Gå til innhold
Arkivverket

[#28305] Søker dødsdato


Gjest Berit Elisabeth Sandviken
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Elisabeth Sandviken

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne eksakt dødsdato for kjøpmann/landkremmer/bruksbestyrer Niels Grefsen, bosatt i Eidsvoll i 1801,- født. ca. 1750?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, side 143, 3 linje ovenfra, døde Nils Grefsen i 1804. Dette bekreftes også i Lassens avskrifter av Eidsvoll kirkebøker, og så vidt jeg kan tyde ble han gravlagt 3. eller 8. september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trond, jeg er ikke så sikker på at dette 'bekreftes' i Lassens avskrifter, men tvert imot at dette er bygdebokens kilde. I så fall står dette på et, ikke to ben. Kirkeby har muligens hatt samme problemer med dato'en til Lassen og utelatt denne, byråsjefen er jo ikke akkurat like lettlest alltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hadde du gitt en mere detaljert henvisning som f.eks. Nils Erichsen Eidsvold ca. 1810 ville (forelöpig) 76 lesere ha sluppet å slå opp innlegget ditt.Denne oppfordingen gjentas hele tiden til alle oss andre: Hjelp oss med å gi mere relevante henvisninger i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sandviken

Har også sett Eidsvolls bygdebok, den siden som nevnes, men ble plutselig usikker på om det vises til Bernt Ankers død, for også når det gjelder den, har jeg funnet både 1804 og 1805 oppgitt, alt etter hvor jeg leter. Da går jeg ut i fra at det skal tydes dithen at Niels Grefsen døde i 1804. Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Bygdeboka har nok ikke tatt dette dødsåret ut av løse lufta. Det står ganske tydelig i Lassens avskrifter og det er opplagt at bygdeboka har han som kilde (noe skifte er ikke nevnt der, men det er godt mulig at noe slikt finnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.