Gå til innhold
Arkivverket

[#29156] Kolbjørnsrud gård i Hole. Buskerud


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med og finne foreldrene til Elling Amundsen født ca. 1742 på gården Kolbjørnsrud i Hole?. Hvem var hans foreldre og søsken? Hadde han ei søster som fikk ei datter Kirsti Hansdatter utenom ekteskapet? Denne Kirsti Hansdatter var født ca 1776 men jeg er ikke sikker på om det er i Hole eller Lier i Buskerud. Elling med familie og søsterdattern Kirsti bor på Hørte i Lier i 1801. Jeg finner ikke Kirsti født i Lier på 1770 tallet så er det noen som kan se for meg i Hole, Buskerud. Finnes det bygdebøker for Hole i Buskerud?MVH Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Har ingen kirkebøker tilgengelig. Men et mulig spor:Kolbjørnrud er omtalt i 'Ringerikske Slekter - Bind I' - side 278 og utover. Denne gamle bygdeboka for Ringerike ble utgitt 1927 og dette bindet tar for seg Hole og Tyristrand (Hole er nu i gang ned å utgi nye bygdebøker, men Tyristrand er nå en del av Ringerike kommune og vil ikke bli tatt med).Kort sakset og klippet fra den gamle bygdeboka: 'Amund Kolbjørnrud døde 1785, 80 aar gl.---- hadde nogen aar forut ved skjøte overdrat Kolbjørnrud til sin søn Elling ----. Elling var ikke længe gaardbruker paa Kolbjørnrud. Vaaren 1786 ingik han et makeskifte med------- ' sitat slutt.Videre fortelle boka at Elling synes være fraflyttet bygden, da han ikke er å finne død eller begravet i Hole (Tyristrand sognet da til Hole). Ser ut for Elling var eier av Midthaug indtil 1797.Dette bindet er ikke lenger til salgs. Tror biblioteket i Drammen har det. Hvis ikke, skaffer de det på fjernlån. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Faren til Elling, Amund Amundsen Gaasefet, Norderhov, kom til Kolbjørnrud, Tyristrand, 1737. 1.gift med Ingerid Bentsdt., 1 sønn Bent f. 1732 som kom til Pjåka Tyristrand.Amund 2.g. Kirsti Ellingsdt. Hjelmerud og fikk 2 sønner og 5 døtre.Amund døde 1785, 80 år gammel. KOna overlevde han med flere år.Elling gm. Kari Eriksdt. Svensrud Tyristrand--Torsten ugift--Inger gm. Ole Nilsen Støvern, Soknedalen--Aase gm. Hans Christofersen Karlsrud, Modum--Kari gm. Hans Hansen Brække, Modum--Marie gm. Erik Christensen Fjeld, Hole og Marte gm. Ole Tordsen Hellum, Modum.Siden et par av søstrene ble gift med Hans... behøver ikke jenta som bor hos Elling være uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner en Aase Amundsdt.(56) gm. Hans Christensen (Christofersen?) på Tvetten i Modum.Inger Am.dt. og Ole Nilsen bodde på Gjermundbo. Ole ble gift en gang til og han døde 1796. Finner ingen Hans Hansen og Kari Am.dt. i Modum.Finner en enke Kari Amundsdt. (50) på Høvig Hovedgrd. i Lier.Kiersti kan være født på Modum eller kanskje Bragernes.Funnet en Kiersti Hansdt. dpt. 2/6 1776 Bragernes, Hans Puggerud og Kari Amundsdt. Men dette kan være helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei til dere alle som har svart meg. Den Kirsti som Tor E. hadde funnet er ikke riktig jente selv om hun hadde forfedre med samme navn som min Kirsti. Takk for hjelpen Tor E. Mulig det er noen svar of finne om det finnes skifter etter Amund Amundsen, Colbjørnsrud ellers blir dette meget vansklig. Ja siden 2 av søstrene til Elling Amunsen er gifte med menn som har navnetHans så er det mulig hun er født i ekteskapet. Jeg trodde foreldrene var døde siden Kirsti bodde hos sin onkel Elling men hun kan jo ha jobbet som tjenestepike hos ham.Mange takk for all hjelp så langt.MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Riktig som Berit skriver i innlegg (4). Dette bekreftes også i bygdeboka jeg refererte til (innlegg 3). Nevnes på samme side.Kommer du tilbake til Amund Amundsen Kolbjørnrud d.1785 og kona Kirsti Ellingsdatter Hjelmerud, finner du litt om hennes forfedre i 'Ringerikske Slekter - bind III'. Foreldrene til Kirsti var fra Hjelmerud og Wehme i ytre Soknedalen.Endel av deres aner igjen, kom fra øvre Soknedalen og Ådalen. Men disse er ikke med i noen bygdebok. I alla fall ætter de bl.a. fra de eldste slekter i Soknedalen, Ådalen, Krødsherrad og Flå.Skulle du trenge tips eller hjelp her, forsøk søke etter f.eks. 'Ringerike Slektshistorielag'. (Forsøkte 2 ganger legge inn et lenke, med det resultat at hele meldingen min ble sletta). De bedre søkermotorer som Google o.l. fanger adressen opp. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.