Gå til innhold
Arkivverket
Gjest May Olden

[#29100] Baar Asbjørnsen fra tellingen 1801 Bedstaden

Recommended Posts

Gjest May Olden

Kan noen bekrefte eller avkrefte min teori om at denne Baar Asbjøensen på Vada Inder ble gift med ei Henrikka Steffensdatter fra Malm (Vadasagen)?LenkeAlle opplysninger og oppslag i kilder mottas med takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

På Fam.search/VRI er det et giftemål mellom Baard Asbjørnsen og Hendrikke Stephensdtr. i Beistad den 22-10-1819. Han 29 år og hun 21 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Hei! I følge mine registreringer var Baard Asbjørnsen f. 22.08.1790 Beitstad gift to ganger: 1. Før 1816 med Sunni Pedersdtr. f. 04.01.1788 Beitstad. 2. 22.10.1819 med Hendrika Steffensdtr, Kjelset f. omkr. 1792 Beitstad. Mvh John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Har notert uten kilde at de er gift 1837, men det kan være feil. De hadde barna Isak i 1838 og Elisabeth i 1842. Stemmer det med dine notater John?Jeg har også notert uten kilde at Baar døde i 1849.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Sendte en liten fil som e-post, det var enklere. Håper jeg har riktig adresse med canningen. Hilsen John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Takk for mailen, John. Men jeg lurer fortsatt på om noen kan gjøre oppslag i kirkebok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Hvis det har noen betydning har jeg hørt at Henrikka var gift 2.gang med Morten Eriksen Ystmarka. De hadde ingen barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Malmboka s. 388, under Follafoss Almenning, husmannsplassen Folladal, står det om familien, men en bør selvsagt sjekke med kirkebøker. Her står det at Bård og Henrica giftet seg i 1837, og fikk barn i 1838 og 1842, slik som du May har i dine notater.Her er Bård Asbiørnsen omtalt som 'Daling', og det står at han kom opp til Trøndelag i 1830-åra og fikk arbeid som filer på et sagbruk ved Follaelva.Det står også at etter at Bård døde i 1849, giftet enka Henrica seg med enkemann Morten Eriksen Ystmark.F.t. 1865 er vel kjent fra før, men tar det med likevel: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når jeg prøver å lete etter navnet Baar Asbjørnsen (med variasjoner) i 1801, finner jeg bare han som bodde på Vada Inder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fik Baard og Sunni Peter Christian i 1816. Kanskje de ikke var gift.FS: Bård og Henrikka skal ha fått, 1) living ?, 2)Ana 1824, Peter Stephanus 1827, Johanne Bergitte 1820, Bolethe Helena 1829 og Jonetta 1833. Ingen Isac eller Elisabeth er nevnt. Er det ikke mulig at Henrikka er litt i eldste laget til å ha fått de 2?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

God morgen! Mine data for barn av Bård/Hendrika kommer fra FS VRI ved å søke på disse to som foreldre. Synes også at Hendrika blir litt gammel for å være mor til Isak og Elisabeth. Finne Isak med disse som foreldre ved vanlig søk på FS. Mvh John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Korrigering f.år Hendrika: 1798. Det passer bedre med Isak og Elisabeth. Mvh John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest may olden

Det kan da umulig være to par med samme navn i samme område, eller.....? Jeg har mine notater fra Malmboka, og blir derfor veldig i tvil om hva som er riktig. Lurer fortsatt på om noen har tilgang til primærkilder. Har også funnet det dere har funnet på FS, men ingen Isak og Elisabeth.... Ingen med tilgang til kirkeboka? Finnes det kirkebok for tidsrommet? Den på FS går frem til 1822. Takker for all hjelp!!!! Mvh May

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

FS VRI skal jo være avskrift av kirkeboken, går fram til 1836. De barn jeg har oppgitt er hentet fra FS VRI. Finnes også i FS IGI. Lurer litt på Malm-boka og opplysningene der. Mvh John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg kjenner ikke så godt til påliteligheten til Malmboka, men uansett hvilken bygdebok det er, bør vel opplysningene sjekkes. Avskrift av kirkebøker kan også bli feil. Nå har jeg tenkt meg på biblioteket denne uka, så jeg kan prøve å finne giftermålet samt dåpen til de to barna,Isak og Elisabeth, på mikrofilm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Denne Stephan i 1801 er sannsynligvis far til Henrikka: LenkeI Beitstadboka III s. 125 står det om denne familien på husmannsplassen Hesthagen under Brekken. Om Henrikka: Henrikka f. 1798, g. 1819 m. Bård Asbjørnsen, bustad Brækmoen i Follafoss Almenning.Om det eldste barnet, Ole, står det at han var født i Sagen (Vadasagen?) i 1790. De kan ha bodd på Vada før de flyttet over fjorden til Brekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest may olden

Hvis du orker å hjelpe meg, Eldbjørg, er du en knupp! Du har hjulpet meg (og mange med...) før, så du er jo allerede en knupp! Håper å høre fra deg i løpet av uka. Du kan jo sende meg det på mail: may dot canningen at flink dot no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldnjørg Lyngstad

Siden det er flere som har engasjert seg i dette temaet, er det kanskje greit å legge ut mine 'funn' her.Jeg har studert mikrofilmer fra kirkebøker i Beitstad, og sannsynligheten er ganske stor for at det var denne Baar Asbjørnsen fra Vada Inder som ble gift med Henrica.Jeg fant ikke vielsen til Baar og Henrica. På den datoen som er oppgitt i innlegga 2 og 3, 22.10.1819, fant jeg et annet par gift. Men jeg kan selvsagt ha oversett noe.Sjekket så noen av barna som er oppgitt i innlegga 4 og 10.Døpt 22.11.1829: Boletta Helena. Foreldre: Baard Asbjørnsen og Henrica.Døpt 30.12.1833: Jonetta. Samme foreldre.Døpt i oktober 1842: Elisabeth Cicilia. Samme foreldre.Døpt 30.12.1848: Isac. Samme foreldre.Død i mars 1849, og begravet 06.04.1949: Baard Asbjørnsen, Folledalen, 60 år.To av fadderne da Boletta Helena ble døpt, var Tørris Asbjørnsen og kone Marta Olsd. Hvis en ser på lenke i Mays innlegg (1), ser en at Baar på Vada Inder hadde en bror som heter Tørris.Da Elisabeth Cicilia ble døpt, var to av fadderne Asbjørn Tørrisen og h. Marita (?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ja, ja, klarte å skrive navnet mitt feil, får håpe at innlegget ikke er i samme stil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg stusset litt over navnet på kona til Asbjørn Tørrisen, som var fadder til Elisabeth Cicilia. Det står Berit i folketellinga i 1801, mens ved dåpen i 1842 står det Marita.Jeg fant denne familien i Beitstadboka III s. 123, under gården Brekken, og der står det at den første kona, Berit, døde i 1833, og i 1835 giftet Asbjørn Tørrisen seg på nytt med Marit Torbergsdtr. Rones. Asbjørn Tørrisen døde som legdslem i 1854, sier Beitstadboka.Som en kuriositet kan jeg nevne at min tipptipptipptippoldefar var husmann på denne plassen under Brekken før Asbjørn Tørrisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Tusen takk!!!!! Tror nok dette er riktig, ja. Tror også jeg skal prøve å låne Beistadboka på biblioteket. Det står sikkert mer der om aner bakover. Noen som vet etterkommere av Tørre og Marithe? Hva med Boletta og Jonetta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Tenker nå på en ting, så på lenken med Brekke og Stephan. Ser at de har en Niels på 3 år, men ingen Henrikka. Kan hun og Niels være tvillinger og er hun i fostring hos andre? Har lett og funnet bare en Henrikka i 1801 og hun er 17 år og tjenstepike.LenkeHvor er hun i 1801?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har ikke noe forslag på hvor Henrica var i 1801. Henrica Stephensdtr/Steffensdtr. var ikke så vanlig et navn. Kanskje er det noe feil med avskrifta av folketellinga? Det har jeg vært borti tidligere.Her tror jeg noen av barna til Baar og Henrica er i 1865: Jonetta: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61727&gardpostnr=65&personpostnr=390&merk=390#ovre>Lenke Boletta: Lenke Elisabeth: Lenke og Isak, som losjerte hos sin mor og stefar:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest May Olden

Det kan jo være at hun er satt til fostring og at alderen er feil.... Det kan vel være hardt nok med tvillinger.... Står det ingenting om det i bygdeboka?Jeg har også funnet ut at de lenkene du ga må være riktig. Har forresten etterslekt til Isak og Elisabeth hvis noen er int.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Beitstadboka III s. 125 sier flg. om alderen til barna til Steffen Hermansen og Ingeborg Olsdtr.: 1. Ole f. Sagen (Vadasaga?) 1790, men Ingebrigt da han i 1806 ble konfirmert (het vel Ole Ingebrigt, kanskje - min anmerkning). Flyttet til Nordland. 2. Gjertrud f. 1792. Til Trondheim. 3. Pauline f. 1795 (d. 1799). 4. Henrikka f. 1798. 5. Nils f. 1799. Til Overhalla. 6. Marta f. 1801.Ukjent etter 1801. 7. Ingebartus f. 1803. Ukjent etter konfirmasjonen.Baar Asbjørnsen hadde også en bror, Peter Asbjørnsen: Lenke Ved hjelp av Beitstadboka kan en finne nålevende etterkommere etter han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.