Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ekteskapet mellom Ole Nilsen Gasman og Elisabeth Hansdatter Høyer i 1826 er vel å finne i kirkeboken Larvik MINI I2. Da denne begynner i 1825 er sannsynligvis kirkebokskjemaet av 1820 benyttet. Du kan dermed vente å finne opplysninger om fedrenes navn samt fødselsår og -sted for brud/brudgom i kirkeboken.Det døpes (i følge VRI) en Ole Nilsen på Kongsberg 17. april 1804 med foreldre Nils Friderichsen og Juliana Bellengreen. Lenke Foreldrene gjenfinnes ikke på Kongsberg i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Oddbjørn Johannessen. Ved et besøk på biblo. i Larvik idag, tok jeg et søk i Kirkeb. Larvik, bok nr. 2 1807 - 1830. S. 479.Der fant jeg vielsen for det aktuelle paret.Der var kun en caut. Jacob Høy.... A... Joh...Ole Nilsen Gasman født og konfirmert på Kongsberg.Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Klokkerbok nr. to dekker perioden 1807-1830, mens ministerialbok nr. 2 dekker perioden 1825-47. Ministerialboken kan ha flere opplysninger enn klokkerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye opplysninger. Jeg har lett etter 'Jacob Høy...-liknende' navn i ft 1825 for Larvik her i Digitalarkivet, men uten resultat.May Karin - du skriver at du kun fant én 'Cautionist' - altså Jacob Høy... Men hva med de andre bokstavene du har med (A...Joh...)? Det må vel være en annen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Hverken skriften, blekket eller kopiene var bra, Det så for meg ut som om det var navnet på EN person. Nå er jeg ikke den beste til å tyde skrift, mulig at en annen ville få mer ut av det. Jeg hadde desverre ikke anledning til å lete etter trololvese eller i flere kirkebøker nå. Det kan bli en annen gang. Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ang. Elisabeth Hansdtr. Høyer (IGI FamSc.) Litt lokalhistorie, Ref. til ' Larvik fra A-Å' av Per Nyhus. 'Høyersgt går mellom Jegersborggt. og Grevev. Oppkallt etter Svennik Anthon Høyer (1789 - 1863, som eide gården Jegersborg.' En prektig gård i sentrum av Larvik. Larviks historie kan du sikkert låne på biblo. Historien er litt for lang å ref. her. De trengte muligens bare en Forlover. D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret som døper sønnen Ole Nilsen på Kongsberg i 1804 ser ut til å være bosatt i Moss ved ft. 1801 (innlegg 26). Her heter de imidlertid Niels Hesse og Juliane Billinggreen Lenke . Den eventuelle Gasmann-forbindelsen er imidlertid ikke kommet nærmere. Interessant er det likevel å registrere at denne Niels er farvemester, mens Ole Nilsen G. var malermester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ble spennende!Pussig med det Hessenavnet. Det er tydelig det samme paret som flytter til Kongsberg før 1804, når sønnen ble døpt.Ta en kikk på denne lenken.Her er en senere Hess som gifter seg. LenkeKan det være en etterkommer?Lurer på om du finner hjelp til sammenheng til Gasman navnet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er ikke mange å finne med Hesse-navnet i 1801.Fant en Hess i Christiansand, også med Fridrich som del av fornavn.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er paret Hermandsen/ Hesse som gifter seg i innlegg nr. 35.I 1875 bor de her i Kristiania. Juliane bruker Hermandsen som etternavn. Fornavnet og mellomnavnet har byttet plass i forhold til det som ble oppgitt under vielsen.LenkeDenne Juliane kan godt være oppkalt etter Juliane Billinggreen. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner denne Kristine Juliane Hermandsen som enke 1 1900. Hun er sykepleier og bor hos sin sønn.LenkeLegg merke til yrket til husfaren.Kan hende det kan hjelpe å gå fram til denne tiden? Sammenheng Gasman/ Hesse/ Fridrichen, har jeg ikke greid å finne til nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles interessant med den mulige koblingen Niels Friedrichsen Hess(e) - Ole Nielsen Gasmann - siden det ikke ser ut til å være så mange andre passende far-sønn-alternativer på Kongsberg rundt 1804. Men det er likevel en gåte hvordan Hesse i såfall kan ha blitt til Gasmann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne lenken til A. Rønnings innlegg i Debatt.LenkeHer er noen opplysninger om Hesse som kan være av interesse.Håper lenken blir rett.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlegg 31, løytnant Anton Høyer drev div. produksjoner av alkohol mm. i perioden 1819- ca 1850. Eiendommen lå under Hedrum, derfor finnes han ikke i 1825 tellingen. Antar at forloverens navn kommer fra en i slekten her. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kom over noe pussig igjen.Det gjelder Høyer fam. og litt Gasman.Legger først en lenke til en Thomas Bagge som er gift med Else Maren Gasmann/ Gosmann/Gorman?Litt av hengig av kilder ved skrivemåten.LenkeDenne Thomas er gift på nytt og bor på Bargernes i Drammen 1 1801.Det som fikk meg til å stusse, var at under Tranby gårds historie, finner jeg nevnt under eiere :Fridricha Christina , datter av hoffsteinhogger Jacob Fortlin og hustru Anna Christina Was.Fridricha Christina er gift med en sekretær HØYER.Ved skifte i 1776 ble gården brukt av Thomas Bagge og hustru Elen Maren ( Gosman , eller ?)Skal se om jeg kan finne igjen den artige historien om Tranby gård.Har blir mange løse tråder, men plutselig kan flokene løsne?Mbh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lesestoffet om Tranby i Lier.Kan være et nytt sidespor, men det er også en mulig forbindelse.Kan det tenkes at det er gjennom hustru Ole Nilsen har fått Gasman navnet?LenkeNå blir det vel nesten for mange teorier på en gang?Jeg liker ikke å gi opp.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan lett bli litt flokete etter hvert. Jeg tror nok ikke Else Marie (Maren) var en Gasmann. Det er en del som tyder på at det rette slektsnavnet har vært Garmann (og da snakker vi om en helt annen slekt). Garmann er antydet i den Lier-artikkelen du henviser til, og på FamilySearch finnes det to navnesøstre som begge heter Garmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Siden Ole Nilsen Gasmanns opphav fremdeles er en uløst gåte, prøver jeg her en gjenoppfrisking av temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Siden du ikke har fått løst gåten om Ole Nilsen Gasman f. i Kongsberg ca 1804, så prøver jeg med en ny kandidat på F.S. Vital R.LenkeHan er riktignok døpt i 1806, men den andre kandidaten vi fant, under nr. 27, viste seg jo ikke være rett.Ellers har vi noen født i Kongsberg ca 1798/99. De passer vel heller ikke så bra? Kirkebøker for denne tiden skulle jo finnes, så jeg håper noen kan slå opp i dem for å finne om noen av disse Ole Nilsener har brukt Gasman som ' ekstranavn' ?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Nils Joensen og Dorthe i Kongsberg i 1803.( Foreldrene til Ole Nilsen)LenkeOm disse har noe med Gasman å gjøre kommer ikke fram her, men finner ikke så mange kandidater i Kongsberg. Har også søkt i Sandavær-området, uten hell til nå.Det ser ut til at en Nils Joensen , og en Dorte har fått en rekke barn i Eiker-området. Men jeg kan ikke kombinere disse med paret i Kongsberg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke denne Nils Joensen eller Dorthe i 1801 tellingen i Kongsberg.Lurer på om dette kan være en kandidat til Nils, han er 19 år og bergmand i Sandsvær i 1801.LenkeEn bergmann kunne vel være av interesse, men noen Gasman finner jeg ikke her heller.Dorthe har jeg ikke funnet noen passende kandidat til.Fortsetter leting, men det er som nåla i høystakken dette. Jeg kan kikke på ny i avskjedigelsmantallet for gruvene i 1805. Mulig jeg finner denne Nils Johnsen her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fortsatt orker å hjelpe meg med å lete, Gunn. Ole Nilsen Gasmann er sannelig en 'mystisk' kar. La meg oppsummere det vi foreløpig vet om ham:Han gifter seg altså 23/6 1826 i Larvik med Elisabeth (Angel) Hansdtr. Høyer. Det blir da oppgitt at han både er født og konfirmert i Kongsberg. Alderen hans er oppgitt til 21 år (kona er 22). Han må ha flyttet til Larvik før dette, for ved ft. 1825 bor han også der. Alder: 21 år. Ved ft. 1865 er han 62 år (kona: 63 år). Sannsynlig fødselsår vil dermed være 1804 (i 1865 var det alder ved neste fødselsdag som ble oppgitt, stort sett i 1866, altså).Det er registrert følgende barn etter Ole Nilsen Gasmann og kona:1. Berte Kristine, døpt 23/6 18262. Caroline Severine, døpt 17/5 18293. Oluf Anthon, døpt 15/11 18374. Odin (FS oppgir 24/11 1837, men ved ft. 1865 er alderen 24 år). Sannsynligvis f. ca. 1842.5. Harald (17 år i 1865)Vi kan vel ikke helt avskrive den Ole Nilsen som er f. på Kongsberg i 1804, men vi har altså der et navneproblem: Ingen av foreldrene heter tilsynelatende Gasmann (Nils Fridrichsen Hesse og Juliane Billengreen). Dessuten skulle vi vel ha forventet at Ole Nilsen ville ha oppkalt noen av barna etter foreldrene sine? Nå kan jo Ole og Elisabeth ha fått flere barn (det er jo noen lange intervaller mellom et par av de registrerte fødslene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.