Gå til innhold
Arkivverket

[#29082] Ole Melkersen, Meløy 1663-1666 og 1701

Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Om Lars Andersen og Bolette Christensdatter Parelius finner jeg i 'Slekten Benkestok' på side 288 en anerekke på Lars Andersen, og jegstarter med han som nr. 1 og dbbelt bakover:1)Lars Andersen født 1751 og død 1822, og han var først gift med Maren Parelius. I sitt 2. ekteskap var han gift med Bolette Parelius. De fikk 5 barn sammen: a)Maren Parelius gift med A.Norum b)Carl Andr. Parelius c)Sara Parelius som var gift med Tollef Norum d)Christen Parelius som var på Harfield e)Karen Parelius som var gift med lensmann A.Andersen på Neverdal Foreldre:2)Anders Christensen d.eldre, som var født ca 1721, og død etter 18013)Anne Larsdatter Besteforeldre:4)Christen Andersen født ca 1690 og død 1757. Han bodde på Enga i Meløy. Han måtte betale 2 riksdaler for å bli gravlagt under kirkegulvet Han var gift 2 ganger, og i 2.ekteskap Berethe Andersdatter, men hans første ekteskap blir viktist her som var med nr. 5 5)Agnes Willumsdatter som i ca 1715 ble gift med nr. 4. Hun var født i ca 1695, og døde i 1748. Det var skifte på henne 14.10.1748 Oldeforeldre:8)Anders Hansen på Øvre Valle. Han levde fra ca 1640 til 1712, og det var skifte 05.08.1712 på han. Her står noe mer om arv som det blir for langt å komme inn på her.9)Kirsten Jonsdatter var født i ca 1654, og døde i 1715. Det var skifte 12.08.1715 ifølge 'Slekten Benkestok'.10)Willum Melchiorsen i Øsund som var lensmann. han var født i ca 1640, og døde i 1697. Han var først gift med Anne Jonsdatter Gaasvær, men her er det ekteskapet med Kirsten Pedersdatter som blir viktigst.11)Kirsten Pedersdatter. Hennes hærkomst kjennes ikke Tippoldeforeldre:18)Jon Olsen som var lensmann i Gaasvæhr og født ca 1609 og død i ca 1680. Han var også skipper i Meløy fjerding, bodde i Gaasvær og brukte like til sine siste år hele Øsund og Støtt som var utlagt til lensmannsgård. Han beskrives som en velstående mann, og det står en del om han, og eide ganske mye jordegods.19)Berethe Christensdatter som var født ca 1620, og dd i ca 1675 Tipptippoldeforeldre:38)Christen Aalborg som var dansk 'Mand' og bosatt på Øsund i Meløy39)Margrethe Benkestok som antagelig var født i slutten av 1580-årene. Hun var sannsynligvis yngste datter av Jon Benkestok og Birgitte Nilsdatter Tipptippoldeforeldre:78)Jon Benkestok79)Birgitte NilsdatterDet er flere barn i hver generasjon her, men det er vel begrenset hva jeg kan få inn her. Disse barna står sikkert også i Benkestokrapporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål til Anne Lise Hovdal. Hvem var foreldrene til Jon Olsen? Tar jeg feil når jeg mener det er Ole Colbensen og Berith Willumsdatter?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Anne Lise. Undskyld at jeg fjerner meg noe fra debatten om Ole Melkersen, men siden du har en god oversikt over en gren etterkommere av Benkestokk, våger jeg å stille følgende spørsmål:Du skulle ikke tilfeldigvis ha opplysninger om etterslekt til Christopher Benkestokk f etter 1579 g m Berete Pedersdatter. Dette ekteparet skal muligens ha hatt to barn Jens f 1625 og Anders d 1672.Jeg er interessert i etterslekt til disse to sønnene. Se tema 18046 Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg skal ikke svare på vegne av Anne Lise, men jeg har registrert at Christopher Jonsen Benkestok bosatte seg i Trondheim i 1618 og var gift med Berethe Pedersdatter og at det antas at de hadde 2 sønner: Jens Christophersen, f. ca 1625. Han bodde i Meløy i 1665; Anders Benkestok, døde i Trondheim i 1672. Det antas at han hadde en sønn Trond Benkestok som levde i Trondheim ca 1700 og hadde datteren Magdalena, trolovet i Trondheim 1.1.1725 med Alexander Hermansen Lind, borger i Trondheim, f. 1667, død 1757.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Birger. Jeg setter pris på at du blander deg inn - takknemmlig for alle svar. Jeg håper jo på å få plassert Magdalene Andersdatter et eller annet sted, men det er ikke sikkert at det er hos Benkestokkene. Likevel er det fristede å søke der, Magdalene brukes i Benkestokkfamilien og det samme gjelder navnene på Magdalenes barn. Best er det nok at jeg flytter søket over til tema 18046 der det hører hjemme og ikke sporer av debatten her. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Margrethe Larsdtr var dotter til Lars Olsen Neverdal frå Støvland i Vefsn og Marta Larsdtr Øysund. Marta var barn av Margrethe Willumsdtr Øysund som altså var dotterdottersdotter til Margrethe Jonsdtr Benkestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Birger: Jeg har ikke annet enn det jeg har skrevet av fra 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt.Ellers har andre gitt gode svar på det andre som det spørres om. Så jeg har ikke mer å komme med i denne omgang iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for mye god informasjon. Jeg falt riktignok litt av lasset innimellom, og må nok sortere all informasjonen som har kommet fram. Det ser ut til å være nyttig å gå i bredden, for det kan kanskje kaste lys over senere personer som jeg ikke har funnet aner til.Til Anne Lise: Jeg har fått rapporten fra Benkestok-seminaret. Den inneholdt stort sett informasjon om de første Benkestokene, med grundig og utfyllende dokumentasjon. Det var mye interessant i rapporten, og jeg gleder meg til å lese den. Men den er nok annerledes enn Wilhelmine Brands bok om Benkestokene, som jeg har forstått er mer en oppsummering av en rekke etterkommere.Til Anne-Rita: Det ser ut til at vi har felles aner på oldemorsiden også...:-) Du kommer her inn med navnet Garding. Jeg lurer på om det er dette navnet som dukker opp noen generasjoner senere som Garde, som er et av døpenavnene til min oldemor?Til Olav Helge: Det var greit å få plassert Margrethe. Jeg ser du betegner Martha Larsdatter med navnet Øysund. Jeg har registrert henne som Øren, ettersom det var der hun bodde ved skiftet etter sin far. Jeg vet jo ikke hva som ligger bak navnene, og lurer på hva som er korrekt? Er Martha født på Øysund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Øren/Øra/Øysund/Øsund er etter min forståelse samme gård. Navnet Gaarde/Gorde/Gording ble etter det jeg kan se først brukt av Jørgen Gording Bentsen i Selvær i Lurøy/Træna (død 1785); han hadde først et barnløst ekteskap (med enken i Selvær, Beret Johansdatter) og ble så gift med Randi Olsdatter Norum, som han fikk mange barn med. Gorde ble et høystatus-navn og er mye brukt på Nord-Helgeland i eldre tid. Er din ane en etterkommer av Jørgen Bentsen? I så fall vil jeg gjerne ha kontakt med deg.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Gaarding, eller Garding kommer fra Carl Larsen Parelis første kone ( han var altså gift 3 ganger i løpet av 10 år), hun het Karen Kristianna Jensdatter Garding fra Øra f. 1781, død 1816 på Meløya. De giftet seg i april 1812. Kjenner til to barn, Alette Johanne Garding Carlsdatter f.1813, død 1858 på meløya. Gift med Anders LarsenJohn Jørgen garding Carlsen f. 1816, d. 1852 på Ørnes, ikke gift, men skal ha et barn med Olina Jakobsdatter. Når det gjelder Øra og Øysund er Øra mer et stedsnavn og Øysund mer en gård. Det ble nok bruk omhverandre da som nå.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne-Rita: Den Karen Kristianna Jensdatter Garding fra Øra f. 1781 som du nevner må vel være identisk med den Karen Cristiana Joensdatter, 5 år gammel, som nevnes i skiftet etter Alethe Johanna Gording Jørgensdatter, holdt på Øren i Meløy i 1786 (se Svein Edvardsen s. 43)? Faren heter Joen Pedersen, og hun har en søster, Sophia Holberg Joensdatter, 8 år gammel. Ved skiftet etter henne på Meløen i 1816 kalles hun riktignok Karen Christiana Jensdatter Garding, men hun etterlater seg en datter som heter Alet Johanna Carlsdatter Gaarding, som tydeligvis er oppkalt etter bestemoren. ('Jensdatter' må vel være en skrivefeil.) Alethe Johanna Gording Jørgensdatter er datter til den Jørgen Gording Bentsen Selvær som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, og Gording-navnet kan som sagt føres tilbake til ham, men ikke lenger bakover på Helgeland, etter det jeg vet.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Du har nok helt rett, jeg har ikke sett så mye på Karen, da det er Carl Larsen Pareli og hans 3. kone, Malene Kristine Høstmark Bernhoft, som er 'mine'. Gording/Garding/Gaarding har jeg sett mye bruk, Garde er vel en variant av dette. Populære navn ble vel tatt inn som mellomnavn av andre. Eks., Min farmor het Alvilde Pareli Larsen, uten at hun har noe med Pareli å gjøre.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor, født i 1881, ble døpt Agine Ovedia Gaarde. Hun var datter av ungkar Peder Johan Ingebrigtsen Aag og piken Maren Cathrine Johanna Andreasdatter fra Spildra. Marens aner har jeg kontroll på, og navnet Gaarde kommer ikke derfra. Jeg tror jeg har funnet den riktige Peder Johan, men har ikke oversikt over hans aner. Men jeg vil tro at navnet Gaarde blir brukt som fordi det er et populært navn, som Anne-Rita sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden siste del av denne diskusjonen berører gording i Meløy kan kanskje følgende ting hjelpe.Denne kan virke noe kaotisk, men hvis dette klippes ut og limes inn i Tekstbehandleren kan en få familien rett.1. Jørgen Bentsen Gording, f. ca 1720, d. 1785 i Selvær, Træna, skifte 7 aug 1786 i Selvær, Træna, yrke skipper. (1) Han giftet seg med Berit Johannesdtr, f. i Sutternes, Lurøy, NO, (datter av Johan Monsen og Adelus Pedersdtr) d. 1749 i Risvær, Lurøy, NO, skifte 1749 i Selvær, Træna. (2) Han giftet seg med Randine Olsdtr Norum, f. ca 1727 i Æsvik, Meløy, NO, (datter av Ole Hermansen Norum og Johanne Olsdtr Storch) d. 11 okt 1799 i Selvær, Træna. Barn med Randine Olsdtr Norum: 2. i Alette Johanna Gording f. ca 1750. 3. ii Bent Jørgensen f. 1751. iii Ole Jørgensen Norum, f. 1755 i Selvær, Træna, d. 1812 i Selvær, Træna, skifte 1812 i Selvær, Træna. ugift. 4. iv Berit Jørgensdtr Gording f. 1757. 5. v Hans Hermann Jørgensen Gording f. 1757. 6. vi Chrisatianna Jørgensdtr. vii Karen Jørgensdtr, f. i Selvær, Træna. Hun giftet seg med Ole Johansen. viii Daniel Jørgensen Norum, f. 1761 i Selvær, Træna, d. i Selvær, Træna. han tjente ugift på Hestmona hos Lars Mikkelborg. Han giftet seg med Johanna Cathrine Olsdtr Norum, f. 1769 i Æsvik, Meløy, NO, (datter av Ole Storch Norum og Inger Cathrine Nilsdtr Weilant). Johanna: ekteskapet oppgitt på hennes mors skifte.2. Generasjon2. Alette Johanna Gording, f. ca 1750 i Selvær, Træna, d. 1784 i Øra, Meløy, NO, skifte 24 jul 1786 i Øra, Meløy, NO. Hun giftet seg med John Pedersen, f. 1744 i Meløya, Meløy, NO, (sønn av Peder Ellingsen og Karen Johnsdtr) døpt 1 jan 1745 i Meløy Kirke, Meløy, NO, d. 1831 i Øra, Meløy, NO, skifte 12 okt 1831 i Øra, Meløy, NO. Barn: 7. i Sophie Holberg Johnsdtr f. ca 1779. 8. ii Karen Christiana Gording Johnsdtr f. 1780.3. Bent Jørgensen, f. 1751 i Selvær, Træna, d. før 1801 i Selvær, Træna. Han giftet seg med Adelus Monsdtr, f. 1747 i Nordnesøy, Rødøy, (datter av Gjertrud Johanna (Jakobsdtr) Andersdtr). Barn: i Maren Høyer Bentsdtr, f. 1782 i Selvær, Træna. ii Randine Norum Bentsdtr, f. 1784 i Selvær, Træna. iii Gjertrud Johanna Berntsdtr, f. 1786 i Selvær, Træna. iv Christiana Berntsdtr, f. 1788.4. Berit Jørgensdtr Gording, f. 1757 i Selvær, Træna, d. i Sør-Nesøy, Lurøy, NO. Kristen var hennes andre ektemann. Hun giftet seg med Kristen Nilsen, f. 1750, d. i Sør-Nesøy, Lurøy, NO. Kristen: Bonde bruger jord og driver fiskeri. Barn: i Lars Schrøder Kristensen, f. 1775 i Sør-Nesøy, Lurøy, NO. Gift 1804 i Rødøy Kirke, med Maria Angel Jensdtr, f. 1774. Maria: hun tjente på Nessøen Sør i Rødøy. ii Randi Norum Kristensen, f. 1782 i Sør-Nesøy, Lurøy, NO. iii Nils Kristensen, f. 1784 i Sør-Nesøy, Lurøy, NO. iv Ingeborg Kristensen, f. 1788 i Sør-Nesøy, Lurøy, NO.5. Hans Hermann Jørgensen Gording, f. 1757 i Selvær, Træna, d. i Ås, Lurøy, NO. Gift ca 1787 i Lurøy Kirke, med Michelina Pedersdtr, f. 1745 i Nordnesøy, Rødøy, (datter av Peder Johnsen) d. etter 1801 i Ås, Lurøy, NO. Barn: 9. i Jørgen Gording Hansen f. 1792.6. Chrisatianna Jørgensdtr, f. i Solvær, Lurøy, NO, d. 1790 i Nordnesøy, Rødøy, skifte 1790 i Nordnesøy, Rødøy. Gift 6 nov 1790 i Rødøy Kirke, med Isak Monsen Mikkelborg, f. 1755 i Nordnesøy, Rødøy, (sønn av Gjertrud Johanna (Jakobsdtr) Andersdtr) d. 1817 i Nordnesøy, Rødøy, skifte 1817 i Nordnesøy, Rødøy. Barn: i Mons Peder Isaksen, f. 1787 i Nordnesøy, Rødøy, d. i Ringen Indre, Meløy, NO. Han giftet seg med Berit Sophie Kristendtr, f. 1774, (datter av Kristen Nilsen og Walborg Monsdtr). ii Jørgen Gording Isaksen, f. 1789 i Nordnesøy, Rødøy. iii Christian Gording Isaksen, f. 1790 i Nordnesøy, Rødøy.3. Generasjon7. Sophie Holberg Johnsdtr, f. ca 1779 i Øra, Meløy, NO, d. 1864 i Meløyskagen, Meløy, NO, skifte 1864 i Meløyskagen, Meløy, NO. (1) Gift ca 1806 i Meløy, med Jakob Olsen, f. 15 aug 1766 i Oldervik, Rødøy, (sønn av Ole Nilsen og Karen Jakobsdtr) d. 4 apr 1825 i Valle Nord, Meløy, NO, skifte 28 jun 1825 i Valle Nord, Meløy, NO. (2) Hun giftet seg med Lucinius Ellingsen, f. 1794 i Myklebostad, Nesna, (sønn av Elling Olsen og Christiana Christophersdtr Ellingsen) d. 1882 i Meløy. Lucinius: Han var 7 år gammel hos Christen Ellingsen i Lødingen. Bodde de siste årene av sitt liv på Meløya i Meløy. Barn med Jakob Olsen: i John Jakobsen, f. 1808 i Valle Øvre, Meløy, NO, d. 2 mar 1860 i Valle Øvre, Meløy, NO, skifte 1865 i Valle Øvre, Meløy, NO. Descendent av Ermegård Benkestok, (s.75 i Benkestok slekten) Det var to vurderinger av boet den første i 1863. Gift 1832 i Meløy, med Dorthea Michaeline Angell, f. 5 apr 1812 i Valle Øvre, Meløy, NO, (datter av Hans Christian Angell og Ingeborg Marie With Angell) d. 8 mar 1895 i Valle Øvre, Meløy, NO. ii Alette Helene Gording Jakobsdtr, f. 1812 i Meløy gård, Meløy, NO, d. 1844 i Meløy gård, Meløy, NO. Hun giftet seg med Daniel Josefsen Hagen, f. 1 jan 1790 i Stangvik, Møre og Romsdal, (sønn av Joseph Hagen og Karen Knudsdtr) d. apr 1863 i Meløy gård, Meløy, NO, skifte 1864 i Meløy gård, Meløy, NO. iii Hanne Bye Jakobsen Schønning, f. nov 1815 i Meløy gård, Meløy, NO, d. i Meløy gård, Meløy, NO. (1) Hun giftet seg med Ole Andreas Dahl, f. 1808 i Enga, Meløy, NO, (sønn av Andreas Dahl og Marit Johnsen). (2) Hun giftet seg med Daniel Josefsen Hagen, f. 1 jan 1790 i Stangvik, Møre og Romsdal, (sønn av Joseph Hagen og Karen Knudsdtr) d. apr 1863 i Meløy gård, Meløy, NO, skifte 1864 i Meløy gård, Meløy, NO.8. Karen Christiana Gording Johnsdtr, f. 1780 i Øra, Meløy, NO, d. 1815 i Gjerset, Meløy, NO. (1) Hun giftet seg med Karl Andreas Larsen Parelius, f. 1786 i Enga, Meløy, NO, (sønn av Lars Andersen og Bolette Kristendtr Parelius) d. 1823 i Gjerset, Meløy, NO. Barn med Karl Andreas Larsen Parelius: i John Jørgen Karlsen Parelius Gording, f. 1812 i Øra, Meløy, NO, d. 22 mar 1852 i Ørnes, Meløy, NO. ugift, Men skal ifølge skiftet ha hatt et barn med Olina Jakobsdtr. Fikk barn med gift u.b.m., ikke gift med Olina Jakobsdtr. ii Alette Johanna Gording Parelius Gording, f. 1814 i Øra, Meløy, NO, d. 1855 i Meløy. Hun giftet seg med Anders Larsen, f. 1810 i Meløya, Meløy, NO, d. i Meløya, Meløy, NO. Barn: iii Olava Christianna Larsdtr, d. i Meløya, Meløy, NO. Hun har etternavnet Carlsdtr på halvbrorens skifte i 1852. Hun giftet seg med Kristen Larsen, d. i Meløya, Meløy, NO.9. Jørgen Gording Hansen, f. 1792 i Ås, Lurøy, NO, døpt 5 aug 1792 i Lurøy Kirke, d. 1832 i Ås, Lurøy, NO, skifte 1832 i Ås, Lurøy, NO. HAn hadde barn ifølge skiftet, men boet var falitt og ingen er nevnt. Gift 13 jul 1817 i Lurøy Kirke, med Olava Gregersdtr, f. 1795 i Onøy, Lurøy, NO, (datter av Gregus Jørgensen og Anna Olsdtr) døpt 6 apr 1795 i Lurøy Kirke, d. i Ås, Lurøy, NO. Barn: i Hans Herman Schrøder Jørgensen, f. 1818 i Ås, Lurøy, NO, døpt 31 mai 1818 i Lurøy Kirke, d. i Breivik, Nesna. Han giftet seg med Birgitte Marie Zahl Mechlenborg, f. 1818 i Nippelberg, Nesna, (datter av Andreas Walnum Kristensen Mechlenborg og Kirsten Marie Hansdtr Schrøder) d. før 1920 i Breivik, Nesna. Her er opplysninger fra Norumslekten, Benkestokk, skiftesamlingen Nesna bygdebok mflSteinar OlsenPS har litt om John Olsen også som jeg skal legge inn senere hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Men etter kvart ser det ut til at innlegga fjernar seg ein del frå det som har med Ole Melkersen å gjera. Det bør gje opphav til eit nytt emne. Innlegga under det gamle bør ha samband med det opprinnelege spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden jeg har hatt en del om Ole Melchersen og hans slekt så legger jeg det til her.1. Melcher Jakobsen, f. ca 1600, d. 1731 i Mosvold, Meløy, NO. Han giftet seg med Sophia Willumsdtr. Barn: 2. i Ole Melchersen. ii Jakob Melchersen, f. i Mosvold, Meløy, NO.2. Generasjon2. Ole Melchersen, f. i Mosvold, Meløy, NO. Barn: 3. i Willum Olsen.3. Generasjon3. Willum Olsen, d. 1731 i Spildra Øvre, Meløy, NO, skifte 1731 i Spildra Øvre, Meløy, NO. (1) Han giftet seg med Karen Pettersdtr, (datter av Petter N. N.) d. 1728 i Spildra Øvre, Meløy, NO, skifte 1728 i Spildra Øvre, Meløy, NO. Karen: Hennes bror Jakob Pettersen var verge ved skiftet etter mannen i 1731. Han bodde på Sandå. (2) Han giftet seg med Berit Paulsdtr, d. i Spildra Øvre, Meløy, NO. Barn med Karen Pettersdtr: 4. i Ole Willumsen f. 1708. 5. ii Marit Willumsdtr f. 1712. 6. iii Anders Willumsen f. 1716. iv Anne Willumsdtr, f. 1718 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. i Dybvig, Meløy, NO. Hun giftet seg med Peder Olsen, d. i Dybvig, Meløy, NO. 7. v Peder Willumsen f. 1722. Barn med Berit Paulsdtr: vi John Willumsen, f. 1730 i Spildra Øvre, Meløy, NO. var 1 1/2 år ved skiftet etter faren.4. Generasjon4. Ole Willumsen, f. 1708 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. 1748 i Spildra Øvre, Meløy, NO, skifte 1748 i Spildra Øvre, Meløy, NO. Han giftet seg med Ingeborg Pedersdtr, f. i Texmona, Meløy, NO, (datter av Peder Einarsen og Karen Jørgensdtr) d. i Spildra Øvre, Meløy, NO. Ingeborg: hennes søsters mann Ole Jakobsen, Texsmona var verge for barna. Barn: i Willum Olsen, f. 1739 i Spildra Øvre, Meløy, NO. ii Peder Olsen, f. 1741 i Spildra Øvre, Meløy, NO.5. Marit Willumsdtr, f. 1712 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. 1755 i Dalen, Meløy, NO, skifte 1755 i Dalen, Meløy, NO. (1) Hun giftet seg med Jens Olsen, (sønn av Ole N. N.) d. 1755 i Dalen, Meløy, NO, skifte 1755 i Dalen, Meløy, NO. (2) Hun giftet seg med Peder Johnsen Berg, f. ca 1731 i Spildra Nedre, Meløy, NO, (sønn av John Hansen Berg og Anna Andreasdtr) d. 1805 i Dalen, Meløy, NO, skifte 19 jun 1805 i Dalen, Meløy, NO. Barn med Jens Olsen: i Gjertrud Jensdtr, f. 1754 i Dalen, Meløy, NO, d. 1777 i Dalen, Meløy, NO, skifte 1777 i Dalen, Meløy, NO.6. Anders Willumsen, f. 1716 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. 1751 i Spildra Øvre, Meløy, NO, skifte 1751 i Spildra Øvre, Meløy, NO. Han giftet seg med Berit Nilsdtr, d. i Spildra Øvre, Meløy, NO. Barn: i Karen Andersdtr, f. 1744 i Spildra Øvre, Meløy, NO. tjente i 1777 hos Peder Johnsen, Dalen. ii Willum Andersen, f. 1748 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. før 1777. iii Dorthe Andersdtr, f. 1750 i Meløy.7. Peder Willumsen, f. 1722 i Spildra Øvre, Meløy, NO, d. 1755 i Enga, Meløy, NO, skifte 1755 i Enga, Meløy, NO. Han giftet seg med Åsil Christophersdtr, f. i Bredvik, Rødøy, (datter av Christopher Christoffersen og Anne Pedersdtr) d. i Enga, Meløy, NO. Åsil: hennes bror var verge for den yngste datteren. Barn: 8. i Karen Pedersdtr f. 1752. ii Anna Pedersdtr, f. 1755 i Enga, Meløy, NO, d. i Gjerset, Meløy, NO. hun var bare 2/3 år da faren døde.5. Generasjon8. Karen Pedersdtr, f. 1752 i Enga, Meløy, NO, d. i Bjerangen, Meløy, NO. Hun giftet seg med Jakob Taraldsen, f. 1734 i Bjerangen, Meløy, NO, (sønn av Tarald Hansen og Gjertrud Jakobsdtr) d. i Bjerangen, Meløy, NO. Barn: i Gjertrue Jakobsdtr, f. 1777 i Bjerangen, Meløy, NO. ii Aazill Jakobsdtr, f. 1781 i Bjerangen, Meløy, NO. iii Anna Jakobsdtr, f. 1782 i Bjerangen, Meløy, NO. iv Petter Jakobsen, f. 1787 i Bjerangen, Meløy, NO. v Berith Jakobsdtr, f. 1794 i Bjerangen, Meløy, NO. Har ikke fått ført inn alt fra det som står ovenfor, men det burde jo gå greit for de som har bruk for det.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det sønnene til Jacob Melkersen Mosvold vi finner på Nedre Spildra i 1701. Brukeren er Anders Isaksen, med sønnene Melker Jacobsen, 8 år og Nils, 6 år. I 1716 er det skifte etter Karen Nilsdatter Spildra. Ektefelle er Joen Hansen, og barna er Nils Jacobsen, Jacob Andersen, Sophie Jacobsdatter – gift til Åmnes, Kristen Jacobsdatter, Margrethe Jacobsdatter og Ane Andersdatter. Med den navneporteføljen er det mye som tyder på at også Willum Melchersen er sønn av Melker Jacobsen Mosvold, og bror av Ole og Jacob, slik det er nevnt i innlegg nr. 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heipå Mosvold i 1665 var det følgende situasjon [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd28MT60&gardpostnr=685&personpostnr=3892&merk=3892#ovre>LenkeOppsitter Abraham Jakobsen 66 år Han hadde sønneneMelcher Abrahamsen 20 år finner vi igjen på 1701 ft. i Glomen i Meløy. Jakob Abrahamsen 16 år. Det er som du antyder trolig han som er far til han du finner på denne lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at din ane Melcher Pedersen er i samme slekt, er vel svært stor, selv om det ikke er dokumentert. Melchior Jacobsen kan jo ha hatt en rekke døtre også for alt vi vet. Blant annet er det jo en rekke personer på Kunna, som også ser ut til å høre til samme slekt. Er alt som heter skattelister, sakefall m.m. gjennomgått i dette området siden du sier at det er umulig å dokumentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forøvrig at mantallet for 1663-1666 for Helgeland og Salten prosti kun inneholder personer over 12 år. Skulle ikke mantallet for 1666 inneholde alle hankjønn uansett alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiumulig var vel litt for serkt ord, siden alt ikke er undersøkt av kilder.med hensyn til manntallet skulle alt av mannkjønn være med ettrer det jeg vet. I trondenes så har han som skrev den tatt med alt av mannkjønn i tilleg til enker.Kan ellers opplysen at de papirene som Hazeland samlet er fremdeles tiljengelig, tror de er på museet på Reipå. Forfatteren av den nåværende bygdeboken brukte ikke noe av dem, han sa at de var for kaotisk? til at han kunne bruke dem.Har litt på følelsen av at vi trenger en del av skiftene som er uten sted og fra den delen av Gildeskål som var i Meløy på dette tidspunkt (faktisk helt fram til nærmere 1900) Særlig siden Jon Olsen (en annen av våre felles aner) trolig er fra Femmris i Gildeskål. Femmris var blant de gårdene som var under Helgeland.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjekt å høre at det enda finnes materiale som ikke er gjennomgått. Det er jo det som gjør det spennende! Litt greit å høre at det er flere aner utenfor Meløy - det begynte å bli litt vel mange aner i samme slekt...:-)Mantallet 1663-1666 som ligger på internett, inneholder kun personer fra 13 år og oppover. Dessuten virker det som om det bare er et mantall, mens det skal være et mantall skrevet av fogdene og et av prestene. Så her er det håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden du har skiftesamlingen, kan du jo sjekke Oldervik i Rødøy 1729.der skiftes det etterMarit Willumsdtr 1726 og hennes mann Nils Jensen Nils sitt skifte står rett ovenfor. Marits søsken Jakob Willumsen Trondheim Ingeborg Willumsdtr Sutternes Anne Wilumsdtr Nedre Valle Agnis Willumsdtr Enge Karen Willumsdtr Våge Marits halvsøsken Melchior Willumsen som var død før Sophia Willumsdtr Vigdelen, (Gildeskål) Berethe Willumsdtr Sandvik Margrethe Willumsdtr Øysund Melchiors barn Willum Melchiorsen Christen Melchiorsen John Melchiorsen Anna Kristine Melchiorsdtr Berethe MelchiorsdtrDen ene søskenflokken kan du finne på Anne Johnsdtr på det om Ole N. N.s etterkommere.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Går ut i fra at det er mine skiftebøker det henvises til her når det gjelder skiftesamlinger (håper kildehenvisninger til disse blir tatt med når det henvises til disse, grunnen er at jeg får forespørsel om skiftene og på langt nær alle er hentet fra skifteprotokoller, men også fra andre originalkilder, slik at det vil være enklere for meg å svare de som spør) Grunnen for at jeg svarer på dette er ikke at jeg vil fremheve det som står i parantens, men hvorfor skiftene for 5-6 gårder fra Gildeskål ikke er tatt med. Saken er den at disse gårdene tilhørte Salten fjerding en tid, og her kom vi inn på grenseland hvor skulle skiftene plasseres, i Salten eller i Helgeland. Jeg valgte den gangen jeg skrev skiftene å følge matrikkelen fra 1884 p.g.a vi har flere slike grensetilfeller på Helgeland b.a. Nesna/Dønna, Alstahaug/Herøy, Vefsn/Stamnes etc. etc. Men jeg har disse gårdene i bakhodet, men det er ingen umulighet at de kommer med i en oppsamlingsbok sammens med de geistlige skiftene, akkurat nå forgår registeringen av militærrullene. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du Svein gjør en flott jobb med skiftene du gir ut, men til Steinar og de andre vil jeg si at det går an å fjernlåne på mikrofilm de skiftene som Svein ikke har gitt ut enda. Jeg har lest skifter på mikrofilm for Trøndelag, og mener at jeg også har sett en oversikt over skifter på mikrofilm på Helgeland et sted.Selv om skriften kan være vanskelig å lese, så er det veldig interessant å se både arvinger og det man forstår av eiendeler o.a. Jeg syns jeg får et lite innblikk i hvordan folk hadde det når jeg leser skiftene, men skriften kan være vanskelig på enkelte skifter. Har tatt utskrift av noen skifter, og kan dermed 'øve meg' her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.