Gå til innhold
Arkivverket

[#28924] Borger Jonsen Horne f 1733 på Eiker - foreldre?


Gjest Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Langaas Jensen

Jeg har funnet barna Byrge f 1729, Syver f1731, Borger f 1733, Syver f 1736 og alle har far Jon Horne.Det eneste giftemålet jeg finner, er mellom Jon Horne og Rønnou Madzdtr. 17.10.1706. Hun kan umulig være moren!Kan noen hjelpe meg med det manglende leddet her?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Faren til disse barna var Jon Syversen Horne. Farfar til barna var Syver Lauritzen Horne (ca. 1654-1729 - begravet fra Haug kirke 29 jul 1729). Syver Lauritzen eide (helt eller delvis) Busland, Horne og Vålen på Eiker, samt Linnes i Lier. Syver Lauritzen Horne er i 1721 verge på skiftet etter svogeren Hans Pedersen Rygh. Farmor til barna (og mor til Jon Syversen Horne) var Siri Jonsdatter. (Eiker kirkebok: Syver Hornes kvinne begraves trinitatis søndag i 1726, da 77 år gammel.)Hvem Jon Syversen ble gift med. Og hvem som var mor til barna du etterlyser, veit jeg ikke i skrivende stund. Skal se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra skifteprotokollen Eiker, Modum og Sigdal:Skifte på Horne søndre 17/12-1760Eli Borgersdatter er død.Enkemann er Jon SyversenEterlatte barn:1) Børger Jonsen Vestfossen fullmyndig2) Syver Jonsen tilstede fullmyndig3) Ole Jonsen 16 år4) Anne Jonsdatter gift med Aasul Jacobsen Spæren5) Siri Jonsdatter gift med Christen Jacobsen Spæren6) Jøran Jonsdatter gift med Nils Simensen Lille Kolberg7) Maren Jonsdatter 18 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Kan Jon Syversen Horne være gift med Eli Borgersdtr? Det stemmer med oppkallinga. Jeg har dem i 'utkanten' på en annen gren med barna Siri f ca 1727 og Anne f ca 1725? Dette hadde jeg helt oversett!!Flott hvis du kan bekrefte dette for meg Jon.Dette vet sikkert du - Var det Haug kirke som var den eneste i området på den tiden utenom Fiskum kirke? Kirkebøkene på Digitalarkivet /Eiker Historielag er de fra Haug kirke?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er et skifte der Jon Syversen Hornes mor og 'halvtante' nevnes. Opplysningene nedenfor skulle vel tyde på at søstrene Marthe, Marthe og Siri ikke har samme far, men ikke samme mor. Marthe Jonsdatter sies å bo på Loesmoen på Eiker når hun begraves 60 år gammel den 3. februar 1732. Skifteprotokollen Eiker, Modum og Sigdal:Skifte på en plass under Loe: 24/7-1733 Marthe Jonsdatter er død - enkemann er Gabriel Rasmussen. De har ingen livsarvinger.Arvinger:Avdøde halvsøster Marthe Jonsdatter som var gift med avdøde Tosten Engebretsen. Disse etterlater datteren Marthe Tostensdatter ugift.Arving er også avdøde Jens Engebretsen som etterlater: Rasmus Jensen umyndig, Engebret Jensen umyndig, Jon Jensen umyndig,Arving er også: Marthe Engebretsdatter umyndig.Arving er også: Ellen Engebretsdatter umyndig.Arving er dessuten også avdøde halvsøster Siri Jonsdatter som etterlater: Rasmus Syversen Linnes i Lier (skrevet Siulsen i skifte), (Min kommentar: Rasmus Syversen Vestre Linnes kan du lese om i Liers historie - se: Lenke) Lars Syversen Busland, Jon Syversen Horne, Ole Syversen Vålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Jon Syversen Horne, du finner han blandt døpte på Eiker, ble gift med Elli Borgersdtr Loe(f. 1708). Hun var datter av Borger Hansen Loe 1658-1719 og Jøran Pedersdtr Nesthorne 1673-mellom 1754-57Jon sin bror Lars, ble gift med Eli sin søster Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Dette blir bra - takk Magne!Jon - forstår jeg rett, at de har samme far, men ikke samme mor?Takk igjen - hilsen turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Ville bare ha det bekreftet. Litt flisespikkeri fra min side kanskje fordi du skrev - ikke samme far, men ikke samme mor.Igjen takk - du er et 'oppkomme' når det gjelder!hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Fladby

HeiEli Borgersdtr. født 6 juni 1706 og døpt 13 juni 1706 i Eker. Fant henne også gift med Jon Syversen Horne den 24 september 1724 i Eker. Opplysningene er å finne på Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Siden vi først skal være nøyaktige, så ser du dåpen til Eli her: Lenke Eli er døpt 2. søndag etter treenighet 1706 (domino 2 post trinitatis 1706) Vi har altså ingen kilder som sier at Eli er født den 6. juni. Det er det Familysearch som har funnet på. Så vidt jeg husker skulle barn døpes seinest 8 dager etter fødselen, men Eli kan like gjerne være født den 8. eller den 10. for den del. - - Ja, ja.... samma det.....forsåvidt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her har du Eli`s søsken1.Maren 1691-1766g 1 g 1710 m Johannes Nilsen Aas ca 1668-1737g 2 g 1738 m Ole Nilsen Stenseth d. 1753g 3 g 1755 m Søren von Kreutz ca 1707-17802.Kjersti 1694-16953.Hans 1696-16974.Hans 1699-1780g 1721 m Rønnaug Andersdtr Dunserud 1693-17795.Kjersti 1701-1782g 1722 m Lars Syversen Horne 1686-17636.Christopher 1703-1780g 1 g 1729 m Anne Hansdtr Hobbelstad 1706-1743g 2 g.m Siri Olsdtr7.Eli 1706-17608.Rasmus 1709-1711Borger var sønn av Hans Ormsen Loe ca 1606-1694 og Maren Borgersdtr Rygh ca 1627-1721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei, Er du klar over at der finnes en liten slektsbok over Loe-Hoen ved E.Gundelach, trykket på J.Aass's Forlag i 1914. Her finner du mange av de navnene du søker. Jeg tilhører også denne slekten, men har ikke gått dypere inn i materien, så jeg vet ikke hvor efterrettelig denne slektsboken er. Lykke til videre, m.v.h. John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Den beste kilden til opplysninger er en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidskrift: Lo-slekten fra Eiker. Skrevet av Jan F.L. Engedahl og Jens Petter Nielsen. Jeg har kopi av artiklen,men dessverre har jeg ikke notert hvilken utgave den står i. (etter 1995). Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei! I følge mine notater befinner artikkelen om Loe-slekta seg i; NST XXXVI hefte 1, årgang 1997mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Nå skal jeg lese videre om Loe-slekta! Skal si det ble fart på sakene da jeg endelig fant ut at Kirstine Borgersdtr hadde kommet over Gameleveien. Igjen - takk for hjelpa!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.