Gå til innhold
Arkivverket

[#29017] Utlån av kopisett av etterforskningsdokumenter i kriminalsaker fra Politiet


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tok kontakt med Hordaland Politidistrikt vedr. forespørsel om å få kopisett til utlån av en kriminalsak i Bergen. Jeg skulle materialet til dokumentar. Pga formålet med forespørselen ble den avslått. Dersom jeg ber om kopisett for å skrive roman om en kriminalsak der alle navn og sensitive opplysninger blir 'fordekt' tror mine meddebattanter det er støøre sjanse for å få låne et kopisett? Noen tips om hvordan en bør gå frem i en henvendelse? Jeg vil bruke materiale til kriminalroman. (ps. har SAB eldre kopisett?) mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Saker fra domstolene overføres i Norge til Arkivverket 20-30 år etter at de ble arkivert.Dommer etc. i straffesaker som er å finne i Arkivverket, er i henhold til gjeldende regelverk sperret for innsyn i 80 år. Sakens parter kan søke partsinnsyn, og forskere kan søke forskerinnsyn. Spørsmål om forskerinnsyn avgjøres av Riksarkivaren, men søknaden sendes til institusjonen som oppbevarer materialet. Det stilles krav til forskerkompetanse for å kunne få innsyn.En 'kriminalsak i Bergen' fra 1970 vil normalt (jfr. 20-30 årsregelen) være å finne i Statsarkivet i Bergen, ikke som kopisett, men med sine originaldokumenter. Det er imidlertid ett unntak, og jeg har på følelsen at interessen til spørsmålstilleren gjelder denne ene saken: 'Isdalsaken'. Der ligger dokumentene fortsatt ved Hordaland politidistriktet.Svaret på spørsmålet er at man må ha forskerkompetanse og etter søknad til Riksarkivaren ha fått innsyn, for å kunne arbeide med en sak undergitt taushetsplikt.På den andre siden må f.eks. Isdalsakens fakta være å anse som vel kjent fra pressen og publiserte bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til Nedrebø. Ved min henvendelse til Svein Krogvold ved Hordaland Politidistrikt fikk jeg ikke et blankt avslag men derimot en god begrunnelse for hvorfor akkurat denne saken ikke kunne 'lånes' ut. Den var for sensitiv. mvh Jan FRode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tilbake til fokus og bort fra sidesporet. Det er mulig å få kopisett av etterforskningsdokumenter fra Politiet. Det medfører jo selvfølgelig diskresjon og taushetsplikt.Poenget med å gå inn i politets etterforskningsmateriale er å sette et kritisk lys på momenter man ellers aldri får vite om. Jfr. Torgersensaken.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Redaktøren har fjernet innlegg som ikke har direkte tilknytning til temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk. Godt at dere har øynene åpne for useriøse og usmakelige kommentarer.Igjen vil jeg påpeke at etterforskningsdokumentene fra politiet gir oss et mye tydeligere bilde enn det som ofte kommer frem fra dokumentarer o.l kilder.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Jeg var i begynnelsen på nittitallet fornærmede i en straffesak som ble ført i Bergen. Jeg har i dag ønsker om å se rettdokumentene fra den saken. Er det mulig for meg å få tak i de papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ellers er mitt råd å ta kontakt med advokaten/bistandsadvokaten du hadde i saken. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Tusen takk for nyttige tips. Da er jeg forhåpentligvis et hakk nærmereVennlig hilsen Marianne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.