Gå til innhold
Arkivverket

[#28029] Når døde Bolette Marie?


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Min oldemor, Bolette Marie Petersdatter, ble etter det jeg vet, født 30.09.1851 på familiens gård Navestad i Skjeberg. Hun ble døpt 19.10.1851 i Skjeberg, og gift med min oldefar, Andreas Pettersen, 23.09.1877 i Holm kirke i Borge i Østfold. Men når døde hun?Etter at hun giftet seg, bodde hun på Kjølbergbjerget ved Selbak i Borge. Hun bodde nok også der da hun døde. Kan noen finne dødsdataene hennes for meg?Det er forøvrig bilde av Bolette Marie under Mine bilder på nettsidene mine: http://home.online.no/~k-winth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Er det ingen som kan hjelpe meg med å finne ut når min oldemor, Bolette Marie Petersdatter Navestad døde? Hun bodde i Borge i Østfold. Hun kan ha tatt mannens etternavn, Pettersen. Han hette Andreas til fornavn, men ble også kalt Anders.Min mor som er født i 1911, og bodde på Selbak til 1918, husker farmoren Bolette. Hun har altså antakelig levd til ca 1920 - eller lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For det første er det ikke mange som har lest temaet ditt, jfr tallet ytterst til høyre i temalista, og det kan komme av at du ikke har oppgitt verken tidsperiode eller sted i overskriften. De som har lest temaet, vil statistisk sett være jevnt fordelt over landet, så det kan ikke være mange 'Borge-eksperter' som har lest det. Skjønt, ettersom du har registrert det under kategorien Østfold, kan det være en overvekt av dem som er interesserte i Østfold.For det andre, og mer konkret, viser denne siden hva som er tilgjengelig av kirkebøker for Borge: Lenke Det synes som om du må sette din lit til klokkerbøker, men da klokkerboka som dekker 1918-39 ser ut til å mangle begravelser før 1930, er det jo usikkert om svaret i det hele tatt lar seg oppdrive på denne måten.Kanskje er en henvendelse til kirkekontoret i Borge løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Bolette Marie Pettersen, f. 1851 og Andreas Pettersen, f. 1848 var bosatt på Kjølbergberget, Kjølstad krets i Borge ved kommunalt mantall for Borge 1913. (Registrert av Odd Marthinsen og utg. i 1995. Yrke på Andreas var utstikker.Jeg ser at du er etterkommer av Kirsti Eriksdatter, døpt 28/2-1734 Mellemdalen, Rakkestad. Jeg er etterkommer etter Kari Eriksdatter, en søster av Kirsti. Kari døpt 14/7-1726. Hun døpt på Storløs, Degernes.Kirsti og Kari er døtre av Erik Hansen Mellemdalen ca. 1679-1763 og h. Anne Olsdatter Storløs 1701-1748. Kirsti er mor til Jøran Andersdatter 1754-1789.Ta gjerne kontakt hvis du ønsker flere opplysninger. E_post: hennilse@online.noMvh. Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg takker Kristian for opplysninger, tips - og en liten oppstrammer. Hensikten var at den nødtørftige tittelen skulle vekke nysgjerrigheten. Kanskje det var en dårlig strategi.Takk til Henry for opplysninger om Erik Hansen og hans datter, Kari. De manglet jeg data på. Hadde Erik og Anne flere barn? Jeg har notert en sønn ved navn Peder. Han skal være født i 1846, men da er vel Erik 67 år? Var han en sånn spreking, eller er Peder kommet inn i feil familie?Jeg skal kontakte kirkekontoret i Borge/Fredrikstad, slik Kristian foreslår, men håper likevel at det er noen der ute som har opplysninger om Bolette Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.