Gå til innhold
Arkivverket

[#28797] Bersvend Olsen Hjellum, Sel


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Bersvend Olsen Hjellum døde i 1771, og hans skifte ble opplest 3.11.s.å. Er det noen som kan hjelpe meg med innholdet? Hvem er nevnt i skiftet,og var det noen døtre, og hvem var de i tilfelle gift med? Gården vet jeg ble delt etter dette, mellom sønnene Bersvend og Ole, men i 1801 er det vitterligen en annen sønn, Johannes som eier og bor på Ottbragden. Var Ole ugift og barnløs, og ble derfor gården Johannes sin? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Det var Ole Bersvendsen Hjellum som døde i 1771, skifte 3. november på Hjellum el. øvre Ottbragden. Han var gift med Rønnaug Johannesdatter, og de hadde bare to sønner, Bersvend og Johannes, ( ikke Ole ). Bersvend fikk Hjellum, ( ø. Ottbragden ) og Johannes nedre Ottbragden. Bersvend var gift med Randi Eriksd. Stanviken fra Sjoa, f. 1752. Johannes var gift med Ragnhild Fredriksd. ø. ThoHilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk til deg Gunvor.Jeg skjønte jo at det måtte være oppstått en liten feil her. Jeg har gjennomgått microfilmene for Vågå fra 1739 og fremover og funnet 4 sønner: Bersvend f.1741 - Ola f.1743 - Johannes f.1745 og Bersvend f.1750. Jeg regnet med at Bersvend nr.1 var død før 1750 siden de døper opp neste gutt med samme navn. Jeg visste jo at Johannes satt som eier på Ottbragden i 1801, men siden ett gammelt notat sa at det var Ola som fikk den delen, så tenkte jeg at han muligens var død både ugift og barnløs.Fint å få tingene på riktig plass. Har du forresten lest boken 'Lesja kyrkje 1750-2000' ? På s.188 står bl.a. følgende: Ole Bersvendsen Kring kom i tjeneste som klokker i alle fall 1738, kanskje før. Han hadde navnet sitt etter gården Kringen i Sel. 1741 fikk han lov til å bo på Lille Seim, og bygsla plassen i 1745. Han døde 1751, og enka etter han som hadde det bibelske navnet Rebekka, bodde fortsatt i huset i 1758. Hvordan er det mulig at slikt kan forekomme? Forøvrig henger det i Lesja kirke en offerspade der Oles navn er påført. Gunvor, kan jeg ringe deg og få din e-mailadr? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Ja, bare ring til meg. Vi må se mer på dette, det stemmer på ingen måte det de skriver på Lesja, og det som står i skifter og kirkebøkene i Vågå p.g. Jeg har ikke lest boka om Lesja kirke, men jeg har lånt Bygdebøkene for Lesja, og jeg tror det står det samme der.Hilsen Gunvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.