Gå til innhold
Arkivverket

[#28562] Ole Dahl f.ca.1792 (Strinden?)og Ane Haldorsd. f.ca 1794(Tiller?)


Gjest Linda J.Lande
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda J.Lande

Er det noen som kjenner til disse personene, og kan hjelpe meg videre? Ole og Ane kom til kirkebygden i Lenvik, og da var han angivelig kirkebygger. Etter søk i kirkeboken for Lenvik skal de allerede da ha en sønn Christopher, som utfra opplysninger ved hans konfirmasjon er født i Trondheim. Mitt problem er at jeg ikke kan finne noen ved navn Ole Dahl, som kan stemme med denne personen. Muligheten for at han har skiftet etternavn er tilstede, men jeg har ikke funnet noe som kan bekrefte dette. De hadde forøvrig flere barn, og har en relativt stor etterslekt i Midt-Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search (usikker kilde må sjekkes) finner jeg et giftemål i Klæbu den 8-12-1815 mellom Ane Haldorsdtr og Ole Kristoffersen. Finner en Ole som kan passe her[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11662&gardpostnr=17&personpostnr=405&merk=405#ovre>Lenkeog AneLenkeLegger en link til fam. i Lenvik 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda J.Lande

Hei Carsten! Tusen takk for tilbakemelding!!! Jeg har selv skjekket litt rundt denne Ole Kristoffersen, men klarer ikke finne noen holdepunkter for at det er rett person. Har prøvd å finne dem igjen på barnas dåp, etc. men hittil uten resultat. Muligheten for at Ole Kristoffersen er identisk med Ole Dahl er tilstede, i.o.m. at han er gift med Ane Haldorsd., og det var ikke mange som het det i angitte periode. Men, kommer ikke videre før det er konkrete holdepunkter i teorien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

Hei Linda ! I 'TILLER bygd- og by' av Henry Kristian Jensås, utg. 1980 finner jeg på side 514 under Sjetnan, øvre og nedre, g.nr.57/3 : Haldor Andersen Sjetne d.e. f. 1757, d. 1813, 1788 g.m. Ester Larsdtr. Sjetnan nedre, f. 1759, d. 1833. Haldor overtok halvparten av gården, senere Sjetnan øvre g.nr. 57/1. Tre barn, hvorav nr 3 : Anne f. 1794, gift 1815 med Ola Kristoffersen Leren, Strinda (sannsynligvis Leira, Strinda). Haldor kom etter kort tid til husmannsplassen Sjetnhaugan under gården.Hvor det ble av Anne og Ola sier bygdeboka ikke noe om.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda J.Lande

Hei Anders! Tusen takk! Jeg skal prøve disse navnene som utgangspunkt, og se om jeg kan finne de igjen. De skulle angivelig ha fått minst et av barna mens de bodde i Trøndelag. Ved en av sønnenes (ved navn Christopher, f. ca.1828) konfirmasjon er det i kirkeboken for Lenvik opplyst at han var født i Trondheim. Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.