Gå til innhold
Arkivverket

[#29078] Ole Olsen Ulstad f.ca 1820- Inderøy(Ulstadmarka)


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Jeg søker opplysninger om mor til min 3Xtipp-oldefar Ole Olsen Ulstad (født ca 1820) Det jeg vet er at hans far het Ole Jonsen.(FT1865)Her er de under FT 1865: Lenke Takknemlig for all hjelp !Med vennlig hilsen Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,det er vel Ole Olsen Ulstad som er født 19. mai 1822 dette må være.Foreldre: Ole Johnsen og Dortea Olsdatter.Ole Johnsen og Dortea Olsdatter ble gift 9. des. 1819, han var da 22 år, 'Ungkarl og Gaardmand', mens hun var 'Pige' - 40 år gammel.Far til de vigde er ikke oppgitt i kirkeboka, men ved å se litt på alderen til Dorotea, er det vel hun som er oppført som tjenestepike i folketellinga 1801 her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11729&gardpostnr=30&personpostnr=466#nedre>LenkeDen eneste som kan passe inn blant fødte, er ei Doret Olsdatter Vang, født 26. okt. 1779. Far Ole Andersen, mor Marit Olsdatter.Denne Ole Andersen var gårdbruker på Østre Vang, var enkemann da han 7. okt. 1771 ble gift med Marit Olsdatter Gausa. I 1779 er han i et manntall oppgitt å være 86 år (!), mens kona Marit var 39 år - noe til aldersforskjell.I 1775-manntallet er han oppgitt å være 79 år - hun 41. Alderen samsvarer jo ikke helt, men at det var stor aldersforskjell er vel helt klart.I begge disse to manntallene er de oppgitt å være inderster.Ole Andersen døde 3. nov. 1782 på Vang, 88 år gammel. Dødsårsaken er ikke oppgitt.Marit Olsdatter er det verre med, en Marit Olsdatter bor i 1801 på Kvam, 63 år gammel. Finner ingen død på Kvam som passer med navnet (har alle tom. 1839 registrert) - men ei Maret Olsdatter Lyngstad, død 93 år i 1832 kan kanskje passe.Mht. Ole Johnsen, finner jeg en på Ulstad i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk for flott informasjon Hallvard! Jeg våger meg et tilleggsspørsmål. Vet noen om giftemålet til Ole Olsen Ulstad og Anne Olsdatter f.1826 Nord-Fron ? Hvem var hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.