Gå til innhold
Arkivverket

[#28282] Hvem var Karen Hoff i Drammen 1900, født 1855 i Hamar?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis registratoren fulgte instruksen for 1865-tellingen skulle alderen oppgis til 11 år dersom hun var født i 1855.Om den ene Karen som er oppgitt til 11 år i FT-1865 for Hamar er identisk med Karen Hoff er selvsagt ikke mulig å avgjøre uten ytterligere kildeopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den Anders Hoff f. i Drammen , bor hos foreldre i 1865 folketelling?LenkeMulig du kan finne ut om de giftet seg i Drammen, Skoger eller Buskerud, det kommer an på hvor de bodde. I 1900 ser det ut til at de befinner seg i Skoger .Grensene mellom Vestfold og Buskerud er flyttet. Deler av Drammen lå før i Vestfold. Resten i Buskerud. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært en tur ute, og ser alle dere som vil hjelpe. Da skjønner jeg at jeg burde ha skrevet flere opplysninger - hvem jeg tror hun kunne være.Den Karen jeg altså håper denne Karen kunne være - er en Karen Eline Olsdatter 11 som bor på Hamar i 1865 hos sin mor Anne Helene Nielsdatter som er enke. Karens far var Ole Christophersen som døde før 1865. Han er min tippoldefar, og Karen skulle være halvsøster av min oldefar. Familien bodde på Løten før de kom til Hamar. Et par av brødrene til Karen kalte seg Valby etter plassen på Løten hvor de bodde.Karen er i Christiania i 1875 - som tobakksspinnerske, losjerende hos sin halvbror Haagen Olsen Valby som var typograf.Karens navn før hun ble gift kunne være Olsdatter (Valby). Derfor spør jeg om noen vet hva hun het som pike. Takk til alle som har bidratt. Av Gunn Huglens siste innlegg ser jeg i hvert fall hvor jeg bør lete etter henne - jeg mener ekteskapet.Med hilsen fra Astrid som lover å gi flere opplysninger neste gang -))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Karen bruker Olsen som pikenavn i 1875-tellingen. Hvis du er sikker på at dette er den samme Karen Eline Olsdatter som er født i Hamar, med mor Anne Helene Nilsdatter og far Ole Christophersen ?Legger inn en lenke til 1875 for Christiania. Her har du din familie i så fall.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er temmelig sikker på at det er henne som flyttet fra Hamar til Christiania LenkeCa 1850/51 flyttet familien fra Løten: Min oldefar Olaus Olsen til Vardal, hans far Ole Christophersen og kone nr. to, med barn av begge ekteskap, til Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette da den Ole Christophersen som har hustru og to barn i Hamar i 1865? LenkeGiftemålet mellom Karen og Anders kan du lete etter i Tangen, Strømsø i kirkebøker der. Hvis de ikke har giftet seg i Kristiania.I så fall er det mange muligheter?Hvis hun er flyttet ut fra Hedmark, og moren er død, ville jeg prøve først på Anders Hoffs hjemsted. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Beklager så mye, ser nå at den Ole Christophersen som flyttet til Hamar jo er død før 1865 tellingen. Da er det feil Ole jeg har funnet.Jeg gikk nok surr i generasjonene her. Får ikke helt opplysningene til å stemme om den Ole Christophersen som gifter seg for 2. gang?Skal han være Karens far?Er Karens mor da hustru nr. 2?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.