Gå til innhold
Arkivverket

[#28445] Wilhelm Fredrik(eller Hansen)Heramb(eller Hærum)Skredder, født 1828, Oslo


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei der ute!Jeg har et problem. Min tippoldefar på fars side, har jeg fått oppgitt til å hete Vilhelm Hansen Hærum, og han fikk en sønn(min oldefar), som het. Karl Wilhelmsen(som døpt: Carl Edvard Hærum),født i 1854. Men i samme gata bare en oppgang før, har vi en Wilhelm Fr. Heramb, samme fødselsår og yrke, og med samme sønn, men gift med en mye yngere dame.(som ifølge folketellingene ikke kan være Karl mor da hun er for ung). I følge vor Frelsers Kirke i 1870 da Karl ble konfirmert, er han oppført som 'uekte' barn av Ellen Marie Hansdatter og skredder Vilhelm Hansen Hærum. Når vi ser senere i folketellingen for 1875, Oslo, er hele fam. uten Karl samlet og der har alle barna tatt navnet Wilhelmsen, bortsett fra foreldrene Wilhelm og Anette Heramb.Men i tellingen for1865 er Karl til stede, og da med navnet Heramb. Kan noen hjelpe meg her. Er dette samme mann/familie, og hvem er Ellen m. Hansdatter? Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

IR-kilde. Døpte i Aker garnison 1828-1858 Den Norske Kirke kan jo sjekkes opp:Carl EdvardBirth: 17 Feb 1854 Place: Christening: 16 Jul 1854 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Wilhelm Frederik HERUM Mother: Elen Marie HANSDRElen Marie Hansd. ser altså ut til å være den biologiske moren. Hun skal jo også være oppført ved Carl Edvards konfirmasjon.Jeg går ut fra at din oldefar (12 år) og tip-oldefar(38 år) er å finne på denne siden i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=269&personpostnr=7673&merk=7673#ovre>Lenke. Dette var Møllergt. Gårdsnr.24.Dersom denne 21-årige Anette Mathilde fra Moss, har rett alder, - så er det en umulighet at hun kan være Carl Edvards far. Men at hun er 21 år i 1865 kan med litt godvilje stemme med ei Anette Martine Jacobsen som blir født i Moss 24/2-1845. Hennes foreldre er Jacob Mathieson og Helene Hansd. (Mathilde/Martine ??- Hun brukte tydeligvis Mathilde, - kanskje en slags oppkalling etter far-far)Carls biologiske mor Elen Marie Hansd. må man ha flere data for å kunne gjenfinne i andre kilder. (Men det er 5-6 kvinner fra Østlandet med dette navnet som står i FS-kilder med fødsel/dåp i 5-årsperioden 1832-1836)Jeg skjønte ikke helt dette problemet med den andre familien i Møllergata med samme fødselsår og yrke. At Familien i 1865 bodde i gårdsnummer 24 (lenken ovenfor) og at de i 1875 bor i Møllergt.26(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Iver!Takk for svar.Hvorfor jeg var/er litt usikker med hensyn til om det er samme familie vi snakker om, så er det på grunn av navnene Hærum og Heramb, men det dreier seg vel om hvem som har skrevet navnene.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved dåpen i Garnisonsmenigheten i Aker 16.07.1854 går det fram at Carl Edvard var 'uekte' sønn av Musketer og Skredderarbeider Wilh. Frederik Herum og Pige Helen Marie Hansdatter. (Garnisonsmenigheten Mini 8 f.193 no.73)Mener å ha svart på spørsmål om dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar Geir! Du skulle vel ikke ha data på om Elen Marie Hansdatter noen gang giftet seg med Vilhelm Hansen Hærum, eller om de ev. skulle ha flere barn sammen. jeg har fått rede på at han giftet seg senere med en mye yngre dame med navn, Annette Mathilde Jacobsdt. Hun var 17 år yngre enn ham, og det er ialle fall minst en sønn til som av alder heller ikke kan være sønn til hans yngre kone.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.