Gå til innhold
Arkivverket

[#28909] 'for hendis Forfædres forßeelße schyldigien var Adlet af Kong Christ: den 4de'


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Overskriften er del av et sitat fra Likpreken over Maren Jørgensdatter Staur, som er lagt ut under Adelsprosjektet hos Tore H. Vigerust, Lenke. Damen det handler om i sitatet var 'Erlig oc Welbr: Frue fru Maren Engelbrechtsdatter Rustung af Moltun'.Jeg har et par spørsmål om disse linjene i likprekenen.1. Hva hadde hennes forfedre gjort seg skyldig i? Da hun opplyses å være sønnedatter av erkebiskop Olav Engelbrektsson, kan det være det faktum at han ikke ville innordne seg under Kong Christian 3.? Og at han rømte unna med arkiv og kostbarheter fra Nidaros domkirke? Eller det at hun var etterkommer av en mann som i kraft av sin geistlige stilling strengt tatt ikke skulle ha etterkommere? Eller er det noe annet som kan være grunnen til denne 'forßeelße'?2. Hvem var det som egentlig ble adlet av Kong Christian 4.? Jeg har ikke hørt om at damer ble adlet, men kanskje de ble det?3. Denne fru Maren Engelbrechtsdatter Rustung af Moltun, hvordan er forbindelsen hennes til Rustung-navnet?Hvis det er noen som kan svare på disse spørsmål, ville jeg sette stor pris på det. Jeg skal visstnok være etterkommer av disse folkene, hvis det går an å tro på det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.