Gå til innhold
Arkivverket

[#29081] Thor Christenson = Thomas Thompson (1866), frå Tvedestrand til Amerika - opphav?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for engasjementet, Oddbjørn! Jeg har tidligere også funnet ut omtrent det som du nevner om Ingeborg Pedersdatter Øygarden. Jobbet tidlig på 1990-tallet med de to Holt-bøkene, litt kirkebøker, - og fikk et ganske stort materiale fra Alf Christophersen.Dersom mine notater er riktige kommer vi innom flere Holt-gårder (og videre utover) blant Ingeborgs aner: Langtveit, Myre, Hagestad, Gliddi, Skjeldsø, Mo, Solberg, Takserås, Ljøstad, Hovdan, Langang, Dypvåg, Eidbo, Gjøsøya.Det blir vel for omfattende å legge ut detaljer om dette her? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det blir nok for omfattende. La meg da bare nevne, som en liten artighet, at i min mors slekt har jeg aner fra så å si alle de gårdene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Dette var spennede!Min tipp oldemor var Thomine Thorsdatter f. 1851 i Gjerstad, datter av Thor Christensen Verket og søster til Christen Thorsen f. 1843. I familien er hun kalt 'Besta Thomine'.Thomine ble gift med Lars Torjusen Stea som jobbet på sliperiet på Songe, og de har stor etterslekt i området. Hun døde 20 januar 1919 på gården Stea.Familiehistorien hos oss er at Thomine var fra Holtsfjorden som ligger i nærheten av Egelands Verk. Hennes far ble alltid omtalt som Thor Christensen Verket, og det sies at han hadde forbindelser til Sjåvåg, for Thomines sønn Torjus Stea visstnok hadde odel på en gård på Sjåvåg som kom fra Thomine Thorsdatters slekt.Jeg har ikke klart å bekrefte påstanden om Sjåvåg for det finnes flere gårder med samme navn i området, og jeg har hatt denne mannen som en hodepine i min slektsforskning de siste 15 årene...Men her fant jeg masse spennende!Jeg mener å ha lest i Årsskriftet for Gjerstad Historielag for noen år tilbake at det skal finnes en stein ved Eikelands Verk hvor det er hugget inn initialene CSSV og et årstall (jeg husker ikke akkurat hvilke initialer det var, men det var bilde av steinen i årsskriftet). Det ble spekulert i om dette kunne være hugget inn av Christen Svendsen Verket.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.