Gå til innhold
Arkivverket

[#29169] Christen Abelsen f ca 1659-62 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Christen Abelsen som ble født i Rana ca 1659-62. Det var muligens han som var i Lillealteren i 1666, og var da 4 år. Hvis Christen er fra Rana så må dette være han, men det er jo ikke sikkert han var fra Rana. Han hadde stefar i 1666.Christen var jo gift med Ingeborg Larsdatter, og ifølge 'Family Search' ble de gift på slutten av 1600-tallet, og de var fremdeles gift da det var skifte på Christen i 1730. Det siste barnet ble jo født i 1727, og hvis Ingeborg var gifteferdig allerede på slutten av 1600-tallet så var hun nok for gammel til å bli mor i 1727. Hun er kanskje mor til den yngste av barna. Christen Abelsens barn var iallefall:1)Nils Christensen født ca 1691. Jeg mener jeg har vært borti han i kirkeboka for Nesna, og at han fikk et barn utenfor ekteskap når han var i tjeneste på Dønnes, men er ikke sikker på om dette er den samme.Iallefall døde han i 1727. Har registert 1 barn på han: -Johanna Nilsdatter døpt 20.p.trinit. 1727.2)Gabriel Christensen som var født ca 1692, og 9 år i 1701.3)Anders Christensen som var født ca 1694 og 7 år i 1701.4)Abelone Christensdatter født før 1704. I 1735 måtte hun betale bot for å ha fått et barn med Adrian Andersen Engja(halvbror av søsteren Berethes ektemann Johannes Andersen).5)Lars Christensen døpt i Hemnes kirke 22.p.trinit. 1704.6)Maren Christensdatter døpt midtfastesøndag 1707 i Hemnes kirke.7)Beritte Christensdatter døpt 12.p.trinit(18.08)1709. Hun ble trolovet med Johan eller Johannes Andersen fra Almlia, som var døpt 13.p.trinit(02.09)1708. Har ikke funnet giftermålet, men disse er blant mine aner gjennom datteren Johanna.8)Elias Christensen døpt Midtfastesøndag 1713.9)Lisbeth Christensdatter døpt 4.p.trinit(05.07)1716.10)Marit Christensdatter døpt 21.11.1727, og død 16.02.1776.Alle disse barna kan ikke ha samme mor, og hvem var mor til min ane Berette født 1709? H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel denne du også har funnet i FS, men den må antakelig tas med en klype salt, for Kristen Abelsens far skal hete Ole Nilsen (??)KRISTEN ABELSENBirth: 1659Death: 1730Father: OLA NILSENSpouse: INGEBORG LARSDR FamilyMarriage: About 1699 Rana, Nordland, NorwayEkteskapsåret er ca. år, men likevel noen år etter at de eldste barna er født, hhv. 1691, 1692 og 1694...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har tatt 'Family Search' med en klype salt her, men det kan ikke være riktig alt som står i manntallet 1666 heller. I bygdeboka finner jeg Ole Nilsen som bruker i Lillealteren i 1666, og der var han 46 år(ikke 10 år som ved manntallet 1666). Det kan selvfølgelig også være bygdeboka som har feil. Dessverre har jeg problemer med å komme meg inn på nettversjonen av bygdeboka, for den er alltid på oppdatering når jeg skal inn på gårdene der.Jeg kan heller ikke se i bygdeboka at det har vært noen bruker som het Abel i Lillealteren før 1666.Noe annet som jeg har tenkt på er at kanskje det er riktig at Christen Abelsen giftet seg med Ingeborg Larsdatter på slutten av 1600-tallet, og at det barnet som ble født i 1727 egentlig var barn av en av døtrene til Christen og Ingeborg? Både Abelone, Maren og Berithe var jo gamle nok til å bli mødre i 1727. Kanskje er Nils som var 10 år i 1701 egentlig litt yngre og kanskje født ca 1693-94. Da er det jo ikke mer enn ca 22 år til det nest yngste barnet som ble født ca 1716. Er det noen som vet når Ingeborg Larsdatter døde, og hvor gammel hun var da hun døde? No som iallefall er sikkert er at Ingeborg Larsdatter ikke kan ha blitt mor både i 1691 og 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det noen som vet hva som står i kirkeboka i forbindelse med introduksjon etter fødsel på barna til Christen Abelsen? En og annen gang sto det jo i det minste fornavnet på moren. Jeg skal fjernlåne kirkebøkene igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har nå funnet Christen Abelsen i 1701-manntallet på nettsidene til Börje Jonsson, og der ser jeg at Christen bor på Stor Altern som vel ligger i Mo. Han er 42 år, og sønnene Nils, Gabriel og Anders er hhv. 10, 9 og 7 år gamle.Ved søk på Abel, ser jeg at det på ”Ófr Leeren” bor en Olle Abelsen, 51 år, med sønnene Jon, Abel og Nils på 20, 10 og 8 år. Videre har vi en Haagen Abelssen, 50 år, bosatt på ”Wildmoen” med sønnene Olle, Abel og Haagen på hhv. 16, 7 og 6 år. På ”Grónvigmoen” bor det en Thimoteus Abelsen, 30 år. Ole og Haagen Abelsen kan muligens være brødre, for i 1666 finner jeg en Ole, 14 år, og en Haagen, 8 år, som kan være sønner av oppsitter Abel Lenke. I tillegg er det i 1666 en Per Abelsen. Men siden Christen Abelsen bor et annet sted i 1666, er det vel lite sannsynlig at han har noe med Ole, Per og Haagen å gjøre. I FS/IGI finner jeg Ole Abelsen, født 1652, Lillebjerka, Peder Abelsen f. 1655/1656, Lillebjerka og Haagen Abelsen, f. ca. 1658, Lillebjerka / Bjerka Lille, Hemnes, gravlagt 16.5.1734, Hemnes. Dessuten ligger vel Storaltern i Mo og ikke i Hemnes. Og jeg får heller ingen tilslag på Kristen Abelsen i FS med far Abel Olsen.Dette er sikkert mye unødig tankespinn og et skikkelig blindspor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for informasjonen her, og nå fikk jeg virkelig noe å tenke over. Abel Olsen i Villmoen og hans sønn Haagen i Lillebjerka har jeg som aner på en annen gren, og jeg har registrert Haagen, Ole og Peder som Abels sønner. Jeg har ingen Christen registrert her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer på om Christen Abelsen i Storalteren kan ha giftet seg med datter til brukeren før han. Det var Lars som var 45 år i 1666, og hadde sønnene Nils Larsen 14 år og Anders Nilsen 6 år. Det store spørsmålet er nå hvor gammel Ingeborg Larsdatter var da hun døde i 1760. Hvis teorien over skal ha noe for seg så forutsetter det jo også at en av døtrene til Christen(Abelone,Maren eller Berethe) er egentlig mor til Marit som ble døpt i 1727.Ellers har jeg prøvd å se på fadderne til barna av Christen for å finne ut mer, men blir ikke særlig klokere. Det eneste jeg observerer er at det er overvekt av faddere fra Almlia,Lillealteren og Storalteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Christen Abelsen på stor Alteren har vert gift før han gifter seg med Ingeborg Larsdatter.I skiftet etter han 1730 er han gift med Ingeborg Larsdatter men bak barna står det at de er mannens barn.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Solveig. Jeg må ha vært helt i svime når jeg har lest det skiftet, og jeg burde jo ha lagt merke til det. Jeg skammer meg over å ha vært så sløv. Det vil iallefall si at jeg må få tak i kirkebøkene på nytt, for å se om det står noe navn på hans kone i forbindelse med introduksjonen etter barnas fødsel.En annen ting er at det også står mannens barn på datteren Marithe født 1727, og det vil jo si at han kanskje har vært gift 2 ganger før? Uansett så må den nest siste kona være død mellom 1727 og 1730. Fremdeles kan jo ikke samme kona ha fått barn både i ca 1691 og 1727.Ellers var det vel dødsfallet på Christen Abelsen jeg så våren 1730 da jeg hadde kirkeboka på fjernlån på mikrofilm , men da het han Christopher Abelsen og var 83 år. Jeg trodde selvfølgelig at dette ikke var min ane Christen siden han var altfor gammel og het Christopher. På den tiden kunne vel prestene skrive Christen og Christopher om hverandre og mene den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Har kikka litt i kirkeboka for Hemnes og Lars blir døpt 19.okt.1704. og den 8.nov blir Ingeborg Storalteren innleid. Så hvis skiftet er rett at det er mannesn barn så må han jo ha hatt to koner ved navn Ingeborg, skal se på de andre barna siden.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Solveig, og du er en virkelig engel. Jeg burde jo sett etter det da jeg hadde kirkeboka og mikrofilmen på fjernlån, men jeg tenkte ikke så langt da. Hadde nok for mange grener å se etter på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Det er Ingeborg Storalteren som er innleid når alle barna til Christen Abelsen Storalteren blie døpt. Men om det er samme Ingeborg vet jeg ikke.Jeg så etter om han kunne han hadde giftet seg på nytt etter at Marit ble dp.1727, men jeg fant ingen ting. Og i dåpen til Marit er eneste gangen han er skrevet med etternavn.Og jeg fant bare det samme som du skriver om Christopher Abelsen Storalteren gravfestet 4.p. pascha 1730. Første gang jeg så dette tengte jeg at det kunne være en bror av Christen, men det kan vel like gjerne være Christen. Men jeg skal se nøye etter senere.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk igjen Solveig. Jeg ser ikke bort ifra at Christens 1.kone kan ha hatt navnet Ingeborg Larsdatter også. Dette på grunnlag av at brukeren Lars på 45 år i 1666 i Storalteren har sønnene Nils 14 år og Anders 6 år. Begge disse navn finnes blant sønnene til Christen. Det kan være en Ingeborg Larsdatter her som datter til denne Lars. Merk at en sønn av Christen og Ingeborg i 1704 blir døpt Lars, og han kan være oppkalt etter en eventuell morfar.Sannsynligvis har den 1.konen Ingeborg dødd mellom 1716 og 1727, og så har Christen giftet seg pånytt igjen. Hun døde kanskje etter 1727, og så har han kanskje funnet seg en ny Ingeborg fra et sted i nærheten av Rana hvor de giftet mellom 1727 og 1730? Dette blir jo bare spekulasjoner og teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På side 56 i gårdshistorien for Rana finner jeg en Ane Abelsdatter, som døde i 1728 og var 82 år. Altså ble hun født ca 1646. Hun var gift med Jon Jonsen som var 55 år i 1701, og bruker i Åga. Han var muligens fra Altermark. Kan Ane være en søster av Christen Abelsen? Abel er jo ikke så vanlig navn på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.