Gå til innhold
Arkivverket

[#28503] Oppslag i bygdebok for Sør-Odal; garden Skøyen


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg håper på hjelp til et oppslag i bygdebok for Sør-Odal. I bind 3 (gammel utgave), side 518-519, står det om Henning Olsen Mangset. Han var født på Skøyen ca. 1646, og ble gift ca. 1669 med Lisbet Andersdatter. På side 519 er også Hennings mor nevnt; hun heter Åse Skøyen, og hun døde hos ham på Mangset i 1705, 90 år gammel. Hun er dermed født ca. 1615.Jeg håper noen kan slå opp på Skøyen; og se om det finnes flere opplysninger om Henning og Åses familier bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Under Skøyen (Sør-Odal bygdebok 6 side 228) står følgende: Knut, som drev Skøyen fra 1616 til 1630-åra. Han kan også ha vært en svigersønn til Gudmund (Skøyen, tidligere bruker). Kanskje ble enka etter Knut gift med Ola Henningsen fra Skyrud i Vinger ? f ca 1614, bruker ca 1638-71, da han døde. Det heter at hans kone, Åse ca 1615-1705, se III 519, var søster til kona til Arve Moen i Strøm, men dette må gjelde den andre kona til Ola. Av barna til Ola Henningsen kjenner vi Kari f ca. 1630, g m Per Gjersøyen, Henning f ca. 1644, ble br. av Mangset. Odelsgodset i Skøyen tilhørte siden etterkommerne til dattera Kari, og det må bety at Ola var blitt gift til Skøyen med enka etter Knut.Ifølge Vinger bygdebok bind 2 var en Henning bruker 1612-1644. Det kan ha vært far til Ola(Ole) Skøyen.Jeg håper dette var litt oppklarende, men det er ikke alltid lett å finne ut av slekter fra denne tida. Det står mer enn dette jeg har nevnt her under Skøyen, men jeg har tattmed det viktigste. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for oppslag!Nei, det er ikke alltid lett å finne ut noe fra såpass gammel av; hverken når det er skrevet noe eller ikke. Nå som jeg veit hvilket bind av bygdebøkene Skøyen er i, skal jeg fjernlåne boka. Men det var interessant å se det som står i forbindelse med Ola Henningsen. Jeg trodde Åse var gift med Ola Henningsen Disen fra Sør-Odal; ikke visste jeg at hun var gift flere ganger heller. Så her må det mer nøsting til, og tydeligvis må jeg sjekke om jeg har forstått kildene mine riktig.Igjen, tusen takk for oppslag og innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.