Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#28168] Hjelp til å tolke tekst i diplom fra 1588 Selbu II

Recommended Posts

Gjest Johan Marius Setsaas

Prøver på nytt. Denne gang forhåpentligvis med diplomet !(Kan digitalarkivet fjerne tema 28157 ? )Diplomet omhandler en gårdshandel i Selbu fra 1588. Det jeg sliter litt med, er medunderskriverene. Hvem er første medunderskriver ? Kan det være Torger paa .... ? Nr. 2 er vel Bjørn Kyllo, og nr.3. Jon Store Evjen. Hva med siste medunderskriver ?Kan noen hjelpe ?bilete0274.jpg

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tror du har rett i at gårdsnavnet er Rønsberg. Etter å ha forstørret bildet 800% og invertert teksten, ser det ut som om bokstavene er 'Ro' + noe uleselig + 'berg'.Mitt førstevalg for fornavnet var også Casper, men etter å ha sammenlignet med g'en i Berg, er jeg rimelig sikker på at navnet inneholder en G.Jeg sammenlignet med navnene på Rønsberg tidligere på 1500, men fant Ener som betalte skipsskatt i 1557/59, Oluf som betalte leidang i 1547/48, mens Enner betalte Holms landskyld. Altså ingen hjelp å få der.

Gjest Johan Marius Setsaas

Tror nok gårdsnavnet er Rønsberg jeg også ja... , men fornavnet er jo ikke likefrem..Har også¨forstørret opp brevet, invertert bildet etc, men klarer likefullt ikke å lese navnet.Har vel også konkludert med at navnet inneholder en -g , og at siste endelse sannsynligvis er -gar , evt. -ger. Derav også mistanken om Torgar, evt. navnet Ro(d)ger. Sistnevnte navn forekommer i Selbu, skjønt mere skjeldent.Jeg ser du er kreativ som vanlig Sissil, men jeg kunne jo (selvfølgelig...) ha fortalt på forhånd at det ikke forekommer Torger- eller Roger på nevnte gård Rønsberg på 1500-tallet, men en slik kan jo likefullt ha bodd der, så lenge kildegrunnlaget for denne perioden er så spinkelt som det er.Vet ikke som Selbyggen var mere flyttekjære enn andre; Ihvertfall var de et flakkende folk som hyppig flyttet mellom gårdene i bygda, det er ihvertfall hva jeg har erfart.Men hva med teksten på siste linje, der som står etter Olav Kallar på nest siste linje, og før:.. i Selbo etc... ?

Gjest Kristian Hunskaar

Forstår forresten ikke hvorledes du får 'Bjørn Kyllo', da første bokstav i gårdsnavnet for meg ser ut til å være en 'b' - det kan passe med gården Belle i Selbu (gnr 63 etter O. Rygh), evt Bellet (gnr 15 etter O. Rygh).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.