tysfjord. Jens er min tippoldemors bror, tippoldebarn av Georg H. F. U. W. Wasmuth. Men hvem er Kristine?I kirkeboka for vielsen står det at hennes tidligere ekteskap er oppløst ved mannens død. Jeg tror hennes tidligere mann må være Johanes A. Blæs og at de er registrert på gården Langstrand Valan i Skjervøy i FT 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61941.wc2&gardpostnr=429&personpostnr=2883&merk=2883#ovre>LenkeI FT 1875 tror jeg Kristine er registrert på gården Arris Strømnæs Sørstrøm i Kvænangen hos Kristoffer Johan Lokkerth, selv om hun her har fødselsår 1835.LenkeEr det noen som vet hva som hendte mellom 1865 og 1875? Hvor ble det av barna? Finnes det bygdebøker der jeg kan lese noe om dette?Er Johanes Blæs i familie med Andreas Bless, f. 1796 i Detlingen, Ober Amt Kircheim, Tyskland, nevnt i Nordreisa Bygdebok? En av forloverne i Kristine og Jens' vielse er P. A. Blæs. Den andre heter Hans Pedersen. Jens er registrert som arbeidsmann på Strømsnes.I kirkeboka for vielsen til Kristine og Jens står det at hennes far er Jektskipper Hans Størset. Er det noen som vet hvor denne Størset-familien kommer fra?Jeg tror Kristine og Jens reiste til Amerika, men har ikke funnet de der borte. Tror dette er deres utreise (selv om ikke alderen stemmer helt for Kristine), reise via Trondheim til Wisconsin i 1893:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Barna til Kristine og Johanes ble nok satt bort som pleiebarn, eller de kom i tjeneste. Dette tror jeg er (G)Jørgine Johanesdatter som i 1865 sies å være i sitt 10. år, altså født ca.1856. Lenke Av etnisitet er hun delvis tysk, noe som kan lede tanken på at hennes farfar er Andreas Blæs. Farens navn i 1865 er jo Johanes A. Blæs.Lenken til emigranter 1893 med bosted America tyder på at dette paret, Jens og Kristine, må ha utvandret tidligere og denne gangen bare har vært i Norge på besøk. Om det er Jens og Kristine fra Kvænangen er helt umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

HeiTusen takk for svar!Ja, dette kan nok gjerne være G(J)ørgine Johanesdatter.Jeg har forresten et bilde av en mann jeg tror er Jens, tatt i Florence, Wisconsin. Det er merket 'Cabinet Portrait, J. J. Eskil, Florence, Wisconsin'.Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her er vielsen til Johannes og Christine (fra kirkebøker for Skjervøy):Viet 28/10-1855 Ungk. Johannes Andreasen Blæss, 31 år, f. i Dybvig, oph. Rotsundelv og Jomfru Christine Størseth, 25 år, f. i Størdalen.Hans far: Andreas Blæss. Hennes far: Anders Størseth. Forlovere. Bersvend Ellefsen Rotsund og Niels Bertelsen, ibid.Konfirmert 12/7-1840 Johannes Andreasen, 16 år, Rotsundelv, opholder seg hos faderen Andreas Blaisse (el.Blæisse).Barn (FS): Jørgine f. 11/7-1856, Andreas f. 23/12-1858, Martin f. 21/5-1861, Marie f. 18/8-1863 i Kvænangen, død 1863, Marie Johanna døpt 10/9-1865.Det er kun Jørgine av barna som lett kan finnes i FT1875, en kan jo undres på hvor resten er blitt av. En Jørgine Johannesdatter er registrert som utflyttet til Hammerfest i 1888, og denne dåpen finner sted i 1891: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=107838>Lenke Folketelling 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Hei Odd VillyTusen takk for en hel masse opplysninger!Da skulle det ikke noe tvil om koblingen til Blæss-familien ihvertfall.Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.