Gå til innhold
Arkivverket

[#28882] Jon Rasmussen Byggmester og Marit Jokkumsdatter Buch på Røros


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Ja, jeg har også sett på denne Margrethe Joensdt. Men faren, Joen Andersen Backen/Tolgen, dør rundt 1735, skifte 1738, hvis jeg har forstått det riktig, - og da kan han ikke være forlover i datterens bryllup i 1744... Eller kan forloveren være en annen Joen Andersen? Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Marie, dette hadde jeg ikke koblet og slår jo selvsagt bunnen ut av den delen av teorien... Men den Joen Andersen Tolgen som er forlover i deres bryllup, kan kanskje ha en kone Malene; i dåp av Peder Hansen Almaas's sønn Hans i 1754 opptrer Malene, Joen Andersens hustru, og Margrete, Rasmus Hansens hustru som faddere. Forøvrig har jo en Joen Andersen Tolgen en rekke barn til dåpen på Røros i tiden fram til 1739.Videre er det i 1698 skifte etter Anders Joensen Røstvender ved Tolgen, og han har med enken Anna Ingebrigtsdatter sønnen Joen Andersen, 25 år. Denne Joen er vel en kandidat til en av de (minst) to Joen Andersen vi har med å gjøre fra før.Men jeg klarer ikke ut fra dette å få noe klarere bilde av slekt- og familieforholdene...Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Sliter stadig med opphavet til Rasmus Hansen og Margrete Joensdt. Må derfor frempå igjen og tenke litt høyt.Den Joen Andersen som ved skiftet i 1698 er 25 år, er nok den samme Joen Andersen som dør rundt 1735, - og som dermed er avskrevet som forlover i 1744. Likevel KAN jo datteren hans, Margrete (f.~1713) være den samme som gifter seg med Rasmus Hansen i 1744, men hvordan få det bekreftet/avkreftet?Den andre Joen Andersen Tolgen (1688-1773) som du nevner, Jon, bor i hus 152 på Flanderborg, og han er gift med Malena Loretzdt Bjørgum (1699-1774), iflg. Røros bind 4 s.226. Denne Joen Andersen KAN godt være den omtalte forloveren, uten at det gir meg noen holdepunkter mht Margrete Joensdt. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg får prøve å tenke litt videre jeg også. En Margrete Joensdatter TOLGEN er fadder i dåpen til Bendix Simensen og Maren Richersdatters datter Margrete i 1743. At Margrete Joensdatter er oppgitt med etternavn skulle kanskje tyde på at hun er ugift på dette tidspunktet? Jeg kan også være tilbøyelig til å plassere henne som en mulig datter av den Joen Andersen Tolgen som er forlover i 1744. I så fall må hun vel da være født en eller annen gang på 1720-tallet, men det skal vel kirkeboken kunne bekrefte eller avkrefte.Videre ser jeg at representanter fra familien Knob deltar som faddere ved dåpen til Bendix Simensen-Maren Richersdatter og Rasmus Hansen-Maritte Torstensdatter/Margrete JoensdatterDåp av Bendix Simensens barn: *Hans Hansen Knob 1743 og 1754 *Anneken [Hansdatter Knob], Rasmus Ingebrigtsens hustru 1746Dåp av Rasmus Hansens barn: *Anneken Hansdatter Knob 1743 og 1748 *Rasmus Ingebrigtsen 1745Maren Richersdatter er fadder i dåp av Hans Hansen Knobs barn i 1738 og 1743Dette trenger jo ikke bety noe som helst...men det jeg tenkte på var om Rasmus var en sønn til Hans Knob f. ca 1654 (manntall 1701) og Beritte Joensdatter (ca 1666-1740).Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Litt flere opplysninger...jeg har nå 'bladd' i skiftet etter Bygmester Rasmus Hansens hustru Marithe Torstensdatter på Røraas Bergpladtz 25. mars 1744, hvor det framgår at deres to gjenlevende barn er Hans Rasmussen 6 år og Torsten Rasmussen 1 år. Joen Andersen, Lorentz Pedersen og Kiel Pedersen nevnes, men jeg er usikker på hva slags rolle de har (mine evner til å tolke 1700-talls embetsmannsskrift er svært begrensede).Jeg så også på skiftet etter Rasmus Hansen Bygmester i 1754, men dette var uleselig på grunn av svak skrift, i hvert fall på den mikrofilmen Deichman i Oslo har.Jeg fant også at Hans Knob ikke hadde noen sønn Rasmus, så mine fabuleringer i forrige innlegg var ikke riktige.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Jeg har notert meg at Ole Colbensen var forlover da Rasmus Hansen giftet seg første gang. Ole var sønn av min ane Colben Olsen som kom fra Nordfjord (ifølge et skifte etter hans bror Oluf Olsen før 1700).Fadder på Peter Andreas var Hans Smedsønn, som var gift med Maren Colbensdatter, en søster av Ole Colbensen.Av andre faddere har jeg sett Ernst Axelsen og Rasmus Axelsen, sønner av garmaker Axel Rasmussen som kom fra Rygg i Stryn.Videre finner man som fadder Maritte, Nils Nordfjords hustru.Jeg vet jo ikke om dette har noen betydning, men det kom mange fra Nordfjord til Røros Verk.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Astrid, takk for tipset. Jeg har også noen aner fra Nordfjord, og har forsåvidt også prøvd å følge noen spor i den retningen når det gjelder Rasmus Hansen. Dessverre uten å finne noe håndfast.Rasnmus Hansen og/eller hans hustru opptrer forøvrig som faddere i en rekke barnedåper på Røros, og det er ingen lett sak å finne noe mønster her.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.