Gå til innhold
Arkivverket

[#28092] Slekten til herr Torkel Sjursen i Hemne -- kfr. tema 27339.


Gjest Odd Roar Aalborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

246 Finn: Mikkel i Hevne kan f.eks helt teoretisk og helt tatt rett ut av lufta, ha vært et barnebarn av sogneprest i Skogn (1571-1578), Mikkel Sigurdsøn (Holk). Vi kjenner vel kun én antatt sønn av Mikkel, nemlig Peder Mikkelsen (kapellan i Skogn 1599-1602), som måtte rømme (landet?).En organist i Alstadhaugkirka fortalte til Levangeravisa for noe år siden at denne Mikkel går igjen i kirka. Her er foto av gravsteinen hans: LenkeEllers, når det gjelder dette med morgenfugl (innlegg 244), så er jeg for tiden i Tyrkia, der vi er plassert 1 time før dere i Norge. Dessuten blir jeg vekt ved morgengry av en gjeng med haner og noe seinere av nabomulla'n. Men på lørdag drar vi hjem igjen, etter nesten 3 uker med nesten bare godvær. I går var det f.eks 23 grader i sjøen og 25 i lufta - og da snakker jeg om plussgrader, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jaså, har de fått mullah'er i Tyrkia. Da er det ikke rart at du våkner, Arnstein;-)Forslag ang. denne mystiske Michel/Mikkel: 1. Mille Audensdatters sønn Michel Melchiorsen Falch (trolig for ung?); 2) Michel Olsen Røgh, lensmann i Aure, født i Hemne, bosatt på Ertvågøya, bror av Hemnekapellanen Christoffer Røgh. Deres far skal ha vært (ifølge Nermo) Oluf Nes, bonde i Hemne.Så vidt jeg kan se er prestestillingene i Hemne ganske bra 'dekket' i den aktuelle perioden. STD har full dekning av sogneprester. Hullet fra 1639 og utover Dekker han elegant inn med huskapellanen Helge Carlsen, kapellan i Hemne fra 1622 til ca. 1655.Helge Carlsen var forøvrig gift med en Adelus Sivertsdatter. Navnet låter kjent, men hvem var hun, tro?Hiulsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (251) siste del: Så en innkjøpt DVD-film fra Maldivene her om kvelden. Nesten like fint som på neset mitt her i Osterfjorden, men litt mer jevnt mildt der kanskje. Skjønner egentlig ikke hvorfor forfedrene tullet seg her nord inne mellom isbreene, særlig ikke de danske prestene og tyske bergverksfolkene jeg har som en del av opphavet. Og attpå til i 'den lille istiden' da det var omtrent sånn som nå. Konsekvensen ble at vi sitter her og fryser så tennene dirrer og kun kan varme oss på alle de evinnelige mediainnslagene om drivhuseffekten...Nok om det. Til (246): En prest ved navn Mikkel ætter vel gjerne fra tidligere prester med samme navnet, men jeg kjenner ikke til noen passende her. Overlater det derfor foreløpig til de andre som har svart. Synes forslaget i (250) er bra, men det går vel ikke helt i tid. Forklaringen i (248) er slett ikke utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Ouden Michelsson som betalte sagskatt av Røstlisaga frå 1635 og utover nokre år, bygsla 1/2 øre i Røstli 1634. Det var ein Clemet som hadde denne garden før, men han var no død. Sjå omtrent midt på denne sida! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (252):Temaet er visst blitt litt i lengste laget. Mine aner Helge Karlsen og Adelus Sjursd. finner du omtalt allerede i (1)! Moren til Adelus er Guri Audensd. Aspa, se (56) -- liten tvil om det (selv om jeg i utgangspunktet plasserer henne som antatt søster til sine barn i (1). Eiendomsmassen og navnet hennes forteller tydelig nok hvem hun er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager, var litt for rask. Men ideen om en rekapitulering nå og da er jo ikke helt på jordet når vi får så lange tråder. Men hvem skal gjøre det, tro?Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel jeg det da. Gjør et forsøk i (66). Kan vel brukes ennå.Er for tiden også involvert litt med bergverksslekter i området mellom Rennebu og Røros, og der har jeg det siste året med litt assistanse fra et par andre åpnet helt nye vyer, som etter hvert lar seg dokumentere et godt stykke på vei, viser det seg. Bl.a. derfor er jeg ikke altfor aktiv her i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det hele er særdeles komplisert, så det er litt vanskelig å gjøre det forståelig og oversiktlig for andre. Men det gjelder i alle fall en rekke forhold ang. slekten Prytz og diverse tilknyttede verksslekter. Bl.a. har jeg funnet diverse kontakter mellom Gisnås i Rennebu, Innset / Kvikne, Tolga og Røros, og nå er det hittil ukjente opphavet til slekten Nergaard i Kvikne og på Røros også nettopp blitt litt mer avklart. Men det har jo lite med herværende tema å gjøre, så jeg får stoppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.