Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Har også funnet Nils jacobsens 1. ekteskap her i kirkebøker i Ø. Eiker:Lenke.Av dette paret har jeg funnet disse barn i kirkebøkene som er digitaliserte fram til 1800.Johanne f. 1789 BermingrudeieMaria f. 1791 BermingrudeieIngeborg f. 1795 HougseieI 1800 får Nils Jacobsen en datter med neste hustru Siri Ingebretsdatter. Denne datterblir oppkalt Sidsel etter 1. hustru.Siri Ingebretsdatter var 1. g. f. g. 1784 m. Skomaker Nils Olsen.( Her er lett å følge denne Nils Jacobsen i ø. Eiker p.g.a de digitale kirkebøker)Har vel heller liten tro på at han dukker opp igjen i Kongsberg i 1818 som far til konfirmanten Ole . Han måtte i så fall vært i svært høy alder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt relevante områder. Når det gjelder Gasmann-navnet og Kongsberg, kjenner jeg ikke til andre enn en hammersmedsvenn Hans Johansen Gasmann som blir begravet på Kongsberg i 1742, 32 år gammel. Jeg vet ikke om han fikk etterkommere. Han var antakelig identisk med den Hans som ble født i Herre 1710, sønn til hammersmed Jan/Johan Hansen Gasmann. Sistnevnte flyttet i 1720-årene til Asker (Dikemark verk), som dermed også kan være et aktuelt område å søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kom over en for meg ny, Gasmand i dag.Hans Christiansen Gasmand g. 1766 i Strømmen, Vestfold med en Ellen Olsdatter. LenkeVet ikke om dette paret kan ha fått en sønn med navnet Nils Gasman ?Du har vel muligens så god oversikt over Gasmand-familie at du vet hvem denne karen er?Jeg har ikke funnet noen barn av dette paret så langt, og heller ingen av dem i 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christiansen Gasmann var eldste sønn til forvalter ved Fossum Verk, Christian Petersen Gasmann (se innlegg 55 og videre her: Lenke). Jeg har ikke sett at han hadde noen sønn ved navn Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt ikke utelukke at denne Hans hadde en sønn, men jeg har hittil ikke funnet ham. - men Hans hadde jo en berømt bror ved navn Niels Egidius Gasmann, så navnet fantes i den nære familien. En annen mulighet har jeg spekulert over i innlegg 65 her i debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk nok en datter Dpt i Strøm Vestfold:LenkeI tillegg til denne som du vel også hadde, fant jeg en Martha dpt 28 des 1772 og Elen Martha dpt 23 feb. 1774.Synd det ikke dukket opp en Nils. Skal bli spennende å se om det kan være en uteglemt i Gasmand -søskenflokkene . Det kan jo være du er inne på en løsning i nr. 65?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen en tidlig julaftens morgen.Jeg kom på at jeg hadde støtt på en Hans Gasmand som emigrerer til USA omkring 1840.Har vært med i en debatt i Dis slektsforum. under tema Fægtemester og Dansemester Hansen fra Fredriksvern, (Emigranter til USA/Canada)Der finner du utdrag av en artikkel som Kolbjørn Ness i Hedrum har sendt inn. Her er nevnt en Hans Gasmand and N. Tufte som emigrerer. (The two last ones setteled at Pine Lake.)Prøver med en lenke til temaet. LenkeHa en riktig hyggelig julekveld.Takk for all den spennende informasjonen du har gitt om jernvekene i Norge.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten romjuls-oppsummering:Det jeg nå ved om den 'ettersøkte' Ole Nilsen Gasmann, er følgende:Han skal være døpt 28/6 1804 (opplysning i kirkeboken ved konfirmasjonen), men jeg vet altså ikke hvor. Det er i hvert fall ikke i Kongsberg.1818 (21. s. e. Trinitatis): Konfirmert i Kongsberg, bor da 'hos sin fader Niels Gasmand'.1825: Malersvenn i Larvik.23/6 1826: Gift i Larvik med Elisabeth Hansdtr. Angel Høyer.1865: Malermester i Larvik.Følgende barn er registrert, alle døpt i Larvik:1. Berthe Kristine Gasmann, dpt. 23/6 1826 (datoen fra FS, sannsynligvis ikke korrekt, i og med at den er identisk med foreldrenes vielsesdato)2. Caroline Severine Gasmann, dpt. 17/5 18293. Hans Henrik Gasmann, dpt. 5/10 18344. Oluf Anthon Gasmann, dpt 15/10 (15/11?) 18375. Odin Gasmann, dpt. ca. 18426. Harald Gasmann, dpt. ca 1848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

1. Berthe Kristine Gasmann, f. 1. mars, dpt. 23/6 18262. Caroline Severine Gasmann, f. 3.jan. dpt. 17/5 18293. Hans Henrik Gasmann, f. 13. juni, dpt. 5/10 18344. Oluf Anthon Gasmann, f. 19.juni, dpt 15/10 18375. Odin Gasmann, f. 4. nov. 1842, dpt. 24/9 1843.6. Harald Gasmann, dpt. ca 1848 – er ikke funnet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kjell. Da må vel Berthe Kristine - formelt sett - vært 'uægte'. Det er jo litt pussig at hun ser ut til å være døpt på foreldrenes vielsesdato. Harald Gasmanns fødselsår har jeg beregnet omtrentlig ut fra oppgitt alder i ft. 1865 (17 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Se innlegg 105.Rettelse: Vielsen til Ole og Elisabet var 23. Januar 1826.Deres førstefødte barn Berthe Kristine ble født 1. mars og døpt 23. juni. 1826.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da! Selvsagt - jeg får skylde på en viss romjulsdistraksjon. Den opplysningen har jeg jo både registrert og kommentert tidligere!Ellers ser jeg jo for meg en mulig tilnærming til Ole Nilsens Gasmanns opphav ved hjelp av faddernavnene ved barnas dåp. Om noen av Ole Nilsens nære slektninger befant seg i nærheten av Larvik, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Ikke skjønner jeg hvordan du klarer å ha oversikten over alt.For å gå tilbake til Kongsberg og sølvgruvene. De lå vel i Saggrenda og Meheia, som ligger et godt stykke fra selve byen. Ole kan vel være født i Kongsberg og kanskje døpt i Hedenstad kirke som ville være nærmere enn i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nielsen kan selvsagt både vært født og døpt i Hedenstad. Et raskt søk i ft 1801 viser flere Niels'er i Hedenstad sogn (Sandsvær) i aktuell alder som, sånn sett, kunne ha vært Oles far - og som i tillegg er bergmenn. Ingen av dem heter riktignok Gasmann, men det er det ingen aktuelle som gjør ellers i landet heller (bortsett fra Niels Egidius Gasmann i Gjerpen, og han er ikke aktuell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å samle så mye tilgjengelig informasjon som mulig om Gasmann-slekta og tilknytningen deres til norske bergverk (først og fremst jernverk) etter at den første representanten, Hans Giliusson Gasmann (Gatzman) vandret inn til Norge fra Dalarna i Sverige en gang i 1690-årene. Til nå har jeg registrert representanter for slekta ved følgende jernverk: Hakadal verk, Herre/Bolvik verk, Dikemark verk, Moss verk, Egelands verk, Næs verk, Fossum verk, Fritzøe verk, Vigelands verk (Vennesla i Vest-Agder), Saurdal verk (Y. Holmedal i Sogn og Fjordane). Det hadde jo vært spennende å også kunne knytte noen til Kongsberg. Dersom Niels Gasmann har vært bergmann, vil jeg kanskje tro at det er ved Kongsberg jernverk - og ikke sølvverket - han har vært engasjert. Kanskje har han kommet til Kongsberg nettopp i forbindelse med etableringen (dvs 2. gangs etableringen) av Kongsberg jernverk i 1805 (se Lenke). Nå har jeg riktignok, som nevnt i et tidligere innlegg, sett en Johan Hansen Gasmann på Kongsberg allerede i 1742, men jeg vet ikke annet om hans tilknytning enn at han var hammersmed og at han døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver med en lenke til info om Hedenstad kirke:LenkeDu må kan hende trykke på H i menyen for å finne Hedenstad?Jeg synes det var et godt forslag, siden dåpen ikke ble funnet i Kongsberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.