Gå til innhold
Arkivverket

[#28694] Hva betyr dette?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Under 'Gesllar i BERGEN 1675 1763' er det sagt:'G.bei Ludolf Raaker, res. H V om Schwengarden'Hva betyr dette? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Kjellaug!Jeg er ikke noe kjent med denne databasen, men har kikket litt i den. Ut fra det jeg har sett, så er nok G bei Lulolf Raaker Gesell bei L R, det vil si gesell hos nevnte person.'res' ser ut til å stå for resisierend, dvs. - tror jeg - boende (hos?).HV - enkelte steder står H - Verw. Det siste kunne være Verwandter, dvs. slektning. Hva H står for, kan jeg ikke si sikkert (kunne være Haupt-, hoved-, det er ren gjetning).'Om Schwengarden' - tror nok om skal være Im, altså i. Schwengarden - hva er så det, en gård i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Schwengarden må vera den same som Svensgarden på Bryggen - som enno finst i den form den var bygd opp etter brannen i 1702. Dei tysske kjøpmenna i Svensgarden skulle mellom anna syte for vedlikehald av Fløystangen (vindpila på Fløyen som skulle syne skipa vindretninga). Siste tyskfødde eigar av S. var Christopher Ellerhusen (1757-1816). (Kjelde: Bergen byleksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til alle tre for hjelp.Det var en stakkars franskmann som ikke forstod noe og som kontaktet meg. Nå har jeg sendt det videre-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gåten er vel ikke helt løst. Denne gesellen kunne vel være den som VAR residerende Handelsverwalter im Svensgarden? Ikke en som bodde der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er linken: Lenke Etter hva jeg forstår nå, så er Christian Fedler bare gesell og Ludolf Raaker er sjefen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.