Gå til innhold
Arkivverket

[#29061] Odd Ottesen: Slekten Botner i Høland 1982 - er det fremdeles ferskvare?

Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Til Tore (23)+(24):Vedr mulig mor Ambjørg Asgautsdatter: Jeg har tidligere søkt etter dette dokumentet i (digitalversjonen av) DN - så takk for bind- og brevnr informasjonen. Nå er ikke jeg verdensmester i å tolke DN-skrifter, men såvidt jeg kan se (og Ottesen skriver det samme i sin bok), så står det ingen ting om når nevnte dame levet og at hun er hans mor, bare at han nedstammer fra henne og at den andre karen stammer fra damens fullbror.Er det sannsynlig/var det vanlig at det var nødvendig å ta opp vitneforklaring for å bevitne noe så nært som søskenbarn? Og uten å nevne dette i teksten? Jeg ville umiddelbart trodd at det dreier seg om et ledd lenger tilbake...?Men jeg er ganske fersk i DN-tolkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Johan Garder skrev i 1940 en artikkel om slekten på Bergsjø i Høland (i Romerike Ættehistorielags Årbok, b. 1, s. 110-122). Her skriver han blant annet: ”I 1564 optok imidlertid Halle Torkildsen Botner et vidneprov om sin hustrus slekt for å få bragt på det rene hennes odelsrett til samme Enger ødegård [i Høland]” (s. 111). Videre hevder Garder (s. 112) at Halles kone var Gjøa Mogensdatter, datter av Mogens Gulbrandsen (men unnlater å nevne mer om den herkomst for Mogens som kilden viser seg å oppgi).Det lyktes meg den gang jeg arbeidet med det som ble ”Slekten Botner i Høland”, ikke å finne Garders kilde (han viste ikke selv til hvor den var), det var alt jeg hadde å holde meg til – og endte opp med å ”konstruere” en ”Mogens Gulbrandsen på O”. (Jf. Botner-boken, s. 15.)Siden hen (omkring 1988) kom jeg over en avskrift av Garders kilde i det som nå heter Kjeldeskriftavdelingen ved Riksarkivet. (Dette brevet er innlånt ved J. Garder, fra gullsmed C. Berg som var fra Bergsjø. 1564-dokumentet er med andre ord ”et dokument i familiens eie”.) Her følger en språklig normalisert avskrift:”Bekjennes jeg Amund Gulbrandsson med dette mitt åpne brev at jeg var hjemme til Guds og min ed andre dag påske anno domini 1564 atspurte meg beskedelig mann Halle Torkjellsson om hans kvinnes skylderband som er min brordatter som er først Gjøa Monsdatter og hans mor het Gjøa og hadde hun en mor het Ragnhild Torersdotter og førnevnte Ragnhild hadde en bror het Henrik sambåren søsken etter far og mor og førnevnte Henrik solgte en ødegård liggende i ytre Høland ved navn Enger med luter og lunder som det til ligger og ligget har at så i sannhet er trykker jeg mitt signet neden for dette mitt åpne brev som gjort var år og dag som før sagt.”Dette må vel da forstås slik: Halle Torkjellsson var gift med Gjøa Monsdotter, datter av Mons, sønn av Gjøa, datter av Ragnhild Torersdotter, fullsøster av Henrik [Torersson]. Om Mons (Mogens) er samfedre bror av Amund Gulbrandsson fremgår altså ikke.Den Enger-gård i Hemnes i Høland som var ødegård, nemlig Østre Enger, var i tiden 1610-1650 eid av Halle Gunnarsson Bergsjø i Høland, som jeg regner som dattersønn av Halle Torkjellsson på Botner. Det er vel derfor all grunn til å tro at den Halle som nevnes i nevnte brev av 1564 er mannen på Botner. Men hvor hans svigerfar Mons (Gulbrandsson?) og dennes bror, Amund Gulbrandsson, har bodd, er helt uavklart. Ei heller har jeg ennå gjort noe alvorlig forsøk på å identifisere (om mulig) Henrik Torersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.