Gå til innhold
Arkivverket

[#28299] Etternavnet Havren


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Jeg lurer på om neste skritt er å lete i passprotokoller, for å finne når hun dro og bestemmelsessted. finnes det på byarkivet tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner i 1920 en Amelie bosatt i Pelican, Otter Tail. Etternavnet er indeksert sonm Krongard, men jeg får det til å være Kragrud. Hun er 65 år gammel, enke og immigrerte i 1883.I 1930 må det være samme damen jeg finner bosatt i Alhambra, Los Angeles, California. Navnet er her indeksert som Amelia Kragurd. Hun er 75 år gml., enke og giftet seg 24 år gml. Hun bor sammen med sin 'sister in law' Mary Thoresen, en 82 år gammel enke som også immigrerte i 1883.Nå har jeg ikke brukt så mye tid på å søke, men jeg har så langt ikke kunnet finne denne Amelia i 1900 eller 1910, så jeg vet ikke noe om hennes mann eller barn.Kragrud eller Kragerud, - finnes det som gårdsnavn i nærheten av der hvor 'din' Amalie vokste opp?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Og det finnes en ugift Amalie Hans. som reiser fra Oslo med destinasjon Minnesota i 1883. Lenke St Paul er, så vidt jeg husker, nabo county'et til Otter Tail hvor både Pelican og Fergus Falls er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg klarer dessverre ikke å finne Amelia Kragrud i 1900 eller 1910 - og det er jo til å bli frustrert av! :-)Jeg ser nå at Amalie er oppvokst i hovedstaden, og ikke i distriktet. Jeg tenkte litt på Skedsmo, hvor det finnes (eller fantes?) Kragerud-gårder.Siden den Amelia K. jeg fant i 1930 i L. A. var gift 24 år gammel, så skulle jo det tilsi at hun hadde vært gift i 3-4 år før hun emigrerte, og da har hun trolig brukt sin manns etternavn.Noe som kan virke negativt med tanke på at dette skulle være 'din' Amalie Hansdatter, det er at hun i 1920 bor alene. Hadde hun til da født 12 barn, så ville det vel vært rimelig at vi fant ett eller flere av disse barna boende sammen med henne.Det er 'synd' at du ikke har funnet hennes mor død, for, som jeg skrev før, en dødsmelding etter henne kunne ha gitt deg et spor å gå etter, - i beste fall både navn og oppholdssted. (Hun kan ikke ha reist til datteren, da?.) Hva med farens død? Du får lete videre Inger, - jeg vet ikke noe mer å si.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Jeg tror det er ganske nytteløst å finne Amalie derover, får prøve å finne ut mer om henne her hjemme først. Jeg begynner egentlig å bli litt lei denne Amalie, så kanskje jeg tar en pause fra henne en stund. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Da 'legger' jeg fra meg noe jeg fant på FS/IGI her, i tilfelle du ikke har det:ALBERTINE EMILIE LUND Spouse: HANS OLSEN Marriage: 16 MAR 1856 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway------------------ALBERTINE EMILIE ANDERSEN Christening: 16 JUN 1833 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: ANDERS LARSEN Mother: ANNE ERICHA ANDREASDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ekteskapet lå også på VRI, og der er Hans Olsens alder oppgitt:Albertine Emilie LUND Age At Marriage: 23 Birth: 1833 Parents: Father: Anders LARSEN Marriage: Spouse: Hans OLSEN Age At Marriage: 25 Marriage: 16 Mar 1856 Place: Oslo, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.