Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Takk for 'fadder-innleggene'. Det ser ikke ut til at fadderne har vært nære slektninger av dåpsbarnet. Flere av dem er åpenbart håndverkere: en blikkenslager, en baker. Og Niels Friedrichsen Hesse var jo farvemester/maler. Det er ikke snakk om yrkesbrødre i egentlig forstand, men yrkene 'korresponderer' sosialt, og så er vel alle (?) innflyttere til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Wisting kan vel godt være hun Gunn har funnet (innlegg 120). Jeg kan imidlertid ikke se av lenken hvem hun er 'Konen' til (kanskje hun er enke?). Et ektemannsemne kan kanskje være den eneste Wisting jeg finner her i landet i 1801 - denne skreddersvennen i Fredriksten: Lenke. Han kan jo senere ha blitt skreddermester i Larvik? Yrkesmessig kan det jo passe at vi også har en skredderfamilie representert blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser ut til at etterkommere av Wisting slekt flytter til Skoger i Vestfold senere: Her er en ny Gustava Wisting hos familie her:LenkeMuligen et barnebarn av den eldre Gustava?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med denne vielsen i Drammen også , Hans Gustav Wisting:LenkeHer blir det nok litt mye rundt faddere som ikke er slektninger, men likevel kan dise muligens føre til et spor.Her lurer jeg på om denne hustruen hører til de kjente Bay-slektene som har vært behandlet i debattene tidligere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå i løpet av de siste par dagene kommet fram mye spennende informasjon om familien Niels Fridrichsen Hesse-Elisabeth Angel Billinggren og barna deres. Så gjenstår det altså å få bekreftet/avkreftet om sønnen Ole Nilsen er identisk med Ole Nilsen Gasman. Her er det nok bare kirkebokoppslag i Kongsberg som nytter. Det er ikke sikkert det for tiden er noen av de aktive her i Brukarforum som har tilgang på de aktuelle kirkebøkene, så jeg må nok sende en mikrokortbestilling til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mens du venter på noen velvillige som kan gjøre oppslag i Kongsberg kirkebøker, legger jeg inn et spørsål om det kan tenkes at Hesse familien kommer fra Danmark og ikke som antatt Sverige?Fant et ekteskap her :LenkeKan dette være et medlem av Hesse-slekt i Norge? Sjøveien til Stavern var jo i alle fall vanlig i de dager.Bare for å holde dette temaet varmt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min søking etter Hesse-navnet kom jeg over denne etterlysningen som du muligens har sett, fra 1998?Prøver med en lenke der navnet er merket, men det er ikke sikkert likevel at den går inn:LenkeHerik Fredrik Hesse f. Lundeburg 1711 ,kom til Karlstad ca 1735 der han ble FARGEMESTER. Gift i Karlstad 29 nov 1743 i Vaermland. m . Katrine Jørnsdatter Forsgren.Denne ettelysningen er sendt av en Bjørn Hesse. Det var yrket fargemester og mellomnavnet Fredrik og etternavn Hesse som jeg reagerte på.Har du vært borti denne karen før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til å ha vært flere i Norge ganske tidlig, som bruker Hess-navnet. På en hjemmeside fant jeg en prest Jens Nilsen Hess ( 1660-1733) g. m. Anne Hansdatter Gamst.1689-1766)http://home.online.no/~arnm/moen/wga2.htmlSer ut til at det er en god del etterkommere her som bruker Hess-navnet.Tro likevel mest på forbindelsen gjennom Sverige der det var en fargemester med Hesse-navnet. Yrkene gikk som oftet i arv på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå meddele at Ole Nielsen Gasman er funnet i kirkebok for Kongsberg. Han kan ikke være født der, men ved konfirmasjonen bor han hos faren, Niels Gasmand (i Kongsberg). Og det er dessuten bekreftet at Ole Nilsen Gasman IKKE er sønn til Niels Friederichsen Hesse og Juliane Billinggren. Se innlegg 9 her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var da kjempeflott! Da var han en ' ekte Gasman ' likevel da:Spennende har det vært å følge debatten , og nå håper jeg du finner den rette Nils Gasman også.Har prøv å lete etter denne Nils Gasman i 1801, men det har du bedre oversikt over.Flott med gode hjelpere og et skikkelig gjennombrudd i julehilsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen Niels Gasmann som kan passe til å ha fått en sønn i 1804, og som bodde på Kongsberg i 1818, i mine oversikter. Jeg er likevel nå overbevist om at han må ha hørt til bergverksslekta Gasmann. Vi leter altså nå etter en Niels Gasmann som har fått en sønn ved navn Ole døpt 28/6 1804 (men ikke i Kongsberg). Kjerneområdene for Gasmann-slekta rundt 1800 var Søndeled i Aust-Agder, Gjerpens-området og Moss. Jeg vil dermed gjette på at Ole må ha blitt døpt et av disse stedene. Jeg har ikke støtt på noen der jeg er best kjent, i Søndeled. Og jeg kan heller ikke få ham til å passe inn i Gjerpen. Dermed blir Moss et hett tips. Nå finnes det også noen 'løse' Gasmenn her og der, så dette blir selvsagt fortsatt et puslespill. Kirkebok-informasjonen fra Kongsberg har uansett gitt denne saken et godt puff framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og for ordens skyld, ingen i Christiania-området, dvs. Vor Frelser, Slottsmenigheten, Oslo, Tukthuset og Aker. (Jeg har bare gått direkte på oppgitte dåpsdato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en Ole Nielsen f. 28/6 1804 i Eiker i FS-VRI (Lenke), men her er det altså fødselsdatoen - ikke dåpsdatoen - som er oppgitt. Kilden er jo, som kjent, ikke helt til å stole på - men man kan jo heller ikke feste fullstendig lit til dåpsdatoangivelsen ved konfirmasjonen i Kongsberg. Det er ellers ingenting i VRI-innførselen som kan knytte Gasmann-navnet til dåpsbarnet, men her famler vi jo fremdeles en del - så kandidaten bør muligens undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da ekteskapet melleom foreldrene til Ole Nilsen f. i Eiker:LenkeSer ikke noen sammenheng til Gasmann her, om denne Nils Jacobsen da ikke skulle være sønn av en av de få med etternavn Gasman(d) som finnes her i landet 1801-folketellingene?Glimrende at du har fått hjelp av Geir til å sjekke kirkebøker flere steder.Finner det samme paret gift på F.S. også , men der står ikke oppført hvilke gårder de kommer fra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.