Gå til innhold
Arkivverket

[#28567] Tippetue orginal ifra Bergen Anders Olsen Drager & Sagemand Kjældersmauet 7


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Ja, jeg så dette innlegget på Arkivforumet, Jan Frode, - men anser du det nå som 'bevist' at drageren Anders Olsen var identisk med Tippetue ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mye tyder jo på at dette er rett mann.Men jo mer vi sikrer oss av opplysninger jo bedre. Vi må være HELT sikre før vi konkluderer. Takk til deg Arne ! mvh Jan FRode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er en lenke til Tvangsarbeidere-som Solberg har lagt ut på Arkivforum.Vi har også interesse av hvorfor han ble sendt på tvangsarbeide.Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Siste fra arkiv forum: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 20.03.2005 09:23 (6) Anders Olsen Thue var flere ganger satt i politiarresten etter 'Gadeuorden' eller 'Drukkenskab og gadeuorden'. Han satt der fra 24. til 25. oktober 1856, i to dager på vann og brød fra 24. oktober 1857, og han satt der fra 4. til 6. mai 1858. Protokollene over tvangsarbeidere i Bergen er å finne i Bergen byarkiv.Se ellers Frode Ulvunds oversikt: http://digitalarkivet.no/krim/register/ mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Finnes det noen som har tid og interesse av å sjekke opplysninger som kanskje finnes i disse protokollene nedenfor en gang du er på SAB og har tid? Alt om Anders Olsen Thue!Bergen Kretsfengsel I.D.a.2 Straffangeprotokoll, 1844-51I.D.a.3 Straffangeprotokoll, 1851-62I.D.a.3 Straffangeprotokoll, 1862-73 På forhånd takk.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nå har jeg lånt Hellemyrsfolket på Lydbok på biblioteket. Jeg har også Kjøpt bok. Det er mye intressesann lesning om Tippetue og 'Lille-fylla'. Siden Tippetue faktisk var en ikke oppdiktet person tror jeg 'lille-Fylla' Oline også faktiskt har levet. Derimot er jeg usikker på om hennes navn er et 'alias'.Tippe tue skildres fyldig. Anbefaler intresserte i å lese! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Iflg. Gunnar Staalesen Norges beste gjenlevende kriminalforfatter(etter min mening) var Tippe-Tues stamsted, madam Salvesens skjenkestue på Nyalmenningen.Denne lå ikke langt fra Cort Piils smug som Amalie Skram bodde en tid i under sin oppvekst.Derfor er min teori at mye av det Amali skriver om 'tippetue' er fra virkeligheten.Hun bruker jo ikke hans virkelige navn men hans klengenavn som mange brukte når de skrev om orginaler f.eks Jørgen Moe om Hans Grenader(Hans Hansen Hanserud) og Blomster-Ole (Ole Sagvolden). Dette er spennende. Er det noen som vet mer om madam salvesens skjenkestue? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen har tilgang på Bergen histories utgaver fra ca. 1939 til 1946 er jeg takkn4emlig for en tilbakenelding. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen av debattantene som er medlem i Bergen Histories Forening eller har adressen dit. Fant bare et privatnavn. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Etter en lang pause i denne tippetue debatten har jeg nå lest Amalie Skram og det var en fantastisk beretning om Hellemyrsfolket. Om Oline (Småfylla) Lenke er et psevdonym på et annet navn vet jeg ikke, men sannsynnligheten for at småfylla virkelig har eksistert er stor.Amalie har nok observert mye i 1850 årenes Bergen og da hun skrev Hellemyrfolket 30 år senere tror jeg hun har hatt en Modell for Oline.Jeg har fått opplysninger om et hefte fra 1940 årene utgitt av Bergen Historiske Forening. Noen som har disse heftene og husker om dere leste om tippetue i dem. Historiker Jo Gjerstad sa at det var mange skrifter om tippetue .Jeg gir ikke opp så lett jeg fortsetter å grave! Hører fra meg når jeg har noe. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

I Bergen Historiske Forenings skrifter finnes det et nr. fra tiden ca.1940-1949 en artikkel om Assessor Herman Reimers.Jeg tror det var et nr. fra krigen?Er det noen som har disse heftene? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Victor Dahl

I en eldre rodebok for Bergen står det: Rode 10 nr 157 er Kjældersmuget nr 7. Dagens Kjellersmug, som er avbildet her, er nr 7 hoppet over. Grunnen er vel at dette huset har fasade og inngang mot Vestre Muralmenning og her fått nr 6 A. Ad Historikse forenings skrifter kan jeg ta meg en tur på biblioteket om en stund. Hilsen 03739

bilete0868.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Finnes det noen som har tid til å sjekke opplysninger som finnes i disse protokollene nedenfor en gang du er på Statsarkivbet i Bergen og har tid?Vedr.: Anders Olsen (Thue) Bergen Kretsfengsel I.D.a.2 Straffangeprotokoll, 1844-51I.D.a.3 Straffangeprotokoll, 1851-62I.D.a.3 Straffangeprotokoll, 1862-73mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

I boken om Sjur-Gabriel nevnes Madam salvesens skjenkestue.Har denne madammen eksistert og likeså hennes skjenkestue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du nyttar deg av det framifrå verktyet som DA og SAB har gjeve oss, ville du funne at:Der budde ein brennevinshandlar Salve Salvesen i 6-6 (Strandgata 98) som døydde litt etter 1865 (det same gjorde kona Elisabeth). Om det er ho som er omtala som madam Salvesen med skjenkestove, veit eg ikkje.Kan du ikkje gjera ein freistnad på å leita litt sjølv på DA, før du ber om hjelp? Skal du arbeida med dette, må du ha fantasi til å leita på dei mange variablar som finst. Du kan ikkje sitja nede i Sør-Audnedal og berre spørgja - og så få resultata opp i handa. No har du halde på med dette så lenge og i så mange samanhegnar at vi undrast på kva grunnen er? At du avviser det meste av det folk har kome fram til, er ei anna sak (jfr. Köhler).Elles må du merka deg at Amalie Skram ikkje skreiv nokon dokumentar-roman. I 'Sjur Gabriel' skriv ho at Hellemyrsfolket drog til kyrkje i Strusshamn. Men det gjorde dei jo ikkje. Så kven var det ho skreiv om? Folk på Ask, kor ho budde nokre år? Ein kan jo undrast over mindre - og serleg når litteraturforskarar ikkje ein gong har merka seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har faktisk lett selv og ikke funnet.Bland ikke Køhler debatten inn i denne også Davidsen. Takker forøvrifg for opplysningene.Jan F. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei allesammen.Jeg bygger nå opp en side om Tippetue, på bakgrunn av ing som er fremkommet i denne debatten samt fra andre kilder.Formålet er å samle alt på ett sted, der man kan lese artige og interesanne historier , samt få faktaopplysninger omkring denne kjente byorginalen fra Bergen. Har dere innspill om ting jeg kunne ta med om ham ville det vært supert.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victor Dahl

Hei igjen, lenge siden jeg har lest her, men linken din virker ikke, går bare til 123.... Har de fleste bøkene av Jo Gjerstad og sender deg artikkelen om Tippetue på mail.mvh victord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.