Gå til innhold
Arkivverket

[#28168] Hjelp til å tolke tekst i diplom fra 1588 Selbu II


Gjest Johan Marius Setsaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Marius Setsaas

Prøver på nytt. Denne gang forhåpentligvis med diplomet !(Kan digitalarkivet fjerne tema 28157 ? )Diplomet omhandler en gårdshandel i Selbu fra 1588. Det jeg sliter litt med, er medunderskriverene. Hvem er første medunderskriver ? Kan det være Torger paa .... ? Nr. 2 er vel Bjørn Kyllo, og nr.3. Jon Store Evjen. Hva med siste medunderskriver ?Kan noen hjelpe ?bilete0274.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Er det bare jeg som ser 'halve' diplomet ? Ihvertfall kommer bare halve diplomet frem på min maskin. Hva gjør jeg galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Flott at diplomet endelig kom med.Tja, endelsen -berg kan ha noe for seg, for det eksisterer en gård Rønsberg i Selbu. Hva med Rodgeir eller Torgar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tror du har rett i at gårdsnavnet er Rønsberg. Etter å ha forstørret bildet 800% og invertert teksten, ser det ut som om bokstavene er 'Ro' + noe uleselig + 'berg'.Mitt førstevalg for fornavnet var også Casper, men etter å ha sammenlignet med g'en i Berg, er jeg rimelig sikker på at navnet inneholder en G.Jeg sammenlignet med navnene på Rønsberg tidligere på 1500, men fant Ener som betalte skipsskatt i 1557/59, Oluf som betalte leidang i 1547/48, mens Enner betalte Holms landskyld. Altså ingen hjelp å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Tror nok gårdsnavnet er Rønsberg jeg også ja... , men fornavnet er jo ikke likefrem..Har også¨forstørret opp brevet, invertert bildet etc, men klarer likefullt ikke å lese navnet.Har vel også konkludert med at navnet inneholder en -g , og at siste endelse sannsynligvis er -gar , evt. -ger. Derav også mistanken om Torgar, evt. navnet Ro(d)ger. Sistnevnte navn forekommer i Selbu, skjønt mere skjeldent.Jeg ser du er kreativ som vanlig Sissil, men jeg kunne jo (selvfølgelig...) ha fortalt på forhånd at det ikke forekommer Torger- eller Roger på nevnte gård Rønsberg på 1500-tallet, men en slik kan jo likefullt ha bodd der, så lenge kildegrunnlaget for denne perioden er så spinkelt som det er.Vet ikke som Selbyggen var mere flyttekjære enn andre; Ihvertfall var de et flakkende folk som hyppig flyttet mellom gårdene i bygda, det er ihvertfall hva jeg har erfart.Men hva med teksten på siste linje, der som står etter Olav Kallar på nest siste linje, og før:.. i Selbo etc... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kan første ord på siste linje (under det mystiske fornavnet) være 'indzegle'? Det ordet forekommer jo ofte i avslutningsformularene, i forbindelse med lagrettemennene som besegler dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Forstår forresten ikke hvorledes du får 'Bjørn Kyllo', da første bokstav i gårdsnavnet for meg ser ut til å være en 'b' - det kan passe med gården Belle i Selbu (gnr 63 etter O. Rygh), evt Bellet (gnr 15 etter O. Rygh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.