Gå til innhold
Arkivverket

[#28912] Killi på Dovre: slektskapsforhold

Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Men hvis 2 huder i Killi er dobbeltført i 1615, både under Lesja og Vågå prestegjelder (på bakgrunn av opplysninger gitt på de respektive tingsteder), så ryker vel din teori og doble søstrepar Ingeleiv&Birgitte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Eg har kanskje uttrykt meg noko uklart. Etter mi meining er det ikkje dobbelføring, men at Ingeleiv Killi eig 2 huder i ein Killigard og Tord Kvarberg 3 huder i eit anna bruk på Killi.Dersom min teori om at Ingeleiv og Birgitte på Killi ikkje er identiske med søsterene frå Kvarberg er rett, treng ikkje Ingeleiv og Birgitte på Killi å vera søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det siste er jeg helt enig i; såfremt det er to ulike Ingeleiv, behøver ikke begge ha en søster Borgitte.Argumentasjonen din for den ene Ingeleivs ekteskap med Sylfest er imidlertid meget tynn. Det at han eide 1 1/2 hud i Killi 1626 er ikke tilstrekkelig argument. Han kan jo ha løst inn jorda fra en annen arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Kan følgende referanser være til hjelp: Gåmålt frå Dovre Nr.4 NST XI Kvar vart det av Brattgodset? NST II Den saakaldte familie Bratt i Gudbrandsdalen NST I Bjørnson`slegten og Bratt`erne Innlegget er relatert til innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

For å ta det siste først(innlegg 29): Jeg må visst prøve å få tilgang til tidlige utgaver av NST. Finnes de på noe bibliotek? Er Gåmålt frå Dovre en bok? Har du navn på forfatter?Noe som kan kaste nytt lys over forbindelsen mellom Killi og Andvord har vi vel ennå ikke sett.Når Håvard Andvord flytter til Killi i 1624 kan det vel være snakk om føderåd, og det tyder vel på at han kom fra Killi, eller hadde etterkommere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Du må ringe til en bokhandel på Dombås og spørre om de har flere hefter igjen. Forfatter er Arne Amundgård. Men.. Killi: Truleg kjøpte erkebiskop Eirik 1/2 kyrlag av Tjøstel Steinarsson paa Dovre i Kulegord (Killi). Namnet er skrivi Kulegord i ei trykt utgave, men det er godt mogleg at det i orginalen står Kiilegord og at dei to i-ane er tolka som u. Det kan være fort gjort særleg om ein ikkje er lokalkjend. Namnet Killi er dativ av det gamle norske ordet kjolr=kjøl, og tyder da gardan ved kjølen, og det høver godt slik dei aturgjevne tilhøva der er. Svein Erlingsson selde til Joan og Steinar Sigurdsønner 3 kuleiger jord i garden Gil (Killi?) i Nygard i Dovre for 15 kyrlag. 1520: Steinar på Hoff selde til Tjøstolf Steinarsson 3 kyrleige jord i Nordigard Killi og Nyjordet med luter og lunner.Gjengerden 1528 Gurid Bielle (Killi) Peder ibidem (Killi)1557-58 Foring: 2 får av Erich KilieSakefall 1560-61: 5 daler av Siuordt Kilis dreng for han stakk en dreng i bryllupsfred med en kniv.Sakefall 1560-61: 1 dale av Siuordt Kili for hellebrøde.Nemde i Dovre i 1612: Per Killi, Mikkel Killi, Lusie KilliBlakar-slekt som kom til Killi. Helge Erlingson Skark f.ca.1300 budde på Blakar i Lom vart gift med Ingerd Olavsdtr ca.1342 En veit at han hadde minst ei dotter, nemlig: Ingebjørg Helgesdtr nemd 1361 gift med Hallkjel Sigurdson nemt 1383 og fløtte til Killi 1361, dei fekk sonen: Steinar Hallkjellson på på Killi nemnt 1424. Barn: Sigurd Killi, som da heitte etter oldefaren sin. Barn: Steinar Sigurdson Killi nemnd 1497. Det kan ha vore han som budde på Tjuk i Kjøremgrenda 1528 og på Haugje på Dovre 1520. Barn: Tjøstel Steinarson Killi. Kjøpte 1530 1 kuleige jord i Tjuk og ei kuleige jord i Rolstad av Engebret Helgeson og Trond Eindridson. 1520 kjøpte han 3 kuleiger jord i nygard Killi.NN Tjøstelson Killi. Barn: Tjøstel Killi (fekk namn etter bestefaren). Barn: Erik Tjøstelson Killi død før 1657 gift med Marit Paulsdtr Hjerkinn, døde før 1704. 5 barn: a. Paul 1650-1711, budde på Ullsgard KilliSom det går fram av denne rekka er her eit par usikre ledd. Men det er grunn til å tru at slektsrekka i hovedsak er korrekt, ....Moralsk forfall på Opplandene4 mars 1778 ble det utstedt en kongelig befaling som var rettet mot det moralske forfall på Opplandene. Det var særlig natteløping etter jenter som tok overhånd. Kyskhet og bluferdighet var nær ved å forsvinne, heter det i en gammel beretning. På landsbygda nådde tallet på uekte barn opp i uante høyder. Eksempelvis nevnes at i femåret før 1820 var hvert 6 barn i Vågå født utenfor ekteskap. i Ringebu,Fron og Lesja hvert niende og i Lom hvert 12 barn. Så det tok nok tid før den kongelige befaling av 1778 ga utslag.Gåmålt frå Dovre Nr.4, kr.60.- Redigert av Arne Amundgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kai, jeg mener at din slektsrekke for Killi må være gal, jevnfør den teksten jeg har publisert om samme slektsrekke, med kildekritiske kommentarer, gitt i lenke ovenfor og her: http://www.vigerust.net/familie/killinygard.htmlPerson 3 i rekka, Sigurd, er aldri nevnt i noen kilder og må derfor være konstruert. Det samme gjelder slektskapet mellom 4 og 5, da faren til Tjøstel Steinarsson kan være en helt annen enn den du nevner. Og så videre. Du kan jo selv forsøke å begrunne slektsrekka du legger frem, så vil du se hvilke vanskeligheter du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Du har helt rett. Jeg bare kopierte ned det som omhandlet Killi i det refererte heftet uten tanke på om det var riktig eller ikke. Heftene blir fort utsolgt og aldri mer å få kjøpt. Det kan være like greit å bringe det til torgs og luke bort misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

For ordens skyld: også disse heftene er pliktavlevert til Nasjonalbiblioteket og kan lånes derfra til lokalbiblioteke i 'all framtid'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anders Sevaldson

Jeg har sammenlignet eiendomsforholdene i 1615 og 1624 for noen av Killi-folket.Lucie Killi er i 1615 oppført med 2huder i Killi, 1 hud i Holmork, 1/2 hud i Forr i Fron, 3 skinn i Andvor, 1 1/2 skinn i Løssnes(?) og 3 skinn i Vigenstad. En interessant ting i Andvord-sammenheng er at Engebret Hove også eier 3 skinn i Andvord og 1 hud i Forr, så der er det kanskje en forbindelse?Når vi ser på 1624, ser vi at av de to hudene i Sygard Killi har en hud gått til sønnen Jørgen (eller Jon) og en til Marit Andgård. Jørgen er også oppført med 3 skinn gods som ikke finnes hos Lucie i 1615, men dette skyldes kanskje makeskifte. Marit Andgård har også 1/2 skinn i Vigenstad som sannsynligvis kommer fra Lucie, og 3 skinn i Andvord. Disse står som pantegods, og det betyr vel at det er en annen som har arvet dem og at Marit har gitt vedkommende et lån med pant i de tre skinnene. Den halve huden i Forr, og 1 skinn i Vigenstad, har gått til Birgitte på Nygard Killi.Eiendomen i Vigenstad er svært komplisert, så den har jeg ikke blitt noe klokere av. Det eneste er at nesten alle som har eiendom i Killi også har eiendom i Vigenstad.I 1615 står Knut Killi oppført med 5 skinn i Kolstad på Ringebu. Disse ser ut til å ha gått til Marit Andgård. At Marit altså har arvet både fra Lucie og Knut indikerer vel slektskap, men hvilket klarer ikke jeg å finne ut.Av de 2 huder og 3 skinn i Øvre Andvord som Knut har i 1615 arvet sønnen Jacob 1 hud og 10 skinn. De resterende 5 skinn har gått til Per Galde. Hvem han er har jeg ikke klart å finne ut.Kanskje er det noen som kan trekke noen konklusjoner ut av dette?Forøvrig må jeg berømme Tore Vigerust for innsatsen med å gjøre skattelistene for Gudbrandsdalen tilgjengelig på www.vigerust.net Dette er en fantastisk kilde å øse fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anders Sevaldson

I Bygdebok for Dovre beskrives folket på Nygard Killi slik: Guri, nevnt i Gjengjerden 1528, kan være enke etter Tjøstel Steinarsson (nevnt i innleggene ovenfor). Hadde sønnen Eirik Tjøstelsson, f. 1520 d. før 1615, som var gift med Lucie og hadde sønnen Tjøstel Eiriksson, f. 1560 d. før 1624. Han var gift med Birgitte Tordsdatter Kvarberg, sønnen Eirik Tjøstelsson, gift med Marit Pålsdatter Hjerkinn, ble bruker på Ulsgard Killi.Det avviker jo en del fra det som er beskrevet i tidligere innlegg, men hva er riktig? Det er i hvert fall interessant at bygdeboken kobler Lucie til Nygard og folket der.Er det noen som klarer å oppsummere og legge et puslespill hvor alle brikkene stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest knut fasting

I 1801-tellingen finner jeg denne:LenkeSom nr. 91 står oppført Kari Erichsdtr. Ifølge mine notater kommer hun fra Killi.Kan noen bekrefte dette, og hva er hennes bakgrunn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Denne er ikke så endefram, Knut.Christoffer Olsen Skjeldrup ble gift 1767 med ei Kari Eriksdtr. Kilie: LenkeDet er vel denne opplysningen bb for Lesja støtter seg på når det under søre Stavem (bind 2, side 130) står at Kristoffer Ols. Skjeldrup (1736-1804) fra Systugu Norderhus ble gift 1767 med Kari Eriksdtr. (1743-1803) fra Ulsgard Killi på Dovre.Men i bb for Dovre under Ulsgard Killi (bind 2, side 216) står det ikke nevnt noen Kari Eriksdtr. i passende alder. Det er ganske riktig en Erik Jonsen (1687-1747) g. 1721 m. Marit Hansdtr. (1695-1785) fra øvre Lindsø, som var bruker på Ulsgard Killi fra 1711 og til sin død. Han og kona fikk 12 barn: Kari f. 1723, Ågot f. ca. 1724, Jon f. 1726, Ågot f. 1728, Anne f. 1730, Hans f. 1731, Brit og Paul f. 1732, Johannes f. 1737, Ola f. 1739, Marit f. 1741 og Ingeborg f. 1745.Det var skifte etter Erik Jons. på Ulsgard Killi den 24/5-1747. Disse barna er nevnt: Jon 20 år, Hans 16 år, Paul 14 år, Johannes 10 år, Ole 6 år, Kari 34(!) år, Ågot 22 år, Anne 17 år, Berit 14 år og Marit 6 år.Marit skiftet i live med barna den 11/4-1755, og de står oppført som ved skiftet etter faren.Det ser altså ikke ut til at kona til Christoffer Olsen Skjeldrup opprinnelig kom fra Ulsgard Killi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Godt spørsmål!Her er gravferden til Kari Eriksdtr. Stavem, nest nederst på side 609: LenkeHun døde 68 år gammel, og det rimer også dårlig med fødselsår oppgitt i Lesja bb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.