Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjell Håkestad har nå funnet vielsen i Larvik MINI 12 (se tema nr. 35049), så derfor er det naturlig å fortsette debatten om Ole Nielsen Gasmans herkomst her. Det ser altså ut til at han er f. i Kongsberg 1804, så dermed aktualiseres igjen kandidaturet til den Ole Nilsen som tidligere er diskutert her - se f.eks innleggene 26 og 27 m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av Kjell til å finne veielsen.1826.I 1825 finner vi Ole Nilsen Gasman som ugift malersvend i Larvik.LenkeSkal bli spennende om det er mulig å finne opphav og sammenheng til Gasman-navnet i denne debatten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at en av forloverene ved vielsen er Anders Nord. I 1825 er det flere med Nord- navnet , En Anders Pedersen Nord , død før 1825 , Maler mester . Han finner du på lenken sammen med Ole Nilsen Gasmand i forrige innlegg.Det er også denne karen med samme etternavn : LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for lenkene, Gunn - men den malermester Anders Nord som er nevnt i ft 1825, kan vel neppe være forlover i 1826, siden han ser ut til å være død på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den andre forlover ved vielsen , Jacob Hag .. ? Har jeg prøvd å lete etter. Har ikke funnet han i Larvik, men jeg lurer litt på om det kan være en forkortelse for Gård/ stedsnavn her. Da er mulighetene i Brunlanes, Haga ( Gårdsnavn) eller i Hedrum, Hagtvet, Hagenes, Hagenes Jernverks hammer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg registrerer ellers en uoverensstemmelse mellom ft 1865 og Larvik MINI 12 (Kjell Håkestads oppslag) vedr. Elisabeth Hansdtr. Angel Høyers fødested. Ft. 1865 har Christiania, mens kirkeboken har Tanum (Brunlanes). Jeg finner grunn til å feste sterkest lit til det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har vi henne muligens i 1825-tellingen for Larvik: Lenke Hun bor i så fall ikke så langt fra Ole Nilsen Gasman (som på det tidspunktet var bosatt i 'Storgade Roden 68').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 83: Jfr Kjell Håkestad, sier kirkeboka at hun var født i Kristiania og konfirmert i Tanum, dvs Brunlanes, evt Tanum sogn i Brunlanes. Så da er det vel ingen uoverensstemmelse mellom kirkeboka og FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke lest alle innleggene over, så dette kan være ren gjentakelse, i så fall vennligst overse dette;Født 23.05.1803, døpt i Vor Frelsers Kirke i Christiania 10.06.1803 ”Elisabeth Angel”, datter av Told- og Consumtions Underbetient Hans Hansen Høyer og Else Kirstine Hansdatter (hans 2. ekteskap, hun har egentlig familienavnet Witteberg og hadde en sønn utenfor ekteskap). Foreldrene giftet seg 19.11.1800 i samme kirke. Broren Friderich Wilhelm født 21.08.1801, døpt i Vor Frelsers Kirke 02.09.1801. (Dette er fra ministerialbøkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Geir! Nei, dette var ingen gjentakelse. Disse konkrete og meget interessante kildeopplysningene har manglet hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

I Brunlanes KLOK I 1 1814 – 1834, side 481 som post 16 (kort 5/8) finner vi konfirmert 21 sept. 1817, Elisabet Hansd. Høyer, Gudem ? .Personregisteret til Brunlanes Bygdebok gir ingen spor videre vedr. Høyernavnet.For å gjenta meg selv i tema 35049. Lenke Her har jeg gjengitt slik jeg forstår det som er skrevet. Protokollføreren har ikke skrevet etternavnet fulstendig, han hadde kanskje dårlig hørsel.Brunlanes kirkebøker i perioden er meget dårlige (grusomme).Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Kjell. Høyer ser vel (jf. f. eks. innlegg 87) ut til å være farens slektsnavn. Er Gudem et gårdsnavn i Brunlanes?Familien må ha flyttet fra Christiania ikke lenge etter Elisabeths dåp (1803), for jf. innlegg 8 ser det ut til at de dåper dattera Maria i Larvik i 1806. Larvik må vel da ha vært oppholdsstedet mellom Christiania og Brunlanes/Tanum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette var artige opplysninger. Jeg har støtt på Gudem-navnet flere ganger i Brunlanes. Jeg kommer nok til å låne Brunlanesbøkene igjen, og kan se hva jeg finner der.Tipper det her noe med gården GUI å gjøre. På nettsiden A. Rønning vil du finne litt om Sager under Grevens tid på Gudem. ( Legger en lenke til siden igjen om den går inn.?) http://home.online.no/~arnsroe/gyldenlove.cfmHer er navnet Gudem nevnt sammen med andre kjente navn fra Vekstiden.Flott at du igjen har fått hjelp til oppslag i kirkebøker , både herfra og i Kristiania.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser ar det flere Gudemgårder i Brunlanes i 1801 og i 1865:LenkeSkal se på biblioteket om jeg finner noe jeg kan kopiere og sende til deg om disse gårdene senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I påvente av at noen kanskje kan være behjelpelige med et kirkebokoppslag i Kongsberg (jf. denne tråden: Lenke), kan vi vel nå slå fast at den Ole Nilsen vi har spekulert litt omkring tidligere i denne debatten, er uaktuell. Han ble altså døpt i Kongsberg 17/4 1804 av foreldre Niels Friderichsen (Hesse) og Juliane Billinggreen. De fikk nemlig en sønn til i 1806 (Friderik Julius) - og han ble døpt i Larvik! Nå vet vi jo at Ole Nilsen Gasman ble både døpt og konfirmert i Kongsberg, dvs. at han ikke kan ha flyttet til Larvik før rundt eller etter 1820.De navnene Ole Nilsen Gasman og Elisabeth Hansdtr. Angel Høyer ga barna sine, passer dessuten dårlig med det vi vet om navnene i Hesse-Billinggren-familien. La meg så repetere navnene til de av Oles og Elisabeths barn som er kjent:1. Berte Kristine2. Caroline Severine3. Hans Henrik4. Oluf Anthon5. Odin6. HaraldNå vet vi også at Elisabeths foreldre het Hans Hansen Høyer og Else Kirstine Hansdtr. Witteberg.Noe oppkallingsmønster er ikke umiddelbart krystallklart, men jeg ser at Oles og Elisabeths eldste datter fikk navnet Berte Kristine. Hennes 2. navn må være oppkalling etter mormora, og da er det vel ikke urimelig at hun har fått Berte fra farmora? Muligens leter vi da etter et foreldrepar for Ole Nilsen Gasman som har hett Nils og Berte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det da en kandidat det kanskje kunne være verd å snuse nærmere på: Lenke. Han er riktignok ikke døpt i Kongsberg, men i Modum. Han kan jo imidlertid være konfirmert i Kongsberg, og det er vel ikke fullstendig utenkelig at protokollføreren ved vielsen kan jo ha misoppfattet dåpsstedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om Larvik, men om dette hadde vært Christiania, ville jeg vært svært varsom med å vektlegge 'oppkallingsreglene' - her var dette oftere unntak (som f.eks. gruppen nyinnflyttede) enn hovedregel.Skal rette opp noe annet som jeg tror jeg har svart feilaktig på tidligere selv om dette har perifér tilknytning til temaet her;Elisabeth Angel Høyers mor hadde en sønn fra tidligere ekteskap, Anthon, som ER født i Christiania. Moren var da i tjeneste hos Mad: Larsen i byen og døpte gutten 22.09.1797 i Slottsmenigheten. Barnefaren var en Jørgen Henrich Bechmeyer, på dette tidspunkt bakersvend hos Jacob Bølling i Christiania, denne flyttet senere til Brevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nettopp derfor var jeg også noe forbeholden m.h.t. å trekke vidtgående slutninger angående oppkalling (kunne nok ha uttrykt dette tydeligere). Likevel tillater jeg meg altså noen forsiktige spekulasjoner på dette nokså famlende hypotesestadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Selvfølgelig.Og så må jeg rette opp rettelsen. Elisabeth Angel Høyers mor var ikke gift med Anthons far, barnet var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg registrerer da som en liten artighet at Ole Nilsen Gasmans og Elisabeth Hansdtr. Angel Høyers eldste sønn, Hans Henrik, hadde samme navn som Elisabeths egen far (Hans) og faren til hennes halvbror, Anthon (Henrik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.