Gå til innhold
Arkivverket

[#29082] Ole Melkersen, Meløy 1663-1666 og 1701


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

Hei Det er nok riktig at skiftene finnes på mikrofilm så fremt de kommer fra skifteprotokollen. Men som jeg har sagt før, at svært mange skifter ikke finnes i skifteprotokollene, men for.eks i skiftedokumentene samt skiftedesningasjonene pluss dødslistene, og de finnes ikke på mikrofilm, derfor er det så viktig at man refererer til kilden man bruker fordi det letter svært mye hvis noen spør meg - hvor fant du det skifte hen -. En annen ting man skal være obs på når det gjelder skifter i skifteprotokollen kontra skiftedokumentene er at det er lang flere opplysninger i skiftedokumentene enn i skifteprotokollene, der kan det finnes både private brev, gjeldskrav, og svært mye annet stoff av interesse. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene Svein, og jeg skal huske det du skriver der. Skifter i det heletatt på mikrofilm og på arkiv blir nok prioritert for andre steder enn Helgeland foreløbig, og da på steder hvor kirkebøkene ikke går så langt tilbake i tid som på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHer jeg bor har biblioteket ikke mikrofilmleser og derfor blir det litt vanskelig å få gjort noe med den kilden, har en microfilmleser men den er sokkelen til pæren ødelagt på og til overmål har de sluttet å produsere pæren så det var den.Ellers i Meløy Lurøy etc er det vel bare du Svein som har en skiftesamling, derfor har jeg bare kalt den det, Den er omtalt litt lenger opp. Skiftet fra Oldervik er nr 716 til 736 under Rødøy 1868 - 1780.Så bare et spørsmål, har alle skifter på Helgeland stedsangivelse, skiftesamlingen i Salten mangler det på flere skifter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Steinar Når det gjelder skiftene fra Salten så har jeg ikke gått igjennom skifte for skifte så jeg kjenner vel lite til detaljene. Det jeg veit er at vedkommende som var primus motor for skiftene var i kontakt med meg vedr. skiftedokumentene for de er ikke tatt med i samlingen der. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg tenkte på DIS-Salten sin samling på CD som kan kjøpes fra dem. De gårdene som nå er i Salten er bl. a. Grimstad, Melvik, Storvik, Finnes, Grøset, Novik, Femris, Fore, Vigdelen.Det er noe flere men kommer ikke på hva de heter for øyeblikket, det er alikevel så pass mange gårder at det er mye informasjon det er snakk om. Flere av de gårdene var Benkestokkgods.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Petter Pedersen f 1763 Høyvågen Rødøy,far Peder Carstensen(lensmann)Mor Anna Melchiorsdatter(død 1777) med foreldre Melchior Bertelsen og Berethe Moritsdatter(Morits Christensen).Eg lurer på hvordan disse Melkernavnene står i forhold til Melkersen her over(om det nå er et forhold)Peder Carstensen ser ut til å ha en søster Maren gm Anders Jensen Giesøen.Peders sønn Petter ble gm Kirsten Gabrielsdatter,far Gabriel Hansen Fagervik.Mor Marith Larsdatter(Lars Larsen Bolga?)Bland Carstensens søsken og etterkommere florerer navn lignende de i debatten her.Har noen kjennskap til disse slektsforhold??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg er ganske overbevist om at det er et slektsskapsforhold mellom Melker Bertelsen og de andre personene ved navn Melker. Melker Bertelsen har helsøsknene Betil, Synnøve og Anna, og i skifte på Stavnes 1717 er også Melchior Jacobsen oppgitt med en datter ved navn Synnøve. Melker Bertelsens barn har navnene Bertel, Christen, Thomas, Aarsille, Kirsten, Anna og Maren. Sammen med navnet Petter er det disse navnene nok til å overbevise meg om at et slektsskap er tilstede - men jeg har ikke klart å finne ut hvordan.Jeg har forøvrig bestilt både fogdenes og prestenes mantall 1663-1666 på microfishe - det er vel prestenes mantall som inneholder samtlige hankjønn. Her kan det kanskje komme fram noe mer. Men vi må jo regne med at det også har vært en del kvinner til stede i dette bildet, og da er vi like langt.Jeg har forøvrig gått gjennom de mantallene for 1663-1666 som ligger på nettet, og bortsett fra Meløy/Rødøy finnes det 2 personer ved navn Melcher: en 19 år gammel sønn på Vigstrøm på Ørlandet, og en 46/48 år gammel oppsitter på Bojen på Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiFørst Peder Carstensen:Se skiftesamlingen til Svein Edvardsen Rødøy nr. 348 - 354, og neste side etter Anne Melchiorsdtr nr 364 - 375Peders foreldre er ifølge dette Carsten Olsen og Berit Pedersdtr skifte 1759. barn av dem var i tilleg til PederOle, Maren g. m. Anders Johnsen, Gjesøy, Marit Carstensdtr som var enke og Ane.så til Anne Melchiorsdtr så har jo ifølge Marit Willumsdtr skifte 1729 Oldervik (721-736), har hennes bror, Melchior en datter med navnet Anne som kan være en mulig kandidatså til Melcher/Melcior navnet så finnes dette også i Steigen, et område der Benkestokkslekten også har vært eiere og har etterslekt.For de som ikke har den samlingen kan den vel kjøpes av Svein.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

For å halde oss til Ole Melkiorsen og hans anar og etterkomarar: nokre kommentarar og spørsmål til Steinar Olsen: 1. I innlegg 41 skriv du at 'Melcher Jakobsen' budde på Mosvold og døydde oml. 1731. Kva er kjelda til at han budde på Mosvold? Han har vel døydd omlag 1645; det er ingen skattytar i Meløy med namnet Melkior (i ulike versjonar) i 1647. Peder Jonsen sit då som ein av brukarane på Spildra. 2. Kva er kjelda for at Melkior var gift med ei Sofia Willumsdtr? 3. Korfor er det truleg at Melkior Jakobsen på Nedre Spildra i 1701 (innlegg 43, lenke) er son til Jakob Abrahamsen som er son til Abraham Jakobsen på Øvre Mosvoll? Melkior var vel son til Jakob Melkiorsen på Nedre Spildra og Karen Nilsdtr. Den enklaste grunnen til at Melkior Jakobsen ikkje er nemnt i skiftet etter Karen Nilsdtr i 1716 er vel at han er død utan å etterlate seg verken døtrer eller søner (han ville ha vore omlag 23 år i 1716).Det er elles interessant korleis førekomsten av namnet Melkior endrar seg over tid i Meløy. I skattmanntalet 1647 finst det ingen med dette namnet. I manntalet 1665 finst det ein person, Melkior Abrahamsen. Seinare aukar det på, i manntalet 1701 er det fem personar. Det kan t.d. tenkjast at ein 'innvandrar' er komen til Meløy ein gong tidleg på 1600-talet (kanskje Melkior Jakobsen?), ein person som har gjort det godt og som kanskje fleire har kalla opp barn etter, i tillegg til dei som har vore direkte etterkomarar etter den fyrste. Ut frå kronologi og den sjeldne førekomsten av namnet kan det jo hende - som nokon vel alt har nemnt - at Willum Melkiorsen på Øysund kan ha vore bror til Ole og Jakob. Wilhelmine Brandt hevdar vel elles at han er født på Øysund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Jeg skal prøve på en oppsummering av de eldste kjente ledd her. Jeg bygger bl.a. på Meløy Bygdebok bind 2, sidene 489, 491, 500, 503, 529 og og ”Disse tider – Disse skikker” av Alan Hutchinson (AH), side 124 og 163. Jeg forutsetter at disse bygger på sikre kilder, selv om kilder ikke er oppgitt. Jeg skriver ”Melchior” og ”Melchiorsen” selv om skriveformen selvsagt varierer på den tid.Det bodde en Melchior på Mosvold i Meløy, d 1644. Melchior betegnes som styrmann og skipper. Hans far var Jacob og hans bror Abraham Jacobsen. Abraham oppgis å være 66 år ved manntallet for Øvre Mosvold 1663-66. Abrahams sønner Melchior og Jacob var på samme tidspunkt hhv. 20 og 16 år.En Peder Jonsen fra Herøy (også omtalt som Peder Jensen) bygslet jord i Spildra (nabogården) både på Nedre og Øvre. I 1663-66 oppgis han å være 50 år. Hans sønner (stesønner) var Jacob Melchiorsen og Ole Melchiorsen, begge 22 år. Faren deres var fra Mosvold og de var sønnesønner av Jacob (AH).En enke Sophia Willumsdatter skal ha bygslet Nedre Spildra i 1670. Hun skal ha bygslet halvparten av Øvre Spildra så sent som i 1697. Det er nærliggende å tro at hun er enke etter Peder Jonsen og mor til Jacob og Ole Melchiorsen.Ole Melchiorsen er oppsitter på Øvre Spildra i 1701. Melchior Abrahamsen er oppsitter i Glomen i 1701.Jeg har ikke sett påvist noen Melchior i Meløy eller Rødøy før Melchior Jacobsen, d. ca 1644, Mosvold. Noen generasjoner senere forekommer navnet relativt ofte. Som antydet ovenfor kan Melchior Jacobsen i tillegg til kjente sønner ha hatt døtre som har ført navnet videre i neste ledd.Willum Melchiorsen – skipper og lensmann - (ca 1640 – 1697) var gift med Benkestok-ætling Anna Jonsdatter, se ”Slægten Benkestok” side 263. Svigerfaren, lensmann Jon Olsen, skattet for 5 wog i Øysund i 1647. Øysund var Benkestok-gods. Willum Melchiorsen hadde en datter Sophie i 1. ekteskap og en sønn Jacob i 2. Det er ikke påvist at WM var sønn av Melchior Jacobsen, Mosvold, men det kan være en rimelig hypotese som bør granskes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiOppsettet mitt komenterte jeg litt lenger ned uten med at det var blitt en generasjonsmix, tydeligvis har jeg mistolket opplysningene.Siden han ville ha vært 130 år +- så burde jeg engentlig ha sett det før.Det er jo et diskusjonsforum der teorier om familieforhold legges fram så det kan vel være andre feil. Har vist til skiftesamlingen/etc der det er sikkert.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.