Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#28694] Hva betyr dette?

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei Kjellaug!Jeg er ikke noe kjent med denne databasen, men har kikket litt i den. Ut fra det jeg har sett, så er nok G bei Lulolf Raaker Gesell bei L R, det vil si gesell hos nevnte person.'res' ser ut til å stå for resisierend, dvs. - tror jeg - boende (hos?).HV - enkelte steder står H - Verw. Det siste kunne være Verwandter, dvs. slektning. Hva H står for, kan jeg ikke si sikkert (kunne være Haupt-, hoved-, det er ren gjetning).'Om Schwengarden' - tror nok om skal være Im, altså i. Schwengarden - hva er så det, en gård i Bergen?

Gjest Bjørn Davidsen

Schwengarden må vera den same som Svensgarden på Bryggen - som enno finst i den form den var bygd opp etter brannen i 1702. Dei tysske kjøpmenna i Svensgarden skulle mellom anna syte for vedlikehald av Fløystangen (vindpila på Fløyen som skulle syne skipa vindretninga). Siste tyskfødde eigar av S. var Christopher Ellerhusen (1757-1816). (Kjelde: Bergen byleksikon)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.