Gå til innhold
Arkivverket

[#28558] Nöklegaard


Gjest Ingemar Gollungberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingemar Gollungberg

Jag söker upplysningar om en familj som 1770 flyttade från Norge till Tjörn i Bohuslän. Det var lille Kristen Olavsen, född 1768-1769 som kom tillsammans med sina föräldrar.Föräldrarna hette Olav Nöklegaard Kristensen, född ca 1731 och Maria Nilsdotter, född ca 1747. Familjen bosatte sig först i Valla församling på Tjörn och flyttade snart till Klövedals församling på Tjörn där Olav Nöklegaard blev framgångsrik företagare inom fiskerinäringen.Föräldrarna dog i Klövedal 1794 resp 1807. Sonen gifte sig med en flicka ur lokalbefolkningen och efterlämnade många generationer släktingar efter sig. Själv är jag sjunde generationen efter Olav Nöklegaard.Jag är tacksam för all information om denna familjs bakgrund i Norge. Jag har fått uppgifter om att namnet Nöklegaard finns i Telemark, Gjerpen och Eidanger, i Vestfold, Andebu, samt även i Östfold.Jag tackar på förhand för all hjälp som jag kan få för att lokalisera familjens ursprung.Med vänlig hälsning Ingemar Gollungberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ikke Nøklegård i Østfold i 1801, men jeg finner også 2 Nøglegaard i Nykirke sogn, Borre i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.